"The movement next to movement"

Kunstutstilling: Fabiola B. Charry - Et prosjekt med avfall sted: Kantinen i Olavshallen Colombianske Fabiola B. Charry stiller ut 15 grafiske trykk i kantinen i Olavshallen. Når hun til våren er ferdig ved Trondheim Kunstakademi, har hun tilbakelagt 7 års kunstutdannelse. Hun har en rekke utstillinger bak seg, og hennes bilder er innkjøpt av bl.a. Trøndelag Kunstgalleri. Så er det da også et modent og selvstendig uttrykk fellesnevneren for de 15 grafiske arbeidene som vises på utstillingen.

"Avfallet" i hennes prosjekt er representert ved materialene hun har brukt. Alle bestanddelene i arbeidsprosessen har vært avfallsprodukter, som rustne plater og krøllete makulaturpapir.

Det insisteres på at utstillingen har et politisk budskap. Men budskapet er gudskjelov langtfra å være formidlet i krigstyper. Dersom man på død og liv skal legge noe politisk i dette, må det bli at hennes gjenbruk av materialer er en ytterst stillfaren protest mot et samfunn som krampeaktig og mot alle odds, insisterer på å være et overflodssamfunn også i fremtiden.

Fabiola B. Charrys bilder klarer seg nemlig godt på egne bein. De trenger ikke et "budskap" for å fungere. De kommuniserer godt i forhold til hverandre, komposisjonsmessig og hva gjelder koloritt. Best fungerer de likevel hver for seg, da utstillingen totalt sett kan vippe over i ensformigheten. Hvert bilde er fargevariasjoner, duse, mørke og flytende, over en estetikk som best kan beskrives slik den tyske coverdesigneren Barbara Wojirsch (ECM), definerer sine egne bilder:

"The movement next to no movement".



Fartein Horgar