Brynhild Bye-Tiller – Setter fordommene til veggs

Brynhild Bye-Tiller fokuserer på relasjoner mellom mennesker i sitt virke som billedkunstner. I hennes nyeste prosjekt har hun utfordret fordommene vi har til palestinske kvinner.

Portrett: Brynhild Bye-NessBrynhild Bye-Tiller er opptatt av å se og løfte frem de usynlige, og i mange tilfeller undervurderte, i sine fotografier.

I hennes hittil største prosjekt har hun samarbeidet med et norsk og et palestinsk fotballag for kvinner, og skapt relasjoner mellom dem.

-Jeg ønsket å komme bak klisjebildet av palestinske kvinner gjennom ulike fotografiske serier, forteller Bye-Tiller.

Billedkunstneren har utfordret myter og egne fordommer, og nå håper hun det trønderske publikumet vil være med å gjenoppleve hennes reise under utstillingen «Trondheim – Ramallah Series» på Clarion Hotell i høst.

Utfordret fordommene

-Min kunst griper i mange tilfeller aktivt inn i andre menneskers liv, og det skaper kommunikasjon mellom mennesker. Det gjør kunsten min viktig, mener Bye-Tiller.

Hun hentet det palestinske laget til Trondheim og ordnet det slik at de fikk spille i Skandia Cup og ble kjent med jentene i Trondheims/Ørn. Før det besøkte hun dem i hjemlandet, hvor hun møtte dem både i det offentlige og private rom.

-Det første jeg så da jeg kom ned dit var en gigantisk reklameplakat for et telefonselskap med en kvinnelig fotballspiller. Allerede da fikk jeg utfordret fordommene mine. Palestinske kvinner er ikke som du tror. De er langt ifra så underdanig som jeg trodde, sier billedkunstneren.

Kvinnen på plakaten skulle senere bli en av fotballspillerne i hennes prosjektet.

Dannet grunnmuren

Det var i 1990 Bye-Tiller startet på sin kunstkarriere med fem års utdanning på Kunstakademiet i Trondheim. Her kom hun inn i et fagmiljø og fikk kunstnerkolleger.

-I dag ser jeg at det var her jeg fikk grunnmuren som har gjort det mulig for meg å lykkes som kunstner.

Kunstutdanning er en modningsprosess hvor det er ekstra viktig å tørre å ta risker, prøve og feile, tipser Bye-Tiller andre kunstspirer.

-Det viktigste for meg var å få en start på yrkesløpet. Man blir ikke kunstner over natta. Det krever veldig mye arbeid, kunnskap og modning for å finne sin egen vei, mener Bye-Tiller, som beskriver seg selv som en «late bloomer».

Nybrottsarbeid

Etter kunststudiene studerte Bye-Tiller pedagogikk ved lærerutdanningen på NTNU. De første ti årene etter at hun ble ferdigutdannet var hun avhengig av andre jobber parallelt med virket som profesjonell kunstner.

Med pedagogikkutdanning fra NTNU i bagasjen fikk hun jobb som lærer, og takket være utdanningen på KiT fikk hun i 2003 en produsentstilling for Kunst i Nordland.

I Bodø kom vendepunktet i karrieren.

-Der fikk jeg jobbe administrativt med store prosjekter. Det ble viktig for meg personlig fordi jeg ble eksponert for internasjonal samtidskunst. Det førte til at jeg begynte å tenke annerledes på mitt eget arbeid med kunst og fotografi, og det ble et veiskille i min karriere, forteller hun.

Før hadde Bye-Tiller den tradisjonelle tilnærmingen som de fleste kunstnere har. Hun tenkte form, farge og komposisjon.

-Jeg var veldig styrt av det, men i den fasen skiftet jeg fokus til historiene i bildene, det fotografiske håndverket og etter hvert kombinasjonen med relasjonell estetikk. Jeg nærmet meg mer og mer fotojournalistikken, og der holder jeg meg fremdeles i dag, selv om jeg aldri vil bli en fotojournalist, smiler hun.

I dag er det få andre som jobber med dokumentarfoto kombinert med relasjonell estetikk, og Bye-Tillers kunst kan derfor anses som nybrottsarbeid.

Tekst: Håvard Egge

Foto: Brynhild Bye-Tiller

Fakta

  • Praktisk pedagogisk utdanning (PPU), NTNU 1996
  • Kunstakademiet i Trondheim (KiT), NTNU 1990-1995
  • Iceland Academy of Arts, 1992
  • Aktuell med: «Ramallah – Trondheim Series» som stilles ut på Clarion Hotell i Trondheim høsten 2015.