Anna-Lena Østern
Bakgrunn og aktiviteter
Anna-Lena Østern har vært ansatt ved NTNU som professor i fagdidaktikk, kunstfag siden høsten 2007. Fra 2010 til 2015 var hun faglig leder for den nasjonale forskerskolen for lærerutdanning NAFOL. Hun er nå professor em. og forsker, veileder og underviser innenfor fagseksjonen Kunstfag, kroppsøving og idrett.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Student teachers’ criticism of teacher education – through the lens of practice architectures. Pedagogy, Culture & Society.
- (2020) Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver. Norsk pedagogisk tidsskrift. vol. 104 (4).
- (2020) Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning. Acta Didactica Norden (ADNO). vol. 14 (2).
- (2019) Literacy events in writing play workshops with children aged three to five: A study of agential cuts with the artographic triple dimensions as a lens. International Journal of Education and the Arts. vol. 20 (3).
- (2019) Undersøkende prosesser i oppgaven nonfigurativ sammenføyd treskulptur Grunnskolelærerstudenters stopp-punkter og kreative problemløsning i arbeid med å skape rom gjennom rytme, linje og bevegelse i materialet tre. Techne Serien. vol. 26 (2).
- (2019) Professional orality as a special field of knowledge in teacher education – a position paper. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. vol. 13 (1).
- (2019) Østern, A.-L., & Schøien, K. S. (2019). Professional orality as a special field of knowledge in teacher education – a position paper. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. vol. 13 (1).
- (2018) Kunstneres personlige kunnskapslandskap. Fortellingssammenstilling som strategi i analyse av kunstneres utemmede fortellinger om begynnelser på skapende prosesser. Journal for Research in Arts and Sports Education. vol. 2 (1).
- (2017) Begrepet kunstnerisk kvalitet i den norske kulturskolens rammeplan «Mangfold og fordypning», utfordret med et sideblikk til finsk 5 «grundundervisning i konst». Journal for Research in Arts and Sports Education. vol. 1 (2).
- (2017) Å undervise i sirkus som kunstfag - en studie av sammenflettede tilblivelser i intra-aktiv sirkusdidaktikk. På Spissen. vol. 3 (3).
- (2017) NAFOL - en forskerskole for norsk lærerutdanning : en studie i akademisk praksis i lys av praksisarkitekturer og komplementære forståelsesformer fra vitenskap og kunst. FoU i praksis. vol. 11 (1).
- (2016) Drama and theatre in a Nordic curriculum perspective – a challenged arts subject used as a learning medium in compulsory education. Research in Drama Education. vol. 21 (1).
- (2016) Responding to the challenge of providing stronger research base for teacher education: research discourses in the Norwegian national research school for teacher education. Educational Research. vol. 58 (1).
- (2016) Ricoeurs teori om fortellingens trefoldige mimesis og narrativ tilnærming til musikkpedagogisk forskningspraksis. Nordisk musikkpedagogisk forskning : Årbok. vol. 17.
- (2015) Combining art and science in exploration of humanity and the universe: Teenagers' storied experience of the universe played back in improvisational theatre in a learning context. Applied Theatre Research. vol. 3 (3).
- (2013) Close up of the craft of making a multimodal lecture for teenagers about the universe - the importance of a meaningful context and supporting colleagues. Reflective Practice. vol. 14 (6).
- (2013) Norwegian perspectives on aesthetic education and the contemporary conception of cultural literacy as Bildung (‘danning’). Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. vol. 16 (3).
- (2012) Supervision by an artist creating a poetic universe as a reference in the development of aesthetic approaches to pedagogical supervision. Education Inquiry. vol. 3 (3).
- (2009) Beyond the dance of life. Applied Theatre Researcher.
- (2007) The future of arts education - a European perspective. Journal of Artistic and Creative Education. vol. 1 (1).