Jazz

Ei gullrekke det svinger av

Hører du en fantastisk jazzmusiker i Norge, er sjansen stor for at han eller hun kommer fra jazzlinja ved NTNU.

Eirik Hegdal"Det har skjedd mange mirakler i Trondheim gjennom århundrene. Et av de siste er opprettelsen av jazzlinja på Musikkonservatoriet for 26 år siden. Den er en av de flotteste suksesshistoriene i universitetssektoren i Norge. Musikerne som kommer derfra, har gitt ringvirkninger i hele landet."

Det sa Åse Kleveland ved åpningen av Molde Jazzfestival i 2006. "Jazzlinja" ved NTNU har vært et begrep i norsk musikkliv helt siden den ble opprettet i 1979. Jazzlinja har preget norsk jazz mer enn noen annen enkeltinstitusjon i disse årene, og sendt usedvanlig mange talentfulle musikere ut i verden.

Navn som hører hjemme blant de over 200 tidligere studentene:
Erlend Skomsvoll
Frode Alnæs
Nils Petter Molvær
Maria Kannegaard
Ola Kvernberg
Kristin Asbjørnsen
Eirik Hegdal (bildet)

Talenter i verdensklasse
Prestasjoner med utspring i jazzlinja vekker oppmerksomhet langt utenfor landets grenser.

To år på rad har en jazzmusiker med NTNU-bakgrunn hentet hjem en pris for årets internasjonale jazztalent under 30 år.

Prisen for 2006 gikk til den norske trompetisten Mathias Eick. Han har utmerket seg i en rekke sammenhenger i jazz, men også i andre sjangere. Eick spiller blant annet i Jaga Jazzist og med Thomas Dybdal, der han også trakterer bass og vibrafon.

Året før var det saksofonisten Kjetil Møster som stakk av med den prestisjetunge prisen. Han har spilt i en rekke band, fra Trondheim Jazz Orkester med Chick Corea og Pat Metheny , til fri improvisasjon med Paal Nilssen-Love og Maja Ratkje. Blant Møsters hovedprosjekter i dag er høyenergisk modaljazz med The Core i tillegg til andre ad hoc bandkonstellasjoner.

Har aldri angret
Møster sier selv at de fire årene ved NTNU har betydd mye:

– Karrierekurven har pekt jevnt oppover de siste årene, og det er ikke sikkert noe av dette ville ha skjedd hvis det ikke hadde vært for jazzlinja. Der fikk jeg fordype meg i den musikken jeg selv ønsket, samtidig som jeg fikk basiskunnskap om jazzens ulike sjangere. Da jeg begynte på jazzlinja, hadde jeg også kommet inn på tilsvarende studier i København, men det tok bare fem minutters samtale med John Pål Inderberg før jeg bestemte meg for Trondheim. Det angret jeg aldri på, har Kjetil Møster sagt i et intervju med Adresseavisen.

John Pål Inderberg er én av flere lærere som har hjulpet fram de mange jazzmusikerne fra NTNU. Alle lærerne er selv etablerte og anerkjente jazzmusikere.

Ros fra store stjerner
Flere internasjonale jazzstjerner har uttalt seg begeistret om norsk jazz og jazzutøvere fra NTNU de siste årene.

– Trondheim Jazzorkester spiller utrolig musikk. Erlend Skomsvoll er en genial komponist og arrangør, sa Chick Corea da han spilte med Trondheim Jazzorkester i New York for noen år siden. Gitaristen Pat Metheny samarbeidet med Skomsvoll og Jazzorkesteret i Molde i 2001. To år senere reiste de på Norges-turné. Da sa Metheny til Adresseavisen at Erlend Skomsvoll er en av de beste arrangørene i verden i dag.

– Det internasjonale jazzmiljøet begynner å legge merke til hva som skjer i Norge. Musikerne som kommer derfra, har ofte en svært spennende holdning til musikk. De er respektløse, men samtidig har de evnen til å gå i dybden og utforske musikken, sa Metheny.

Trondheim Jazzorkester (TJO) har markert seg som et av de mest spennende store ensemblene i landet og har oppnådd en særlig status i norsk jazzliv. En av de viktigste bidragsyterne til orkesteret har vært saksofonist, komponist og arrangør Eirik Hegdal.

Jazz-musikk fra Norge er blitt en eksportvare. The Core er et band med internasjonal standard hvor de fire musikerne har fantastiske, individuelle kunnskaper. Kvartetten med blant andre Kjetil Møster har på oppdrag av utenriksdepartementet presentert norsk jazz ute i verden.

Førstevalg
I de senere årene er det også kommet jazzutdanninger andre steder i Norge, men landets første jazzutdanning holder skansen som førstevalget for jazzstudenter. Suksessen skyldes en makeløs rekruttering av talenter til utdanningen. Og talentene hadde heller ikke kommet om det ikke var for det gode studietilbudet.

På jazzlinja har ferske studenter og etablerte musikere møttes i 28 år.

Det svinger av resultatet.

Studier

NTNU tilbyr profesjonsutdanning i musikk innenfor klassisk, jazz og kirkemusikk. Det utdannes utøvende musikere og utøvende musikkpedagoger. Masterstudiet i utøvende musikk ved NTNU gir deg mulighet til å arbeide med dine ferdigheter og kunnskaper i et miljø preget av topp kunstnerisk kvalitet og vektlegging av det individuelle.

Forskning

Forskningen ved Institutt for musikk er mangfoldig, i henhold til både de forskjellige ansattes og master- og doktorsgradsstudentenes interesseområder. Forskningsaktiviteten er oppdelt mellom musikk- og danseteori, musikk- og dansehistorie, etnomusikologi, etnokoreologi og utøvende musikk, selv om disse fagfeltene ofte krysser hverandre.