Ingeborg Alexandersen
Bakgrunn og aktiviteter
Off. godkjent sykepleier fra Sykepleieskolen i Sør-Tøndalg 1982. Yrkeserfaring som sykepleier fra Nevrokirurgisk avdeling, RiT og generell intensiv/postoperativ avdeling ved Gjøvik fylkessykehus. Videreutdanning i intensivsykepleie fra Ullevål sykehus/ med praksis ved Gjøvik og Lillehammer sykehus. Intensivsykepleier ved Hovedintensivavdelingen, RIT fra 1990-1996, undervisningssykepleier fra 1996-2000. Praktisk pedagogisk utdanning ved NTNU 1999. Master i pedagogikk, fordypning rådgivningsvitenskap, NTNU, 2006. Høgskolelærer og etter hvert høgskolelektor og førstelektor ved HiST, bachelor i sykepleie, bachelor for yrkesfaglærerutdanning og Videreutdanning i intensivsykepleie fra 2010, og fram til d.d. hvor hun er emneansvarlig for flere emner. Faglig profil i førstelektorkompetansen: - Sykepleie til akutt kritisk syke pasienter og utvikling av pedagogiske planer for bachelor-studenter i sykepleie og videreutdanningsstudenter i intensivsykepleie. Ingeborg har lang erfaring med PBL-, oppgave og praksis-veiledning og undervisning på bachelor, videreutdannings -og masternivå ved høgskole/universitet.
Ingeborg er for tiden prosjektleder for en gruppe kolleger fra NTNU, St.Olav og Universitetet Nord, som forsker på "Langtidsintensivpasienter, pårørende og intensivsykepleieres opplevelse av faktorer som fremmer og hemmer pasientens vilje til overlevelse".
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) A qualitative study of long-term ICU patients` inner strength and will-power: Family and health professionals as a health promoting resource. Journal of Clinical Nursing (JCN).
- (2019) "Never in my mind to give up!" A qualitative study of long-term intensive care patients' inner strength and willpower-Promoting and challenging aspects. Journal of Clinical Nursing (JCN). vol. 28 (21-22).
- (2018) From breaking point to breakthrough during the ICU stay: A qualitative study of family members’ experiences of long-term intensive care patients’ pathways towards survival. Journal of Clinical Nursing (JCN). vol. 27 (19-20).
- (2014) En ny praksismodell i sykepleierutdanningen for framtidens behov? En Q-metodisk studie av erfaringer med samarbeidslæring i praksisstudiene. Vård i Norden. vol. 34 (112).
- (2014) Konflikter i studiegrupper - forekomst og konsekvenser for læring og trivsel. UNIPED. vol. 37 (1).
Del av bok/rapport
- (2021) Family-Centered Long-Term Intensive Care – A Tentative Health Promoting Theory. Health Promotion in Health Care - Vital Theories and Research.
Rapport/avhandling
- (2006) Konflikt i læringsgruppen : en Q-metodisk undersøkelse av studenters opplevelse av konflikt og konflikthåndtering i læringsgruppe. 2006.