Vandanda har etablert denne stiftelsen for å drive med forskning for grasrota, etter at hun hoppet av sin universitetskarriere. Tidligere har hun arbeidet ved universiteter I bl.a. New Delhi, Punjab og Ontario, Canada. Stiftelsen er formelt bare ett år gammel, men Vandana begynte sin nye arbeidsdag for femten år siden, forteller hun: Jeg oppdaget at forskningen på universitetet var altfor avhengig av finansieringskildene. Skogforskning foregikk på tømmerselskapenes premisser, geologi på gruveindustriens og så videre. Jeg ønsket at skogforskningen skal være for de som lever i direkte nærhet til skogen, og jeg ønsket å støtte opp om de grasrotbevegelsene som sprenger stadig nye grenser for økologiske aktiviteter og levesett.
I likhet med mange andre miljøengasjerte er Vandana kritisk til Indias såkalte «grønne revolusjon». Hun hevder at de tradisjonelle kornsortene og dyrkingsmetodene er vel så effektive som de nye, når bøndenes kostnader til kunstgjødsel og plantevernmidler tas med i regnestykkket. Men viktigst er det økologiske regnestykket, og det skulle i hvert fall ikke tilsi intensiv bruk av kjemikalier og de andre nye driftsformene som India innførte for noen tiår siden.
Ifølge Vandana skjedde det mye positivt i India i tiåret fra 1981 til -91. Liberaliseringen av indisk økonomi i 1991 betydde derimot et tilbakeskritt. Åpningen for større internasjonal samhandel reformer som ble hilst velkommen av økonomer over hele verden har vært ødeleggende for naturressursene i landet, mener Vandana. Men dette er jo det helt motsatte av det offisielle synet på reformene av 1991? Det viser at vi ikke snakker om det samme India. Det ene India består av befolkningen i byene, der det største du i dag kan oppnå, er å få «green card» visum til USA.
Disse menneskene er mest opptatt av å kjøpe seg kjøleskap, bil og TV, og de har tjent på reformene. Det andre India er landdistriktene, der 70 prosent av befolkningen fortsatt bor. De har aldri vært avhengig av internasjonal økonomi for å overleve. De forsøker å skape seg et levebrød av naturen og egen virksomhet, og de har fått det verre, sier hun.
Når du setter deg foran et planlagt damanlegg og stanser et naturinngrep med din egen kropp, representerer du de beste innen folkelig organisering, sier Vandana. Chipko-bevegelsen de som berger skog i Himalaya ved å omfavne trærne tilhører denne kategorien. For noen år siden ble en av Chipko-lederne, Sundarlal Bahuguna, arrestert og stemplet som «miljøterrorist» av myndighetene etter en lengre aksjon mot Theri-dammen.
Prosjektet vil sette hjemmene til over 70 000 mennesker under vann. Vandana reagerte kraftig i et avisinnlegg: «Den dagen Indias elite ikke lenger tolererer Satyagraha, har de ofret selve sjelen i det indiske demokrati. Det ondsinnede angrepet på Bahuguna er ikke bare et angrep på en av våre fremste borgere, men et angrep på kjernen i indisk kultur» , skrev hun.
Det samme forholdet eksisterer mellom statsapparatet og NGOs på andre områder, forteller hun. Flere grupper har fåt gjennomslag for sine saker etter aksjoner, bl.a. kvinner i Andhra Pradesh, som krevde stans av brennevinsalg, og aksjoner i Sør-India mot rekeoppdrett som forstyrrer naturgrunnlaget i kystområdene. Noen grasrotbevegelser er helt nødvendige for myndighetene, f.eks. de som driver lese- og skriveopplæring. De utfører en jobb staten ikke greier alene, sier Vandana.
Men andre ganger kan aktivister bli forfulgt og arrestert, som i Bahugunas tilfelle. Protestene mot den gigantiske utbyggingen av elva Narmada er en annen aksjon som politiet har slått hardt ned på.
En uselvisk feminist er nødt til å engasjere seg for fattige kvinner,
de som rammes av den økologiske krisen, sier Vandana Shiva.
Sigurd Aarvig
Info.avd. |
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no Oppdatert: 27. Feb 1997 |