Samråd ­ en sann glede

Og alle var enige om at det hadde vært en fin dag...

­ Veldig nyttig for vårt videre arbeid, og en sann glede å kunne ta seg en hel dag og bare lytte. Vanligvis er det jo vi som doserer, sa både statsminister Thorbjørn Jagland og kirke-, utdannings og forskningsminister Reidar Sandal etter samrådsmøtet på Gløshaugen tirsdag. Der var NTNU vertskap for fem ministere og 25 representanter for det norske folk, fra arbeidsliv, offentlig forvaltning og utdanningsinstitusjoner på alle nivå ­ samlet i den hensikt å diskutere kompetanseheving inn i det neste århundre.

Med en så bredt sammensatt forsamling, med 25 ulike interesseområder å forsvare, måtte rådene til Regjeringa tidvis bli sprikende og gjensidig motstridende, og debatten hevet seg sjelden over det helt generelle.

Råd i alle retninger

Statsråd Sandal fikk vel ikke akkurat de helt store aha-opplevelsene under samrådet, men han var likevel overrasket over at så mange med så ulik bakgrunn var så opptatt av kompetanseheving, fra skoleelever og renholdere til universitetsrektorer og bedriftsledere. ­ Dette viser at vi satser riktig når vi satser så sterkt på livslang læring, sa han til Universitetsavisa.

Han syntes rådsmøtet ga mange nyttige innspill, spørsmål og råd, om enn i svært sprikende retninger, og lovte forsamlingen å styrke teknologi og naturvitenskap, men aldri glemme humaniora, samfunnsfagene og de skapende fagene. ­ Dette var en spennende og utradisjonell form for dialog, og ikke noe vi gjør fordi det er valgår, understreket statsråden, og oppfordret innstendig å få med i avisa at arrangementet var glimrende lagt opp fra NTNUs side.

Unngå feilernæring

Fra NTNU-miljøet var professor Knut Erik Solem fra Sosiologi og statsvitenskap og Arvid Staupe fra Informatikk blant de mest framtidsrettede. Solem presenterte hvilke metoder vi har i dag for å analysere framtida og de behov vi konkret vil komme til å stå ovenfor, mens Staupe demonstrerte hvordan etter- og videreutdanning kan foregå via internett. ­ Utforming av visjoner og framtidsanalyser bør skje uavhengig og på avstand fra de politiske beslutningstakerne, sa Solem i sitt innlegg og presenterte hvilke momenter framtidas jobber burde inneholde. Etter denne seansen virket det som om flere av deltagerne hadde behov for å sette på bremsene, og studentrepresentant Hilde-Gunn Jensen og rektor ved Nansenskolen, Inge Eidsvåg, minte begge om faren ved å instrumentalisere mennesket i et teknologisk gjennomsyret samfunn.

NTNU-rektor Emil Spjøtvoll uttrykte en viss bekymring for informasjonseksplosjonen ­ ikke minst på internett, der det vrimler av både ekte og falske profeter og man tilbys alt fra tynn suppe til vitaminrik kost, og noen ganger direkte giftige retter. Å sette den enkelte i stand til selv å finne fram i informasjonsflommen, gjøre egne valg og ta ansvar for egen læring, blir ifølge Spjøtvoll noe av det viktigste å lære kommende slekter for at de ikke skal bli feilernært. ­ Læreren må mer få rolle av veileder, trener og rådgiver, mente Spjøtvoll, og påpekte nødvendigheten av å se utdanningssytemet som et hele. ­ Jeg tror ikke vi har vært med å forme Regjeringens kompetansepolitikk inn i det neste århundret, men forhåpentligvis har vi sådd noen frø som statsrådene og statsministeren tar med seg, sa Hilde-Gunn Jensen etter møtet. Også andre samrådsdeltakere Universitetsavisa snakket med etter møtet, ga uttrykk for at det hadde vært en spennende og nyttig dag.

LISA OLSTAD og KJERSTI T. MORSTØL

* NTNU
*  *  *  *  Info.avd.
----
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 27. Feb 1997

----
ntnu