Piano denne gang

Egberto Gismonti: Alma (Carmo) Med "Alma" presenterer ECM-gitaristen, Egberto Gismonti, 13 melodier for et europeisk publikum som han har samlet fra sine brasilianske album. Dette utvalget inneholder 8 studioproduksjoner gjort siden l987, rundet av med fire konsertopptak fra Sao Paulo -93.

Det er fra en helt ny side han viser seg her. Ikke bare har han for øyeblikket lagt gitaren på hylla og gått tilbake til sitt ungdoms instrument, pianoet; "Alma" er også en ren soloplate. I et intervju sier han: "I'm trying to have a Brazilian cultural history for each album, trying to work and design and write in a Brazilian way. It's such a mixed country... Europeans, Africans, Brazilian Indians. We're so mixed - we're allowed to have all these contradictory stories".

Uansett opphavsmannens utgangspunkt, så er det de europeiske anene som er mest fremtredende i disse rillene. Til å være seg så bevisst sitt kulturelle opphav, er faktisk denne platen forbausende europeisk i sitt uttrykk. Gismontis melodier lener seg tungt til Chopins masurkaer og valser, og hans anslag og improvisasjon er dessuten helt i tråd med hvordan ECM-kollega Keith Jarret har definert improvisasjonsmusikken siden l970. Men uansett hvilke kilder Egberto Gismonti har øst av, er han musiker og komponist av ypperste klasse. Det er bare å håpe at resten av hans hjemlige produksjon kan bli gjort tilgjengelig på et norsk marked.



Fartein Horgar