Arbeidsmåter og veiledning - Rektorutdanningen
Rektorutdanningen
Rektorutdanningen
Arbeidsmåter og veiledning
Arbeidsmåter
Det holdes totalt sju samlinger. På samlingene og i mellomperiodene brukes arbeidsmåter som støtter utvikling av akademisk innsikt og praktiske lederferdigheter. Mellom samlingene får deltakerne veiledning enkeltvis og i grupper. Læringsplattformen Blackboard, og andre medier brukes for å ivareta et kollektivt og interaktivt læringsmiljø.
Veiledning
Deltakerne deles i grupper. Hver gruppe får en egen veileder som følger gruppemedlemmenes arbeid gjennom hele studiet. Veilederen har ansvar for å følge opp både den akademiske og de mer praktiske aspektene ved utdanningen knyttet til utvikling og trening av ferdigheter. Veilederen er del av det fagteamet fra nettverksinstitusjonene som har ansvar for rektorskolen.
Læringsrom
Rektorutdanningen er et helhetlig utdanningstilbud som åpner for ulike læringsrom for deltakerne.
Undervisningsrommet
- Hvem: Studenter og forelesere
- Hva: Teori med varierte metoder
Grupperommet
- Hvem: 7 - 9 studenter og en veileder
- Hva: Eksperimentering og utprøving, veiledning - kollegaveiledning - støtte, erfaringsdeling og refleksjon
Skolerommet
- Hvem: Student, skoleeier, kolleger, elever og foreldre
- Hva: Utprøving og realisering, tilbakemelding, handling og observasjon
Veilederrommet
- Hvem: Student og veileder
- Hva: Fortrolige temaer, studieveiledning, arbeid med mapper, observasjon/refleksjon
Det personlige rommet
- Hvem: Student alene
- Hva: Behov - mål - refleksjon - valg - utvikling, refleksjon/evaluering/revisjon av planer
Kobling til skoleeier
Vi vil legge til rette for god kontakt mellom studenter, fagmiljø og skoleeier. Skoleeiere inviteres derfor til å delta på to av samlingene. Dette er viktig for å sikre kvaliteten i rektorutdanningen.
Gjennom studiet arbeider studentene med problemstillinger og utviklingsoppgaver med utgangspunkt i utfordringer ved egne skoler. Vi ber skoleeiere som sender skoleledere til rektorutdanningen om å gi deltakerne den støtten de trenger for å gjennomføre studiet med godt utbytte for seg selv, skolen og kommunen.