Språklig kommunikasjon og normal språkutvikling - kurs
Språklig kommunikasjon og normal språkutvikling
Start:
31.08.2017
Søknadsfrist:
10.07.2017
Undervisningsform:
Studium med fysiske og digitale samlinger
Pris:
7500 Kr
Studiepoeng:
7,5
Emnekode:
LOGO6111
Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.
Samspill mellom barn og voksne er en forutsetning for, og en viktig del av barns språkutvikling. Dette kurset gir en innføring i hva kommunikasjon er, og i hvordan språklige samspill generelt kan forstås, beskrives og analyseres. Det gir også en oversikt over viktige teorier om språkutvikling, en grunnleggende innføring i grammatisk analyse som verktøy for å beskrive stadier i barns språkutvikling. Kurset vil legge spesiell vekt på norske barns språk.
Målgruppe
Innhold
Kurset gir en innføring kommunikasjon og interaksjonelt samspill, språklige og kommunikative strukturer, viktige teorier og barns språkutvikling, og en oversikt over hovedtrekkene i normal språkutvikling.
Etter avlagt eksamen vil studentene ha en grunnleggende kunnskap om:
- kommunikasjon og interaksjonelt samspill,
- språklige og kommunikative strukturer
- viktige teorier om språkutvikling
- hovedtrekk i normal språkutvikling
Studentene vil ha innsikt i:
- trekk ved samtalers dynamikk
- tidlig språkutvikling hos norsktalende barn
Ved kursets slutt vil studentene kunne:
- utføre opptak, transkripsjon og analyser av talespråksmateriale på grammatisk og interaksjonelt nivå,
- karakterisere et autentisk barnespråkmateriale i forhold til utviklingstrinn
- kunne reflektere over etiske spørsmål knyttet til innsamling og bruk av autentisk samtalemateriale
Opptakskrav
Dokumentasjon på at du fyller opptakskravet lastes opp på Søknadsweb for NTNU VIDERE i det du søker, eller senest innen søknadsfristen.
Undervisning, eksamen og pensum
Tid og sted for undervisning
Obligatoriske samlinger på NTNU høsten 2017
Første samling: 31. august - 1. september
Andre samling: 18. og 19. oktober
Tredje samling: 22. og 23. november
Mandag 28. august er introduksjonsdag for oppstarten av masterstudiet. Deltakere som tar enkeltkurs men som ikke er tatt opp til hele masterprogrammet er velkommen til å delta på denne dagen.
Særskilte krav til utstyr og dataverktøy
Eksamensbeskrivelse
Pensumlitteratur/kursmateriell
Enkeltartikler i litteraturlista vil bli samlet i et kompendium og solgt gjennom Akademika. Kursdeltakere vil få nærmere informasjon om hvilke bøker som bør kjøpes før kursstart.
Foreløpig litteraturliste:
Kommunikasjon:
Cameron, Deborah (2001): Working with spoken discourse. London: Sage, kap. 1, 4,og 8
Charon, Joel (2006): “Symbolic interactionism as a perspective”. I: Charon, Joel (red.): Symbolic interactionism: An introduction, an interpretation, an integration. New Jersey: Pearson Prentice Hall
Svennevig, J, Sandvik, M. og Vagle, W. ((1995):” Samtaleanalyse”. I: Svennevig, J, Sandvik, M. og Vagle, W.: Tilnærminger til tekst. Modeller for språklig tekstanalyse. Cappelen Akademisk forlag. Oslo.
Clark, Herbert H. ((1996):” Language Use”. I: Using Language. Cambridge University Press. Cambridge. Kap. 1, s. 3-25
Språk:
Kristoffersen, Simonsen & Sveen (red.) (2005): Språk. En grunnbok. Universitetsforlaget. Oslo. Universitetsforlaget 2005. ISBN 82-15-00760-0. kap. 3, 11 og 12.
Kulbrandstad: Språkets mønstre. Grammatiske begreper og metoder. 3. utg. Universitetsforlaget 2005 eller nyere. s. 262-282
Abrahamsen og Morland (2012). Starthjelp i fonetikk og lingvistikk. Trondheim, Oslo: Akademika forlag. Utvalgte kapitler.
Språkutvikling:
Elisabeth Ahlsén & Ulrika Nettelbladt (2008): Kap. 3: Språk og språklig kommunikasjon i Hartelus, L., Nettelbladt, U. og Hammarberg, B: (red): (2006): Logopedi. Studentlitteratur
Sven Strømquist : Barns språkutveckling, kap. 4 iI Hartelus, L., Nettelbladt, U. og Hammarberg, B: (red): (2006): Logopedi. Studentlitteratur
Sjögren, L & Lohmander, A: Oralmotori, joller och tidig talutredning. Kap. 6 i Hartelus, L., Nettelbladt, U. og Hammarberg, B: (red): (2006): Logopedi. Studentlitteratur
Saxton M. (2012): Child Language, Acquisition and development. London. Sage Publications. kap. 3, 4 og 9,
Von Tetzchner et. al (1993): Barns språk. Ad notam Gyldendal, Oslo. del 3, 4 og 5,
Braathen S. (2004):Kommunikasjon og samspill frå fødsel til alderdom. (Universitetsforlaget) Kap. 1,2, 3 og 4.
Kristoffersen & Simonsen (2012): Tidlig språkutvikling hos norske barn. MacArthur-Bates foreldrerapport for kommunikativ utvikling. Novus AS, Oslo.
Mor-barn-undersøkelsen. Folkehelseinstituttet.
Annen informasjon
Fagansvarlig/Forelesere
Telefon: 73590871
Kontakt
Telefon: 73596724
Epost: trude.hjulstad@ntnu.no