Studenter tilbys karriereveiledning

I januar åpnes et nytt veilednings- og karrieresenter for alle studenter ved NTNU. - Tjenestene som blir tilbudt, har lenge vært etterspurt blant studentene, hevder prosjektleder Kjell Olav By.

Origo blir sannsynligvis navnet på senteret, og det skal i følge By illustrere at senteret bli liggende som en informasjons- og veiledningsbase i krysningspunktet mellom arbeidsmarkedet og universitetet. Ideen ble unnfanget i 1994. Bakgrunnen var Samskipsnadens uro over at stadig flere søkte seg til universitetet, samtidig som antallet nyansettelser i det offentlige flatet ut. Informasjon for å kunne foreta bevisste valg i studie- og yrkeskarrieren ble sett på som et mulig tiltak mot at for mange skulle studere seg ut i arbeidsløshet. For tre måneder siden fikk prosjektet klarsignal. Studentenes velferdsrom på Dragvoll er ombygd, og skal være klart til innflytting i januar.

Tredelt funksjon

- Prosjektet er resultat av et utmerket samarbeid innenfor NTNU, samtidig som Arbeidsmarkedsetaten, studenter og næringslivet har bidratt betydelig, forteller prosjektleder By. Senteret vil få en tredelt funksjon hvor studie- og karriereveiledning vil utgjøre den viktigste delen. I tillegg skal senteret drive jobbformidling, seminarer og kursvirksomhet. Tre stillingshjemler er foreløpig satt av til den daglig driften. To av disse er overført fra HF- og SVT-fakultetet.

By tror dette vil gi mer effektiv veiledning. Han begrunner det med at veilederne slipper å drive saksbehandling innimellom veiledningsavtalene. - Det blir også mer ryddig for studentene i og med at de kan bestille time for veiledning og slipper å stå i kø. Samtidig vil de få tilgang på annen verdifull informasjon, blant annet gjennom arbeidsmarkedsetatens representant, som vil være til stede to til tre dager i uken, fortsetter han. Fem studentassistenter vil ha ansvaret for resepsjonssfunksjonen ved senteret og ALS (Avdeling for lærerutvikling og skoleutvikling) vil drive veiledning to dager i uken. Internasjonal seksjon vil også være representert ved senteret. Origo vil holde åpent fem timer hver ukedag, og de ansatte har satt av to timer daglig for å utvikle konseptet underveis. - Vi er ydmyke i forhold til de målene vi har satt oss, og tror det er viktig å bruke tid på egen kompetansehevning og justeringer i startfasen for å lykkes, sier Kjell Olav By.

By ønsker å nå studentene så tidlig som mulig, og tror at den enkelte student vil tjene på å ta turen innom. - Man kan spare både frustrasjon, tid og penger ved å få god og riktig informasjon om studie- og karrieremuligheter tidlig i studietiden, mener han.

Tilbudet vil også være nyttig for studenter som er i ferd med å avslutte studiet, hevder By. - Erfaringer fra andre universitetet viser at svært mange studenter sitter forholdsvis frustrert tilbake etter endt utdanning. Mange er usikker på hvilke jobber som passer i forhold til fagkombinasjon, samtidig som man ofte ikke er klar over hvilke kompetanse man faktisk sitter med, sier han.

Målet er at Origo etter hvert skal få såpass innsikt og kjennskap til arbeidsmarkedet, at veilederne kan fortelle hvilke konkrete muligheter som ligger i den enkeltes utdannelse. Dette betyr at de ansatte ved senteret skal ha jevnlig, og bred kontakt med bla. næringslivet.

- Gløshaugen har en tradisjon på denne kontakten, og det er på høy tid at også de ikke-tekniske fagene blir profilert som fortjent ovenfor næringslivet, mener By.

Han presiserer at Origo hverken vil eller skal erstatte det samarbeidet som allerede eksisterer, men han tror det er mulig å øke kontakten mellom NTNU og næringslivet.

- Universitetet og den enkelte student må bli flinkere til å selge seg selv, sier han.

Vrimleområde.

I tillegg til veiledningskontor og møterom er det satt av plass til et vrimleområde som i følge By vil bli en utmerket infosted for studentene. Her vil det etter hvert bli satt ut pc'er knyttet opp mot Internett, egen tidsskrift- og aviskrok og sittegrupper. - Verdien av disse tiltakene kan vise seg å bli like stor som den formelle veiledningen, mener By.

Origo vil legge ut egne sider på nettet, og samle eksisterende oversikter over utlyste stillinger. Et halvt årsverk er satt av til denne IT-jobben. By håper at nettsidene vil gjøre Origos tjenester lett tilgjengelig på alle studentcampusene i byen. Universitetet i Oslo har etablert et lignende senter, og i løpet av første halvår var 15 000 studenter innom.




Arne Gabrielsen