MELLOMFORNØYD MED INTERNPOSTEN




Jo, posten kommer nok frem. Men i tide? Det er det bare et mindretall av internpostens brukere som stoler på.
Organismens blodårer kalte Asbjørn Alseth, nå pensjonert avdelingsleder ved daværende NTHs postterminal, universitetets internpostsystem. Bildet er ikke så dumt: på kryss og tvers over hele byen, etter et sinnrikt system, fraktes daglig blå sekker fulle av brune konvolutter og andre livsviktige forsendelser til deg og meg.

Men noen ganger går blodomløpet tregt, og andre ganger er faren for blodpropp overhengende. Langt fra alle føler seg trygge på at organismen fungerer prikkfritt. Det viser en undersøkelse Universitetsavisa har gjort blant drøyt hundre brukere av internpostsystemet.

FRA TRE TIMER TIL FIRE DAGER


Universitetsavisa, som holder hus på Gløshaugen, sendte den 25. april ut, med første postombæring, 100 spørreskjemaer til brukere på ulike kanter av byen. 121 kom i retur - det skyldes at enkelte mottakere hadde kopiert opp skjemaet til flere av sine kolleger.
35 prosent av brevene nådde sin mottaker allerede samme dag, noen etter bare etpar timer. Det var stort sett post til Gløshaugen- og Lerkendalsområdet, men også enkelte brev til Dragvoll, Teknostallen, Tyholt og Museet. Morgenen etter - altså etter én arbeidsdag - var ytterligere 26 prosent av brevene framme. Det var post til Medtek-senteret, Lade, Rosenborg, Elgeseter gate, Ringve, Biologen, Østmarka - i tillegg til mesteparten av Dragvoll-posten.

Halvannen arbeidsdag tok det å nå fram til Dragvoll gård, Dragvoll barnehage, Øvre Stokkan barnehage, Sintef Runit og deler av Rosenborg. Dette utgjorde 7 prosent av skjemaene. 28 prosent av skjemaene ble oppgitt å være mottatt to hele arbeidsdager etter avsendelse. Dette var særlig post til Regionsykehuset, til paviljongene på Dragvoll og delvis til Medtek-senteret.

Noen ganske få brev brukte 3-4 dager, men dette kan også skyldes forsinkelser ved oppkopiering.

En tredel av skjemaene brukte bare en halv arbeidsdag på returen, 42 prosent en hel arbeidsdag, og resten halvannen til to arbeidsdager. Lengst tid brukte et brev fra Øvre Stokkan barnehage - fire døgn! Men så har da også barnehagen bare to ombæringer i uka.

"MIDDELS RASKT"

Mottakerne av spørreskjemaet ble spurt om hvor lang tid de trodde et brev brukte fra A til B via internposten. Drøyt halvparten mente det tok ett døgn eller mindre. 20 prosent gjettet på 1-2 arbeidsdager, mens 26 prosent regnet med to dager eller mer.

En ansatt på Østmarka mente det bare var snakk om tre timers effektiv leveringstid, mens brevet hans vitterlig tok to døgn i begge retninger. Til gjengjeld antok to ansatte ved Bibsys i Elgeseter gate og ved Medtek-senteret at man nok måtte regne med henholdsvis 3-4 dager og ei hel uke, mens svarskjemaene deres var framme i Universitetsavisas posthylle tre timer etter avsendelse! 18 prosent oppga at de fant postgangen "rask", drøyt halvparten karakteriserte den som "middels rask", mens 27 prosent var misfornøyd med tempoet.

Så godt som alle syntes to postombæringer om dagen er tilstrekkelig. De som bare har én (Pakt og Biologisk stasjon, bl.a.), ønsker seg imidlertid ytterligere ett besøk av postbudet. Og flere klager over at siste ombæring er for tidlig på dagen.

ETTERLYSER EKSPRESSTJENESTE

Selv om 60 prosent hadde opplevd at internposten var blitt "oppsiktsvekkende mye forsinket", og 30 prosent oppga at internpost var blitt borte, stolte 43 prosent på at posten kom fram, og i tide. Like mange oppga at det våget de neimen ikke å stole på, mens rundt 15 prosent svarte "nja" og "tja"... Flere oppga at hvis noe hastet, leverte de det selv på terminalen eller på et offentlig postkontor, bragte det med bil eller brukte e-post. Mange ønsket seg muligheten av intern ekspresstjeneste for hastepost, og det ble etterlyst en "offisiell" beskjed om hvor lang tid posten egentlig tar mellom ulike steder.

Noen klaget over elendig service, mens andre igjen roste de ansatte på internpostkontorene som blide, kjappe og serviceminded...

Alt i alt oppga 34 prosent av de som deltok i undersøkelsen, at de er "godt fornøyd" med internpostsystemet, 56 prosent er "passelig fornøyd", og ti prosent er direkte misfornøyd.

Mange ledd gir seinere postgang
Misfornøyd
Godt fornøyd

av lisa olstad
og kjetil jakobsen (foto)