Madeleine Lorås
Bakgrunn og aktiviteter
Stipendiat ved Excited SFU med hovedfokus på IT-studenters studievaner i første årskurs. Jeg forsker på hvordan studentene studerer og lærer seg IT, og hvordan de utvikler gode læringsferdigheter. En essensiell del av denne forskningen er å utvikle gode verktøy for å evaluere studentenes læringsbaner, og derfor består mye av mitt arbeid i å finne de gode datakildene, variablene og analysene. Jeg bruker både eksisterende datakilder til å finne ny informasjon, samt utvikler innovative måter å evaluere studentene våres læring.
Utenom forskningen min har jeg vært involvert i undervisningsarbeid og diverse prosjekter i min tid som stipendiat så langt. Her er et utvalg:
- Koordinator for undervisning og læringsassistenter i diverse grunnkurs (TDT4110, TDT4109, TDT4127. TDT4105 og TDT4100)
- Ansvarlig for Læringsassistentopplæringen (LAOS) ved IDI
- Arrangør av Catch IDI, en forskningskonferanse for alle studenter og ansatte ved IDI
- Representant for de midlertidige vitenskapelig ansatte i utvidet ledergruppe ved IDI
- Faglig studieveileder for studenter ved Lektor i realfag - informatikk
- Medlem av prosjektet Fremtidens PhD utdanning ved IE fakultetet
- Medlem av Fremtidens teknologistudier, delprosjekt 2.
- Involvert i Ada og Idun prosjektene med fokus på å rekruttere of beholde kvinner i IT og teknologi studier
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
2020
- (2020) The effect of mandatory assignments on students learning outcome and performance in introductory programming courses. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON. vol. 2020-.
- (2020) Online Teaching and Learning: First impressions from educators as NTNU transitions to an online only mode of learning. 2020.
- (2020) Educators’ Experiences Online: How COVID-19 Encouraged Pedagogical Change in CS Education. UDIT Norsk konferanse for utdanning og didaktikk i IT-fagene . NIKT-stiftelsen; Digitalt. 2020-11-24 - 2020-11-25.
- (2020) From teaching assistants to learning assistants – lessons learned from learning assistant training at Excited. Læringsfestivalen 2020 ; 2020-05-04.
- (2020) Hello Teknologi! Et foredrag om hvor spennende programmering og teknologi er. Ent3r Elevkveld . Ent3r NTNU; 2020-03-04.
- (2020) How to activate students in digital teaching. KvaNT-seminar . UiT; 2020-05-20.
- (2020) Learning assistants in digital teaching. KvaNT-seminar . UiT; 2020-06-09.
- (2020) Panel on Teaching under the Covid-19 pandemic. UDIT Norsk konferanse for utdanning og didaktikk i IT-fagene ; 2020-11-24 - 2020-11-25.
- (2020) Tips til digitalisering i rekordfart. www.universitetsavisa.no.
- (2020) Undervisning i koronatider. Kvalitet i digitalisering av maritim utdanning ; 2020-11-23 - 2020-11-23.
- (2020) First Year Computing Study Behavior: Effects of Educational Design. Conference Proceedings - Frontiers in Education Conference.
- (2020) Online Teaching and Learning - First impressions from students as NTNU transitions to an online only mode of learning. 2020.
- (2020) The Hidden Benefits of the Campus - What the Covid-19 Pandemic Can Teach Us About the Computing Learning Environment. UDIT Norsk konferanse for utdanning og didaktikk i IT-fagene ; 2020-11-24 - 2020-11-25.
- (2020) Unreined Students or Not: Modes of Freedom in a Project-Based Software Engineering Course. Proceedings (Conference on Software Engineering Education and Training).
2019
- (2019) Motivating and engaging students for peer review as a learning activity. MNT-konferansen 2019 . Nasjonalt fagråd for realfagsrekruttering; Tromsø. 2019-03-28 - 2019-03-29.
- (2019) From Studying to Learning Computer Science: A study of the first-year experience of computer science education at university. Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, ITiCSE.
- (2019) Lær å lære med Heimdall’s Quest, - en gamifisert undervisningsmetode. Research and Educational Network Meeting ; Oslo. 2019-01-30.
- (2019) First Year Computer Science Study Behavior: Effects of Educational Design. MNT-konferansen 2019 . Nasjonalt senter for realfagsrekturttering; Tromsø. 2019-03-28 - 2019-03-29.
- (2019) Investigating students’ journey through a computer science program using exam data: three new approaches. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning.
- (2019) University students’ learning approaches: An adaptation of the revised two-factor study process questionnaire to Norwegian. Studies in Educational Evaluation. vol. 64.
2018
- (2018) Active learning and student peer assessment in a web development course. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning.
- (2018) Aktivt læringsmiljø med tverrfaglig studiedag - erfaringer fra Informatikk Arbeidsdag. Læringsfestivalen 2018 ; 2018-05-03 - 2018-05-04.
- (2018) Exploring a Student-centered Approach to Innovating Computer Science Education. SIGCSE Technical Symposium 2018 . Special Interest Group on Computer Science Education; Baltimore. 2018-02-20 - 2018-02-24.
- (2018) Informatics study day: helping CS students become better students. 23rd Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education ; Larnaca. 2018-07-02 - 2018-07-04.
- (2018) Using peer educators to create an active learning environment for first-year students. European First Year Experience Conference 2018 ; Utrecht. 2018-06-24 - 3028-06-26.
- (2018) Informatics study day: helping CS students become better students. ITiCSE 2018: Proceedings of the 23rd Annual ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education.
- (2018) First year computer science education in Norway. NOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi. vol. 26 (1).
- (2018) What do we know about learner assessment in technology-rich environments? A systematic review of systematic reviews. The 18th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies . Indian Institute of Technology, Bombay; Mumbai, India. 2018-06-09 - 2018-06-13.
2017
- (2017) Forsknings- og utviklingsarbeid av og med studenter i IT-studier. Norsk Konferanse for Utdanning og Didaktikk i IT-fagene ; 2017-11-27 - 2017-11-29.
- (2017) Informatics study-day: improving the academic and social learning environment among first year computer science students. Norsk Konferanse for Utdanning og Didaktikk i IT-fagene 2017 ; 2017-11-27 - 2017-11-29.
- (2017) The gamified learning environment - pedagogical possibilities and pitfalls. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning.