Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Jennifer Duggan

Jennifer Duggan

PhD student I engelsk / Universitetslektor
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

jennifer.duggan@ntnu.no
73412359 Lysholmbygget, Br.1.018, Kalvskinnet, Sverres gate 15, 7012 Trondheim
Om Publikasjoner Formidling

Om

Jeg underviser i engelsk ved grunnskolelærerutdanningen 1–7 og 5–10 og lektorutdanningen 8–13 på både bachelor- og master-nivå, samt innen videreutdanning (KfK). Mitt hovedundervisningsfokus i alle kursene er engelskspråkelig barne- og ungdomslitteratur og -medier, og kritisk, kultur- og litteraturteori. I tillegg underviser jeg i engelskdidaktikk og språk. 

Forskningen min er hovedsakelig rettet mot barne- og ungdomslitteratur og -medier. Jeg er mest interessert i fankulturer og spesialiserer meg i litteraturresepsjonsteori, spesielt barn og ungdoms skeiv letestrategier og kjønnsperformativitet i Harry Potter-fandommen, men forsker også i andre områder reletert til barne- og ungdomslitterære tekster og fandom. Overalt er jeg interessert i barne- og ungdomslitteraturens sjangertradisjoner, resepsjonsestetikk og hvordan nåtidens digitale og transnasjonale sammenhenger påvirker både barne- og ungdomslitteraturtradisjones og leserens lesemåter og identitetsarbeid.

Generelle forskningsinteressene mine inkluderer også engelsk opplæring, språktilegnelse, Viktoriansk litteratur og kultur, inkl. matematikk / fysikk / nevrovitenskap i Viktoriatiden. 

 

NB: Jeg tar tid av fra undervisning til å gjennomføre doktorgraden min. Tilbake 2020.

*Vennligst se engelskversjonen av profil for et sammendrag av mine publikasjoner.

 

Kompetanseord

  • Barnelitteratur
  • Barnelitteratur og samfunn
  • Barnelitteraturhistorie
  • Digital barnelitteratur og barneapp'er
  • Engelsk litteratur
  • Engelsk språk
  • Fanfiksjon
  • Fanstudier
  • Filmvitenskap
  • Flerkulturalitet interkulturell kompetanse flerspråklighet
  • Humaniora
  • Kulturvitenskap
  • Kvinne- og kjønnsstudier
  • Litteraturvitenskapelige fag
  • Medievitenskap og journalistikk
  • Serialitet
  • Sjangre studier
  • Skeiv
  • Skeiv teori
  • Tegneserier
  • Transstudier
  • Ungdomslitteratur

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2017

  • Duggan, Jennifer. (2017) Hot for Teacher: Intergenerational Desire, Harry Potter, and the Case of Snarry. International Research in Children's Literature (IRCL). volum 10 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Duggan, Jennifer. (2017) Revising Hegemonic Masculinity: Homosexuality, Masculinity, and Youth-Authored Harry Potter Fanfiction. Bookbird: A Journal of International Children's Literature. volum 55 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Duggan, Jennifer; Krulatz, Anna. (2017) Extensive Reading: Resources and Strategies for Intermediate and Advanced Learners of Norwegian. Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Ofte, Ingunn; Pande-Rolfsen, Marthe Sofie; Duggan, Jennifer. (2017) Kompetanse for kvalitet. Læreren som student. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202567316.
    Fagbok

2016

  • Duggan, Jennifer. (2016) Review of Children’s Literature and the Avant-Garde, ed. Elina Druker and Bettina Kümmerling-Meibauer. Linguistlist. volum 27 (1825).
    Anmeldelse
  • Duggan, Jennifer. (2016) Traumatic Origins: Orphanhood and the Superhero. Good Grief! Children and Comics.
    publications.POPVIT_KAPITTEL
  • Duggan, Jennifer; Ofte, Ingunn. (2016) Hverandrevurdering som læringsverktøy i lærerstudenters tilegnelse av akademiske skriveferdigheter i engelsk. Norsk pedagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Duggan, Jennifer. (2012) Spoofing Proofing: The Logical-NarratologicalConstruction of Carroll's Alice Books. 2012.
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Duggan, Jennifer. (2017) Hot for Teacher: Intergenerational Desire, Harry Potter, and the Case of Snarry. International Research in Children's Literature (IRCL). volum 10 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Duggan, Jennifer. (2017) Revising Hegemonic Masculinity: Homosexuality, Masculinity, and Youth-Authored Harry Potter Fanfiction. Bookbird: A Journal of International Children's Literature. volum 55 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Duggan, Jennifer; Krulatz, Anna. (2017) Extensive Reading: Resources and Strategies for Intermediate and Advanced Learners of Norwegian. Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Duggan, Jennifer. (2016) Review of Children’s Literature and the Avant-Garde, ed. Elina Druker and Bettina Kümmerling-Meibauer. Linguistlist. volum 27 (1825).
    Anmeldelse
  • Duggan, Jennifer; Ofte, Ingunn. (2016) Hverandrevurdering som læringsverktøy i lærerstudenters tilegnelse av akademiske skriveferdigheter i engelsk. Norsk pedagogisk tidsskrift.
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Ofte, Ingunn; Pande-Rolfsen, Marthe Sofie; Duggan, Jennifer. (2017) Kompetanse for kvalitet. Læreren som student. Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202567316.
    Fagbok

Del av bok/rapport

  • Duggan, Jennifer. (2016) Traumatic Origins: Orphanhood and the Superhero. Good Grief! Children and Comics.
    publications.POPVIT_KAPITTEL

Rapport

  • Duggan, Jennifer. (2012) Spoofing Proofing: The Logical-NarratologicalConstruction of Carroll's Alice Books. 2012.
    Mastergradsoppgave

Formidling

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Duggan, Jennifer. (2017) Fan Communities as Communities of Self-Education and Dissent. American Studies Association Conference 2017: Pedagogies of Dissent . American Studies Association; Hyatt Regency Hotel, Chicago, IL. 2017-11-08 - 2017-11-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Duggan, Jennifer; Ofte, Ingunn. (2017) Responder-Respondee Positioning: Norwegian Student-Teachers' Approaches to Feedback in the HE EFL Classroom. EATAW 2017 ; London. 2017-06-19 - 2017-06-21.
  • Vitenskapelig foredrag
    Krulatz, Anna; Duggan, Jennifer. (2017) Extensive reading and language acquisition in adulthood: Diary portraits of the multilinguality of two intermediate learners of Norwegian. SU-oppstartkonferansen ; Trondheim. 2017-03-16 - 2017-03-16.
  • Poster
    Krulatz, Anna; Duggan, Jennifer. (2017) Multilinguality profiles of two adult language learners: An exploratory-interpretive study. International Symposium on Bilingualism . University of Limerick; Limerick. 2017-06-11 - 2017-06-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Ofte, Ingunn; Duggan, Jennifer. (2017) Responder/respondee positioning: students' stances towards each other and each other’s work in the HE EFL classroom. Norwegian Forum for English for Academic Purposes Summer Conference ; Oslo. 2017-06-08 - 2017-06-09.

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Duggan, Jennifer. (2016) The Victorians and the mechanical brain. The Humanities, Neuroscience, and the Brain . Interdisciplinary Humanities Center; University of California Santa Barbara. 2016-05-11 - 2016-05-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Duggan, Jennifer. (2016) Using Digital Archives and Digital Periodical Collections as Corpora. Victorian Periodicals through Glass . University of Buckingham; The Athenaeum, Pall Mall, London. 2016-07-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Duggan, Jennifer; Krulatz, Anna Maria. (2016) Extensive Reading and SLA: Empowering Intermediate and Advanced Learners of Norwegian. Northeast Modern Language Association 47th Annual Convention . Northeast Modern Language Association; Hartford, Connecticut. 2016-03-17 - 2016-03-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Duggan, Jennifer; Ofte, Ingunn. (2016) Peer response in L2 writing development in Norwegian teacher training. International Writing across the Curriculum Conference ; University of Michigan. 2016-06-23 - 2016-06-25.
  • Faglig foredrag
    Krulatz, Anna Maria; Duggan, Jennifer. (2016) Extensive reading in Norwegian: A diary study of multilingual language learners. 14. nordiske lærerutdanningkonferansen ; 2016-05-10 - 2016-05-13.

2015

  • Faglig foredrag
    Duggan, Jennifer. (2015) Mechanic Language and Understandings of the Brain in Victorian Britain. Medical Humanities Conference 2015 ; University of Exeter. 2015-07-20 - 2015-07-21.
  • Faglig foredrag
    Duggan, Jennifer. (2015) Popular Proofs: Artifice, Authenticity, and Academic Argument in Mathematical Fictions. The Victorian Popular Fiction Association 7th Annual Conference: Victorian Authenticity and Artifice . The Victorian Popular Fiction Association; Senate House, University of London. 2015-07-13 - 2015-07-15.
  • Faglig foredrag
    Duggan, Jennifer. (2015) Screw Loose: The Evolution of a Maddening Idiom. Abnormality and the Abnormal in the Nineteenth Century . Centre for Nineteenth-Century Studies; University of Durham. 2015-05-07 - 2015-05-07.
  • Faglig foredrag
    Duggan, Jennifer; Ofte, Ingunn. (2015) Peer Review and Writing Workshops in a Norwegian Teacher Training Programme. The Norwegian Forum for English for Academic Purposes Summer Conference 2015 . NFEAP; Høgskolen i Oslo og Akershus. 2015-06-11 - 2015-06-12.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn