Dette sier rådet for legeetikk

Rådet for legeetikk laget i 1992, på oppfordring fra medisinerstudenter i Tromsø, en uttalelse om undervisning på gynekologiske pasienter i narkose.

I den kan vi lese følgende om klinisk undervisning:

"Bruk av pasienter i undervisningen må ta hensyn til pasientenes autonomi, integritet og bluferdighet. Ingen må forlate lege eller helseinstitusjon med følelsen av å være krenket når det gjelder disse forhold.

Det må også tas hensyn til sykehusets funksjon og effektivitet. En mistillit mellom sykehus og pasienter når det gjelder undervisning kan i verste fall føre til at pasienter vil unngå undervisningssykehusene.

Rådet for legeetikk mener at medvirkning ved undervisning i medisinske fag må bygge på informert samtykke. Dette må gjelde enten vedkommende er en frisk person eller en pasient, uansett hvilken type undervisning det er snakk om og uansett hvilket organsystem det er snakk om. Spesielt viktig er det med informasjon hvis undersøkelsen eller prosedyren er av en slik art at det kan tenkes at pasienten ikke ønsker å delta. (...) Også for pasienter som skal legges i narkose er det viktig å gjennomføre et informert samtykke. Når studentene bare er observatør i en prosess som ikke påvirkes av dette eller når studenten medvirker som fullverdig assistent, feks. ved en operasjon, er det formodentlig tilstrekkelig å basere seg på generell informasjon og presumert samtykke.

Dette grunnsyn har etter rådets mening den konsekvens at informasjon om deltakelse i undervisning i alminnelighet bør skje i to trinn. Første trinn er at alle pasienter som skal innlegges eller vurderes på poliklinikken på undervisningssykehusene, må motta informasjon om at de kan blir spurt om å delta i undervisning. Informasjonen bør inneholde en grundig fremstilling av hvor viktig det er at nye generasjoner helsearbeidere får tilstrekkelig praktisk opplæring. Andre trinn er at det forut for den aktuelle undervisning kommer en individuell forespørsel til pasienten. Forespørselen må inneholde forklaring om hva som skal skje med beskrivelse av situasjonen, hva som skal undersøkes og antall studenter. Eventuelt kan studentene presenteres for pasienten. Pasientene må i denne fase ha en reell mulighet for å nekte uten at dette skal ha konsekvenser for behandlingen av pasienten forøvrig. (...)

Rådet er klar over at det beskrevne system kan oppfattes som tidkrevende av mange kliniske lærere, men vil hevde at det er nødvendig å bruke tid for å opprettholde en full tillit mellom pasienter og sykehus når det gjelder undervisning. En slik tillit er også absolutt nødvendig for å gi studentene en fullgod utdanning." Uttalelsen forteller også at pasientene ved Universitetet i Oslo alltid forespørres om de er villige til å bli undersøkt av studenter før de legges i narkose.