Nina Volckmar
Bakgrunn og aktiviteter
Dr. grad fra 2005 på avhandlingen Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes.
Undervisning
Fagansvarlig for Ped 1007 Norsk utdanningshistorie og utdanningspolitikk (bachelorprogrammet i pedagogikk).
Fagansvarlig for Ped 3611 Utdanning - historie, politikk og styring (masterprogam i pedagogikk, studieretning utdanning og oppvekst).
Ped 3010 Vitenskapsteori og forskningsmetode - historisk forskningsmetode (masterprogram i pedagogikk)
Forskning
Utdanningshistorie, utdanningspolittikk, privatisering, skolen som samfunnsintegrerende institusjon - nasjonalt og komparativt.
Forskningsgruppe: HumSam
Prosjekter
Valuing the past, sustaining the future. Education, knowledge and identity across three generations. En komparativ studie av kystsamfunn i Norge, Færøyene, Irland, Kypros og Australia (Tasmania). Et NFR-støttet forskningsprosjekt 2016-2020.
Veiledning
PhD
- Karl-Arne Korseberg: Skolens verdigrunnleg i et multikulturelt Skandinavia (arbeidstittel).
- Celine Berglie: En historisk studie av videregående opplæring etter andre verdenskrig (arbeidstittel).
Veiledning masterprogrammet:
Veileder på prosjekter som reiser utdanningspolitiske problemstillinger, er historisk orienterte, og som i hovedsak bruker tekster (i vid betydning) som sitt empiriske materiale (gjerne diskursanalytiske tilnærminger).
Ny publikasjon
The Enduring Quest for Equity in Education: Comparing Norway and Australia, Scandinavian Journal of Educational Research
http://www.tandfonline.com/eprint/K2sdjvFBqDVCwvk4tpj9/full
Volckmar, Nina (2018).
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2019) The Faroese Path to a Comprehensive Education System. Nordic Journal of Educational History. vol. 6 (2).
- (2018) The enduring quest for equity in education: Comparing Norway and Australia. Scandinavian Journal of Educational Research.
- (2017) The Transformation of an Invented Tradition: The School Banner as a Symbol of Education. Scandinavian Journal of Educational Research. vol. 61 (4).
- (2014) Et blå-blått utdanningspolitisk skifte? En studie av den utdanningspolitiske retorikken i partiprogrammene til stortingsvalget 2013 og Sundvollen-plattformen. Norsk pedagogisk tidsskrift. vol. 98 (6).
- (2008) Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. - Det sosialdemokratiske skoleprosjekter i endring 1945-2000. Årbok for norsk utdanningshistorie. vol. 25.
- (2008) Knowledge and Solidarity: The Norwegian social-democratic school project in a period of change, 1945-2000. Scandinavian Journal of Educational Research. vol. 52 (1).
- (2008) Skolefanene i Trondheim - fra Kirkeskolen til Dagens skole. Årbok for norsk utdanningshistorie. vol. 25.
- (2006) Kunnskapsdepartementet og visjoner om en mangfoldig fellesskole. Bedre Skole.
- (2000) En desisjonistisk tilnærming til L 97: En komentar til Sylvi Stenersen Hovdenaks dr.gradsavhandling. Norsk pedagogisk tidsskrift.
- (2000) Helge Sivertsen og hans demokratiske oppdragelsesprogram. Norsk pedagogisk tidsskrift.
- (1999) Norwegian Education Policy Rhetoric 1945-2000: education philosphy in the political party platforms. Scandinavian Journal of Educational Research. vol. 43 (3).
Bøker
- (2016) Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon. Gyldendal Akademisk. 2016. ISBN 978-82-05-49182-3.
- (2010) Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010. Tapir Akademisk Forlag. 2010. ISBN 978-82-519-2532-7.
- (2010) "En skole for alle" og privatisering - en analyse av de skandinaviske landenes privatiseringspolitikk. 2010. ISBN 978-87-87185-15-8.
- (2010) Susanne Wiborg: Education and Social Integration. Comprehensive Schooling in Europe. 2010. ISBN 978-87-87185-15-8.
- (1999) Norsk utdanningspolitisk retorikk 1945-2000. Cappelen Damm Akademisk. 1999. ISBN 8245608238.
Del av bok/rapport
- (2020) Postwar school reforms in Norway. Oxford Research Encyclopedia of Education.
- (2019) Fanene i et historisk perspektiv. Osloskolens faner.
- (2017) Norwegen. Die Bildungssysteme Europas.
- (2016) Den utvidede enhetsskolen som kunnskapsintegrerende prosjekt. Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon..