Vil ikke legges inn under ALS

I disse dager foreligger en innstilling fra et rektoroppnevnt utvalg som har utredet innhold og organisering av lærerutdanningen ved NTNU. Her foreslås at universitetspedagogikken (UNIPED) faglig og administrativt blir lagt til et utvidet ALS. Margrethe Fuglem, seksjonsleder for universitetspedagogikk ved Studieavdelingen, NTNU reagerer kraftig på dette forslaget.

- Dette er ingen god løsning. Kompetansen som trengs for å drive UNIPED er helt annerledes enn hva den tradisjonelle lærerutdanningen innehar. Det er også en fare for ressurslekkasje når en relativt liten og ny virksomhet som UNIPED samorganiseres med den tradisjonelle lærerutdanningen. UNIPED må være en selvstendig enhet.

Stemoderlig behandling

Fuglem synes også selve universitetspedagogikken har fått en stemoderlig behandling av utvalget.

- Den er nærmest behandlet som en fotnote. Dette viktige satsningsområdet fortjener en bedre behandling. Hun påpeker videre at mandatet til innstillingen i utgangspunktet ikke nevnte UNIPED med et ord. Senere ble mandatet utvidet til også å se på UNIPED, uten at utvalget ble supplert med universitetspedagogisk kompetanse.

- Som seksjonsleder for universitetspedagogikk ved NTNU syntes jeg at jeg hadde både rett og plikt til å komme med innspill. Det gjorde jeg, men ble bestemt avvist av utvalget, sier Fuglem.

- UNIPEDs oppgave er å sikre kvalitet på undervisning og læring ved egen institusjon, sier Fuglem. - Å knytte den til den tradisjonelle lærerutdanningen vil være å innsnevre universitetspedagogikken. Det er innstillingen i seg selv et uttrykk for. Ved vår seksjon har vi satset sterkt på flere forbedringstiltak. Blant annet jobber vi med å utvikle et evalueringsredskap som grunnlag for kvalitetssikring - og skolering av eldre studenter for undervisningsoppgaver. Ingenting av dette er nevnt når vår virksomhet beskrives i innstillingen. Vi har heller ikke blitt kontaktet for å utrede om seksjonens arbeid med universitetspedagogikken.

Tradisjonell lærerutdanning holder ikke

Generell kunnskap om forskjellige studie- og undervisningsformer holder ikke om vi skal sikre kvalitet på undervisning og læring. Til det trengs pedagoger som har mot til å gå ut i universitetsmiljøet og forholde seg til de enkelte fags og institutters behov. Undervisningsmetodene i tysk, maskinkonstruksjon og medisin bør være helt forskjellige. Et sterkt fokus på fagdidaktikk er derfor strengt nødvendig, mener Fuglem som er skuffet over ALS' hittil manglende engasjement for UNIPED.

Instillingen sendes om kort tid ut til høring.

- Jeg håper universitetsledelsen vil velge en løsning NTNU er tjent med, avslutter Fuglem.

Må våge seg ut i miljøene

Klart skille

Kritikkverdig



Nina E. Tveter

Foto: Kjetil Jakobsen