Suksess for nyåpnet jobbsenter

Allerede før åpningen 30. april hadde 2 500 studenter vært innom jobbsenteret Origo på Dragvoll, og et daglig besøk på 50-70 studenter daglig sier sitt om behovet for senteret.

Håpet er at også næringslivet skal bli oppmerksom på Origo og de mulighetene det gir for å skaffe godt kvalifisert arbeidskraft fra humanistiske og samfunnvitenskapelige fag. Næringslivet kan også bruke senteret til å finne studenter som kan ta for seg aktuelle problemstillinger i form av hoved- og prosjektoppgaver. ­ Vi håper næringslivet vil bli flittige brukere av våre tjenester, sier prosjektleder Kjell Olav By. Selv er han sivilingeniør av utdanning, og mener at arbeidsgivere må bli flinkere til å tenke nytt i forhold til hvilken utdanning som kan egne seg i forskjellige stillinger. Prorektor Rigmor Austgulen foretok åpningen, og understreket at kunnskap er enda mektigere dersom den fyller behov hos samfunnet. ­ Universitetet må i økende grad avfinne seg med at de som betaler spillemannen, i større grad vil ha et ord med i valg av repertoar, sa hun.

Spleiselag

Bård Eide fra Arbeidsmarkedsetaten innrømmet at akademikerne ikke har vært etatens høyest prioriterte målgruppe. Han understreket at Origo-senteret gir en anledning til å oppgradere etatens kompetanse på dette området, men understreket samtidig at også Universitetet kan gjøre sitt: ­ Folk med universitetsbakgrunn har tradisjonelt vært for dårlige til å markedsføre sin kompetanse. Dette må det gjøres noe med etter som flere og flere må finne jobber innen privat sektor. Initiativet til senteret kom fra Studentsamskipnaden i 1994. Slik Origo nå framstår, er det et spleiselag mellom Studentsamskipnaden, Arbeidsformidlingen og NTNU. Senteret er det andre i sitt slag her i landet, med Arbeidsforum ved Universitetet i Oslo som storesøster og diskusjonspartner. Origo trekker også på erfaringer fra jobbsentre ved engelske universiteter, hvor man har nesten 100 års erfaring med tilsvarende arbeid! Foruten tilknyttede studieveiledere har senteret fem studentassistenter som hjelper studentene til rette, svarer på spørsmål, kopierer og attesterer og holder orden på timeavtaler hos studieveilederne. Flere av assistentene holder på med spesialstudium i rådgivning, og har dermed spesielt gode forutsetninger for jobben ved Origo.

Helén Eliassen

* NTNU
*  *  *  *  Info.avd.
----
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 27. Feb 1997

----
ntnu