Realfag for humanister

Innføring av humanistiske fag som en del av sivilingeniørstudiet har vært sterkt fremme i debatten om det nye NTNU. Jeg har savnet en debatt om humanisters behov for å lære seg realfag.

Det er en kjensgjerning at realfagenes stilling i skoleverket er blitt svekket, og at dette er en kilde til bekymring. Med naturvitenskap og teknikk i sitt navn burde NTNU kunne gjøre en innsats for å snu denne utviklingen.

Jeg mener at alle som uteksamineres herfra, også humanister, bør få en viss skolering i realfag. For at en slik undervisning ikke skal bli for elementær, må det også kunne kreves at studenter, før de slipper inn, har det nødvendige grunnlag. Ungdom som har valgt bort alt de har kunnet av realfag fra ungdomsskolen og utover, bør finne seg andre steder å studere.

Man kan selvfølgelig spørre seg, hvor ligger behovet? Her er det, noe polemisk, vist noen få eksempler. Sprogfolk vil lære seg betydningen av almindelige ord, slik som volt og watt, så de kan bruke dem riktig.

Teologer vil få et kjennskap til naturens lover, som kanskje gir dem et mer nyansert syn på sine mirakler og dogmer.

Filosofer vil lære om naturlover i universet, kanskje til og med litt om relativitetsteori. Dette vil utvide deres horisont.




Odd W. Andersen
professor, elkraftteknikk

* NTNU
*  *  *  *  Info.avd.
----
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 17:30:05 20. Feb 1997

----
ntnu