Jennifer Duggan
Om
Jeg underviser i engelsk ved grunnskolelærerutdanningen 1–7 og 5–10 og lektorutdanningen 8–13 på både bachelor- og master-nivå, samt innen videreutdanning (KfK). Mitt hovedundervisningsfokus i alle kursene er engelskspråkelig barne- og ungdomslitteratur og -medier, og kritisk, kultur- og litteraturteori. I tillegg underviser jeg i engelskdidaktikk og språk.
Forskningen min er hovedsakelig rettet mot barne- og ungdomslitteratur og -medier. Jeg er mest interessert i fankulturer og spesialiserer meg i litteraturresepsjonsteori, spesielt barn og ungdoms skeiv letestrategier og kjønnsperformativitet i Harry Potter-fandommen, men forsker også i andre områder reletert til barne- og ungdomslitterære tekster og fandom. Overalt er jeg interessert i barne- og ungdomslitteraturens sjangertradisjoner, resepsjonsestetikk og hvordan nåtidens digitale og transnasjonale sammenhenger påvirker både barne- og ungdomslitteraturtradisjones og leserens lesemåter og identitetsarbeid.
Generelle forskningsinteressene mine inkluderer også engelsk opplæring, språktilegnelse, Viktoriansk litteratur og kultur, inkl. matematikk / fysikk / nevrovitenskap i Viktoriatiden.
NB: Jeg tar tid av fra undervisning til å gjennomføre doktorgraden min. Tilbake 2020.
*Vennligst se engelskversjonen av profil for et sammendrag av mine publikasjoner.
Kompetanseord
- Barnelitteratur
- Barnelitteratur og samfunn
- Barnelitteraturhistorie
- Digital barnelitteratur og barneapp'er
- Engelsk litteratur
- Engelsk språk
- Fanfiksjon
- Fanstudier
- Filmvitenskap
- Flerkulturalitet interkulturell kompetanse flerspråklighet
- Humaniora
- Kulturvitenskap
- Kvinne- og kjønnsstudier
- Litteraturvitenskapelige fag
- Medievitenskap og journalistikk
- Serialitet
- Sjangre studier
- Skeiv
- Skeiv teori
- Tegneserier
- Transstudier
- Ungdomslitteratur
Publikasjoner
2017
-
Duggan, Jennifer.
(2017)
Hot for Teacher: Intergenerational Desire, Harry Potter, and the Case of Snarry.
International Research in Children's Literature (IRCL).
volum 10 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Duggan, Jennifer.
(2017)
Revising Hegemonic Masculinity: Homosexuality, Masculinity, and Youth-Authored Harry Potter Fanfiction.
Bookbird: A Journal of International Children's Literature.
volum 55 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Duggan, Jennifer;
Krulatz, Anna.
(2017)
Extensive Reading: Resources and Strategies for Intermediate and Advanced Learners of Norwegian.
Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM).
volum 5 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Ofte, Ingunn;
Pande-Rolfsen, Marthe Sofie;
Duggan, Jennifer.
(2017)
Kompetanse for kvalitet. Læreren som student.
Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202567316.
Fagbok
2016
-
Duggan, Jennifer.
(2016)
Review of Children’s Literature and the Avant-Garde, ed. Elina Druker and Bettina Kümmerling-Meibauer.
Linguistlist.
volum 27 (1825).
Anmeldelse
-
Duggan, Jennifer.
(2016)
Traumatic Origins: Orphanhood and the Superhero.
Good Grief! Children and Comics.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Duggan, Jennifer;
Ofte, Ingunn.
(2016)
Hverandrevurdering som læringsverktøy i lærerstudenters tilegnelse av akademiske skriveferdigheter i engelsk.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Duggan, Jennifer.
(2012)
Spoofing Proofing: The Logical-NarratologicalConstruction of Carroll's Alice Books.
2012.
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Duggan, Jennifer.
(2017)
Hot for Teacher: Intergenerational Desire, Harry Potter, and the Case of Snarry.
International Research in Children's Literature (IRCL).
volum 10 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Duggan, Jennifer.
(2017)
Revising Hegemonic Masculinity: Homosexuality, Masculinity, and Youth-Authored Harry Potter Fanfiction.
Bookbird: A Journal of International Children's Literature.
volum 55 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Duggan, Jennifer;
Krulatz, Anna.
(2017)
Extensive Reading: Resources and Strategies for Intermediate and Advanced Learners of Norwegian.
Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM).
volum 5 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Duggan, Jennifer.
(2016)
Review of Children’s Literature and the Avant-Garde, ed. Elina Druker and Bettina Kümmerling-Meibauer.
Linguistlist.
volum 27 (1825).
Anmeldelse
-
Duggan, Jennifer;
Ofte, Ingunn.
(2016)
Hverandrevurdering som læringsverktøy i lærerstudenters tilegnelse av akademiske skriveferdigheter i engelsk.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Ofte, Ingunn;
Pande-Rolfsen, Marthe Sofie;
Duggan, Jennifer.
(2017)
Kompetanse for kvalitet. Læreren som student.
Cappelen Damm Akademisk. 2017. ISBN 9788202567316.
Fagbok
Del av bok/rapport
-
Duggan, Jennifer.
(2016)
Traumatic Origins: Orphanhood and the Superhero.
Good Grief! Children and Comics.
publications.POPVIT_KAPITTEL
Rapport
-
Duggan, Jennifer.
(2012)
Spoofing Proofing: The Logical-NarratologicalConstruction of Carroll's Alice Books.
2012.
Mastergradsoppgave
Formidling
2017
-
Vitenskapelig foredragDuggan, Jennifer. (2017) Fan Communities as Communities of Self-Education and Dissent. American Studies Association Conference 2017: Pedagogies of Dissent . American Studies Association; Hyatt Regency Hotel, Chicago, IL. 2017-11-08 - 2017-11-12.
-
Vitenskapelig foredragDuggan, Jennifer; Ofte, Ingunn. (2017) Responder-Respondee Positioning: Norwegian Student-Teachers' Approaches to Feedback in the HE EFL Classroom. EATAW 2017 ; London. 2017-06-19 - 2017-06-21.
-
Vitenskapelig foredragKrulatz, Anna; Duggan, Jennifer. (2017) Extensive reading and language acquisition in adulthood: Diary portraits of the multilinguality of two intermediate learners of Norwegian. SU-oppstartkonferansen ; Trondheim. 2017-03-16 - 2017-03-16.
-
PosterKrulatz, Anna; Duggan, Jennifer. (2017) Multilinguality profiles of two adult language learners: An exploratory-interpretive study. International Symposium on Bilingualism . University of Limerick; Limerick. 2017-06-11 - 2017-06-15.
-
Vitenskapelig foredragOfte, Ingunn; Duggan, Jennifer. (2017) Responder/respondee positioning: students' stances towards each other and each other’s work in the HE EFL classroom. Norwegian Forum for English for Academic Purposes Summer Conference ; Oslo. 2017-06-08 - 2017-06-09.
2016
-
Vitenskapelig foredragDuggan, Jennifer. (2016) The Victorians and the mechanical brain. The Humanities, Neuroscience, and the Brain . Interdisciplinary Humanities Center; University of California Santa Barbara. 2016-05-11 - 2016-05-13.
-
Vitenskapelig foredragDuggan, Jennifer. (2016) Using Digital Archives and Digital Periodical Collections as Corpora. Victorian Periodicals through Glass . University of Buckingham; The Athenaeum, Pall Mall, London. 2016-07-15.
-
Vitenskapelig foredragDuggan, Jennifer; Krulatz, Anna Maria. (2016) Extensive Reading and SLA: Empowering Intermediate and Advanced Learners of Norwegian. Northeast Modern Language Association 47th Annual Convention . Northeast Modern Language Association; Hartford, Connecticut. 2016-03-17 - 2016-03-20.
-
Vitenskapelig foredragDuggan, Jennifer; Ofte, Ingunn. (2016) Peer response in L2 writing development in Norwegian teacher training. International Writing across the Curriculum Conference ; University of Michigan. 2016-06-23 - 2016-06-25.
-
Faglig foredragKrulatz, Anna Maria; Duggan, Jennifer. (2016) Extensive reading in Norwegian: A diary study of multilingual language learners. 14. nordiske lærerutdanningkonferansen ; 2016-05-10 - 2016-05-13.
2015
-
Faglig foredragDuggan, Jennifer. (2015) Mechanic Language and Understandings of the Brain in Victorian Britain. Medical Humanities Conference 2015 ; University of Exeter. 2015-07-20 - 2015-07-21.
-
Faglig foredragDuggan, Jennifer. (2015) Popular Proofs: Artifice, Authenticity, and Academic Argument in Mathematical Fictions. The Victorian Popular Fiction Association 7th Annual Conference: Victorian Authenticity and Artifice . The Victorian Popular Fiction Association; Senate House, University of London. 2015-07-13 - 2015-07-15.
-
Faglig foredragDuggan, Jennifer. (2015) Screw Loose: The Evolution of a Maddening Idiom. Abnormality and the Abnormal in the Nineteenth Century . Centre for Nineteenth-Century Studies; University of Durham. 2015-05-07 - 2015-05-07.
-
Faglig foredragDuggan, Jennifer; Ofte, Ingunn. (2015) Peer Review and Writing Workshops in a Norwegian Teacher Training Programme. The Norwegian Forum for English for Academic Purposes Summer Conference 2015 . NFEAP; Høgskolen i Oslo og Akershus. 2015-06-11 - 2015-06-12.