Problemet er at jo mer berømt jeg er, jo mer medieomtale jeg får, jo vanskeligere er det å omgås kolleger. For å si det enkelt.
Det å stikke seg fram i mediene, kan brukes mot meg av kolleger. Nå er jeg faglig ganske trygg. Før, da jeg ikke hadde den posisjonen, så gikk det litt innpå meg. Folk var mer opptatt av at jeg var i media enn hva jeg sto for.
Formidling er en av universitetenes hovedoppgaver. For en ny institusjon som NTNU, er det å profilere seg spesielt viktig. Blant annet på denne bakgrunnen tok det tverrfaglige skriveforskningsmiljøet knyttet til Institutt for anvendt språkvitenskap, initiativ til et samarbeid med NTNUs informasjonsavdeling. Resultatet ble en liten forundersøkelse av hva som fremmer og hva som hemmer formidlingsprosessen.
Med formidling menes det i denne sammenheng hovedsakelig journalistisk arbeid for framstilling i massemediene. Bare én side av formidlingsprosessen er undersøkt, nemlig forskernes meninger om, holdninger til, og erfaring med presse og kringkasting. De 12 representerer tre større enheter, dvs. tidligere NTH, AVH og Det medisinske fakultet. Fra disse tre ble det valgt ut to personer fra to forskjellige fagmiljøer, ett miljø som har vært spesielt synlig i media, og ett som har vært mindre synlig.
Spesielt vanskelig var det å snakke om virkningen av mediefokusering i ens eget fagmiljø. Dette er noe man ikke snakker om i fagmiljøene. I alle fall presenterte ingen av de 12 fagmiljøene planer eller strategier for kontakten med massemedier. Mange forskere ved NTNU har både vilje, lyst og evne til å formidle sin forskning via massemediene. Det er mange faktorer som virker fremmende på denne typen formidling. Blant annet kan det dreie seg om motivasjon. Både personlige og strategiske motiver virker inn. Eksempelvis det at medieomtale bidrar til å legitimere forskning generelt, eller ens eget fagfelt spesielt. Det er heller ingen tvil om at enkelte forskere ikke bare er idealistiske, men vil at medieomtalen skal gi mer ressurser til det de driver med. Jeg har brukt mediene bevisst til å fremme saker som jeg vil ha fram. For å informere befolkningen? Nei, mer rettet mot personer i beslutningsposisjon i det offentlige. Forvaltningsorganer som til syvende og sist sitter på pengesekken, sier en medisiner.
En teknolog er mer idealistisk: Det å bli omskrevet og fokusert på er en styrke for hele miljøet. Professor Ugelstad, for eksempel, det er en suksesshistorie som viser utviklingen fra det å drive grunnforskning til det å klare å løse viktige samfunnsmessige oppgaver. Dette er også en av grunnene til at man må la seg eksponere. Man har faktisk en plikt til det.
Forskernes kontakt med mediene kan oppstå på mange måter, men det kan være viktig med en heldig debut. Faller det første møtet positivt ut, så får forskeren lettere lyst på mer medieomtale. Og har en først hatt omtale, så blir man lettere husket ved en senere anledning. Enten av den samme journalisten, eller av andre.
Å være i mediene er som en snøball. Det baller på seg når du først har kommet i søkelyset. Du kan ha sittet med de samme resultatene i fem år, men det er først når Dagbladet har omtalt dem, at andre mediefolk betrakter dem som interessante, sier en samfunnsviter.
Om jeg vet hva journalistene er ute etter? Å, ja! Er det noe om underliv eller seksualitet, så er du garantert store oppslag. Viktig helseinformasjon er de mye mindre villige til å skrive om, sier en medisiner. Mediene tar gjerne og ofte kontakt særlig med enkelte medisinere og teknologer. Slike miljøer får mye «gratis» når det gjelder oppmerksomhet, men flere forskere og fagmiljøer kunne blitt stimulert til å oppdage mulig medierelevans i egen forskning. I hvert fall var det flere av de som ble intervjuet, og som aldri hadde hatt kontakt med mediene, som så mulig medierelevans i eget arbeid, bare journalisten ville fiske litt.
Jeg krever alltid å få lese teksten på forhånd, for selv for fagfolk kan det være vanskelig å tolke tall. Vi har jo en felles interesse å få dette så korrekt som mulig. Svært ofte inneholder førsteutkastet feilinformasjoner det ville vært svært uheldig å få ut, sier en medisiner som sier hun har mye og god medieerfaring.
En annen fremmende faktor ser ut til å oppstå etter hvert som en får erfaring faste kontakter i mediene. Vanligvis er det journalistene som kontakter forskerne, sjelden omvendt. Akademikere ser ut til å være bemerkelsesverdige dårlige tipsere, og en holdningsendring på det området ville sikkert ført til at mer forskning kom offentligheten for øre.
Når vi publiserer, så er vi så forsiktige. Hele forskningskulturen er å dempe konklusjonene. Så leser vi avisene, og så er alle konklusjonene «oppgradert», sier en teknolog som ikke desto mindre har bidratt mye i massemediene.
Lista over hva som fremmer formidling er omfattende, mens det hemmende egentlig kan avgrenses til fire hovedfaktorer. Det er: Frykt for media, frykt for kolleger/janteloven, fravær av prestisje og belønning, og mangel på tid. Mange forskere har klare skrekkoppfatninger om hva mediene kan finne på av forvrengning, forflatning og sensasjonsmakeri. Noen tar sine forholdsregler i sin omgang med mediene, noen lar helt være å ha noen befatning med journalister, mens andre ser medienes annerledeshet som en utfordring det er spennende bryne seg på.
Info.avd. |
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no Oppdatert: 27. Feb 1997 |