Anita Normann
Anita Normann
anita.normann@ntnu.no
Om
Faglige interesser: Fagdidaktikk i engelsk og fremmedspråk. Skriving i språkfagene i skolen. Studenters skrivepraksiser. Praksisnært og profesjonsrettet FoU-arbeid, samt skolebasert kompetanseutvikling. Bruk av digitale medier i skolen/profesjonsfaglig digital kompetanse.
Bakgrunn: Jeg har 30 års erfaring som lærer fra to ungdomsskoler i Trondheim, med undervisning i engelsk, fransk og samfunnsfag. Fra mine år som lærer har jeg bred erfaring med deltakelse i ulike nasjonalt initierte skoleutviklingsprosjekter. Jeg har hatt en aktiv rolle i utviklingen av digital storytelling som arbeidsmåte i skolen, samt vært engasjert i internasjonalt skolesamarbeid, spesielt gjennom eTwinning; en plattform for digitalt læringsfellesskap i skolen. Jeg har vært ansatt på NTNU siden høsten 2012, primært som fagdidaktiker i engelsk, men har også hatt andre faglige oppgaver og lederoppgaver ved PLU/ILU.
Arbeidsområder 2022/23:
- Lektorutdanningen, 8-13:
- 2-årig masterutdanning i MDID; master i fagdidaktikk:
- Faglig koordinator for studieretningen for Engelsk- og fremmedspråkdidaktikk
- Veiledning av masterstudenter og emneansvarlig for masteroppgaveemnet
- Faglærer i DID3304; Datastøttet språklæring
- Faglærer i DID3002; Akademisk skriving og lesing
- Lærerspesialist i engelsk (1-7):
- Emneansvarlig i SKOLE6265; Faglig ledelse og kollegaveiledning
- Faglærer i to emner på doktorgradsnivå: PLU8021 og PLU8022; Kvalitative analysemetoder i praksis I og II.
Forskergrupper:
Publikasjoner
2022
-
Normann, Anita.
(2022)
Digital storytelling og podkast i engelskfaget.
Digital teknologi for læring og undervisning i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Normann, Anita.
(2022)
Multimodal Text-Making Through Digital Storytelling: EAL Student Teachers' Reflections.
Multimodality in English Language Learning.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2021
-
Normann, Anita.
(2021)
Digital approaches to young adult fiction.
Literature for the English classroom - theory into practice.
Faglig kapittel
-
Williams, Gweno Kathleen;
Normann, Anita.
(2021)
Literature for the English classroom - theory into practice.
Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245035001.
Lærebok
2020
-
Normann, Anita.
(2020)
Secondary school students’ perceptions of language-learning experiences from participation in short Erasmus+ mobilities with non-native speakers of English.
Language Learning Journal.
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Normann, Anita.
(2018)
Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk. Hva sier elevene og hva kan vi lære av det?.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.
Faglig artikkel
-
Normann, Anita;
Postholm, May Britt.
(2018)
CASE B.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023671.
Vitenskapelig antologi
2017
-
Normann, Anita.
(2017)
Becoming a phenomenologically skilled researcher – an account of a journey started.
Reflective Practice.
volum 18 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Normann, Anita;
Postholm, May Britt.
(2017)
Case B.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Normann, Anita;
Postholm, May Britt.
(2017)
UHs erfaringer, læring og utfordringer i arbeidet med satsingen.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215027876.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215028668.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
2017.
Rapport
2015
-
Normann, Anita.
(2015)
Digitale fortellinger som kreativ tekstproduksjon i skolen.
Norsklæreren.
Faglig artikkel
-
Normann, Anita.
(2015)
Skriveoppgaver og skrivestøtte i fremmedspråk.
Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
2014
-
Normann, Anita.
(2014)
"Jeg trodde dette kom til å bli barnslig, ..." Om bruk av autentiske bildebøker for å jobbe med engelsk skriving på ungdomstrinnet.
Vurdering av skriving.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
Vitenskapelige artikler
-
Normann, Anita.
(2020)
Secondary school students’ perceptions of language-learning experiences from participation in short Erasmus+ mobilities with non-native speakers of English.
Language Learning Journal.
Vitenskapelig artikkel
-
Normann, Anita.
(2017)
Becoming a phenomenologically skilled researcher – an account of a journey started.
Reflective Practice.
volum 18 (5).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Normann, Anita.
(2018)
Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk. Hva sier elevene og hva kan vi lære av det?.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret.
Faglig artikkel
-
Normann, Anita.
(2015)
Digitale fortellinger som kreativ tekstproduksjon i skolen.
Norsklæreren.
Faglig artikkel
Bøker
-
Williams, Gweno Kathleen;
Normann, Anita.
(2021)
Literature for the English classroom - theory into practice.
Fagbokforlaget. 2021. ISBN 9788245035001.
Lærebok
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2018)
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 9788245023671.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling og ledelse. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215027876.
Vitenskapelig antologi
-
Postholm, May Britt;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J.;
Normann, Anita;
Strømme, Alex.
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling: Skoleutvikling, lesing, skriving og regning. Funn og fortellinger.
Universitetsforlaget. 2017. ISBN 9788215028668.
Vitenskapelig antologi
Del av bok/rapport
-
Normann, Anita.
(2022)
Digital storytelling og podkast i engelskfaget.
Digital teknologi for læring og undervisning i skolen.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Normann, Anita.
(2022)
Multimodal Text-Making Through Digital Storytelling: EAL Student Teachers' Reflections.
Multimodality in English Language Learning.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Normann, Anita.
(2021)
Digital approaches to young adult fiction.
Literature for the English classroom - theory into practice.
Faglig kapittel
-
Normann, Anita;
Postholm, May Britt.
(2018)
CASE B.
Skole- og utdanningssektoren i utvikling.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Normann, Anita;
Postholm, May Britt.
(2017)
Case B.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Normann, Anita;
Postholm, May Britt.
(2017)
UHs erfaringer, læring og utfordringer i arbeidet med satsingen.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Faglig kapittel
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Lærerutdanning, nasjonale sentra og ungdomstrinn i utvikling. Læring og implikasjoner for rammer og organisering av framtidig utviklingsarbeid.
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Normann, Anita.
(2015)
Skriveoppgaver og skrivestøtte i fremmedspråk.
Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver..
Vitenskapelig kapittel/artikkel
-
Normann, Anita.
(2014)
"Jeg trodde dette kom til å bli barnslig, ..." Om bruk av autentiske bildebøker for å jobbe med engelsk skriving på ungdomstrinnet.
Vurdering av skriving.
Vitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Postholm, May Britt;
Normann, Anita;
Dahl, Thomas;
Dehlin, Erlend;
Engvik, Gunnar;
Irgens, Eirik J..
(2017)
Ungdomstrinn i utvikling. En mulighetenes gavepakke til skole- og utdanningssektoren.
2017.
Rapport
Undervisning
Emner
- SKOLE6265 - Faglig ledelse og kollegaveiledning i engelskfaget
- EDU3980 - Masteroppgave i engelsk- og fremmedspråkdidaktikk
- PLU8021 - Kvalitativ og post-kvalitativ analyse I
- DID3930 - Masteroppgave i engelsk- og fremmedspråkdidaktikk
- PPU4650 - Fagdidaktikk 1 - engelsk
- PPU4651 - Fagdidaktikk 2 - engelsk
Formidling
2022
-
Faglig foredragNormann, Anita. (2022) Lærerstudenters akademiske skriveopplæring - hvordan og av hvem?. Intern mini-literacy konferanse . Forskningsgruppa for literacy, Institutt for lærerutdanning,; Trondheim. 2022-06-16 - 2022-06-16.
-
Vitenskapelig foredragNormann, Anita. (2022) The Role of Writing in Digital Storytelling Projects. SIG Writing Biennial Conference 2022 . Umeå University, Department of Language Studies; Umeå. 2022-06-20 - 2022-06-22.
-
Vitenskapelig foredragNormann, Anita; Otnes, Hildegunn. (2022) Social annotation in teacher education - fostering collaborative reading, thinking and writing. SIG Writing Biennial Conference 2022 . Umeå University, Department of Language Studies; Umeå. 2022-06-20 - 2022-06-22.
-
Vitenskapelig foredragNormann, Anita; Otnes, Hildegunn; Rasmussen, Maren Smedsrud. (2022) Lærerstudenters akademiske skriveopplæring-hvordan og av hvem?. Skriv!Les! 2022. Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy. . Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking; Trondheim. 2022-05-10 - 2022-05-11.
2021
-
Vitenskapelig foredragBoks-Vlemmix, Juliette E P; Normann, Anita. (2021) Profesjonsøkter i lærerutdanningen; studentaktiv læring i større grupper. Lærinsgfestivalen 2021 . NTNU og DIKU; Digital gjennomføring. 2021-05-09 - 2021-05-10.
-
Vitenskapelig foredragNormann, Anita; Otnes, Hildegunn. (2021) Social/interactive annotation in higher edication. NFEAP 2021 (Norwegian Forum for English for Academic Purposes) . Oslo Met; Digital gjennomføring. 2021-06-03 - 2021-06-04.