Jacob Brix
Om
Jacob Brix er ansatt som 20% forskningsprofessor ved NTNU i forbindelse med forskningsprosjektet SAMVERDI. Til daglig er Jacob professor i innovasjon og ledelse ved Aalborg University Business School i Danmark. Han er internasjonalt anerkjent ekspert i organisatorisk læring og det å hjelpe organisasjoner, både offentlige og private, med å skape balanse mellom drift og innovasjon. Dessuten er Jacob svært forskningsaktiv innenfor inter-organisatorisk læring og samarbeid i ulike kontekster; samskaping, misjonsledelse, multistakeholder-aktiviteter, m.m.
Forskning
Jacob er aktivt engasjert innenfor R&D Management-miljøet, hvor han de siste 5 årene har samarbeidet med Universitetet i Sao Paolo og Babson College om et fast konferencespor om 'strategisk innovasjonsledelse'. I tillegg er Jacob også aktivt involvert i det internasjonale miljøet for samskaping av offentlige tjenester sammen med aktører fra blant annet KU Leuven.
Publikasjoner
Jacob har utgitt forskning på dansk, norsk og engelsk, og publikasjonene kan blant annet finnes hos 'Scandinavian Journal of Management', 'Local Government Studies', 'The Learning Organization', 'Energy Research & Social Science', 'Research on Social Work Practices', 'Djøf Forlag' og 'Hans Reitzels Forlag'.
2024
-
Brix, Jacob;
Heimburg, Dina von;
Friis, Ole U.;
Ness, Ottar;
Hofstad, Hege;
Vedeld, Trond.
(2024)
HVA VET VI OM LEDELSE AV KOMMUNER SOM SAMSKAPER? Oppsummering av vesentlige temaer fra forskning og praksis.
IPLs rapportserie (13)
Rapport
-
Aasen, Tone Merethe;
Halvorsen, Laila Helene;
Brix, Jacob;
Heimburg, Dina von;
Ness, Ottar;
Hofstad, Hege.
(2024)
Hva vet vi om ledelse som samskaper?.
Kommunal rapport
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Aasen, Tone Merethe;
Halvorsen, Laila Helene;
Brix, Jacob;
Heimburg, Dina von;
Ness, Ottar;
Hofstad, Hege.
(2024)
Hva vet vi om ledelse som samskaper?.
Kommunal rapport
Kronikk
Rapport
-
Brix, Jacob;
Heimburg, Dina von;
Friis, Ole U.;
Ness, Ottar;
Hofstad, Hege;
Vedeld, Trond.
(2024)
HVA VET VI OM LEDELSE AV KOMMUNER SOM SAMSKAPER? Oppsummering av vesentlige temaer fra forskning og praksis.
IPLs rapportserie (13)
Rapport