Mindre sur nedbør fra kullkraftverk

(Pressemelding 17.04.2013) Han har i et halvt århundre forsket på hvordan man kan skille ut skadelige gasser fra utslipp. Professor Olav Erga fra NTNU er en av tre prisvinnere under Technoport Awards 2013.

– Technoport Awards er den eneste prisutdelingen i Norge som hedrer teknologiutviklere og gir dem rockstjernestatusen de fortjener, sier Hermann Ørn Vidarsson, prosjektansvarlig for Technoport Awards.

Technoport Awards er en årlig prisutdeling som hyller menneskene bak banebrytende forskning og teknologi som bidrar til overgangen til en grønn økonomi. Tre priser ble delt ut 17. april i Frimurerlogen i Trondheim.

Bilder fra Technoport Awards (Flickr)

To priser til etablerte teknologer

Professor emeritus Olav Erga vant prisen Technoport Applied Technology Award, Trondheim 17. april 2013. Foto: Idun Haugan, NTNU/Info.

Technoport Applied Technology Award deles ut av NTNU og SINTEF. Prisvinner ble Olav Erga som er professor emeritus ved NTNU. Erga har i 50 år forsket på hvordan man kan skille ut skadelige gasser fra utslipp. Han har blant annet utviklet en teknologi som skiller svoveldioksid, som fører til sur nedbør, fra kullkraftverk. Med Ergas teknologi kan svoveldioksider samles og brukes i andre prosesser.

I kategorien Technoport Award for Innovative Environmental Technology stakk selskapet Powel av med hederen. Powel har hovedkontor i Trondheim og utvikler programvare for å få mest mulig kraft ut av et vannkraftverk. Selskapet er en suksesshistorie om kommersialisering av miljøvennlig teknologi utviklet i miljøet rundt NTNU og SINTEF.

Ny studentpris

Det ble også delt ut en egen studentpris for første gang, Technoport Student Award. Tidligere samme dag hadde nærmere 300 masterstudenter fra NTNUs «Eksperter i Team» presentert over 40 studentprosjekter ved utstilling under NHO Trøndelags årskonferanse. Vinnerne av studentprisen fikk et reisestipend på 50 000 kroner.

Studentprosjektet heter «Powering the Green Transition». Technoport har samarbeidet med Sør-Trøndelag fylkeskommune, NHO Trøndelag og NTNUs studieemne "Eksperter i Team" for å engasjere studentene.  Kommunikasjonsrådgiver i foreningen Technoport Erling Hess Johnsen sier at de ønsker å belønne studenter som bruker utdanningen sin til grønnere samfunnsutvikling.

Kunnskap for en bedre verden

– Vårt mål er å motivere studenter til å bruke utdanningen for å løse globale utfordringer. Vi ønsker også å gi dem erfaring med hvordan utdanning kan bidra til dette. Klimautfordringene er komplekse. Mange fagdisipliner må mobiliseres, og det er også viktig å lære seg nytten av samhandling for å utvikle gode løsninger, sier Johnsen.

Hermann Ørn Vidarsson
Hermann@technoport.no