Frankrike lokker med kontrakter for jagerfly




- Norge bør kjøpe det franske jagerflyet Rafaele fremfor å satse på amerikanske fly. Dette vil gi Norge eksportmuligheter for andre produkter og øke teknologiutvekslingen med Europa, sier Michel Paskoff, fra det franske firmaet Dessault Aviation Cooperation (DAC).

Paskoff deltar sammen med 70 andre på et seminar ved NTNU om fransk-norsk teknologisk samarbeid. DAC investerer mye i å overbevise aktuelle norske samarbeidspartnere om at den franske jagerflymodellen er best.

- Kongsberg-gruppen og Raufoss A/S vil kunne få være med i produksjonen av flyene dersom Norge velger fransk, og Norges teknologiske kompetanse vil bli hevet. Dessuten vil vi hjelpe til med såkalt "marketing assistance" for eksempel for å få solgt norske Pingvin-raketter på det europeiske markedet, eller hjelpe det norske firmaet Nera med utvikling av militært kommunikasjonsutstyr, sier Paskoff.

Mer å hente

- Selvfølgelig er vi interessert i å selge vår modell, men vi er også interesserte i å legge til rette for andre prosjekter som begge parter er tjent med. Der mener vi at Norge har mer å hente hos oss enn hvis de samarbeider med amerikanerne, sier Paskoff. Forsvarsminister Jørgen Kosmo var nylig i Frankrike, og Paskoff mener signalene fra ham var gode. Det norske forsvaret skal bytte ut 80 F-5 fly med nyere jagerfly, og spørsmålet er om en fortsatt skal velge amerikansk teknologi i form av F-16 eller F-18 fly, eller om Norge skal velge nye europeiske partnere. Avgjørelsen og bestillingen vil gjøres i 1999 og vil være en kontrakt i størrelsesorden 15 milliarder norske kroner.

Kompensasjon

- Hva oppnår Norge med å kjøpe de franske flyene? Hva går det utvidede samarbeidet ut på?

- Hvis en ser bort fra olje og gass, eksporterer ikke Norge i større grad noe annet enn primærprodukter som for eksempel fisk. Frankrike og Europa generelt er interessert i mye av teknologien Norge har. Men det er snakk om kompensasjon like mye som interesse. Norge kjøper fly, og vi kjøper andre produkter, sier han. Og nevner aktuelle områder som romforskning, aluminium til bilindustrien, Kværners kunnskaper om sjøfart, Kongsberg-gruppens kompetanse på lufttrafikk-kontroll og telekommunikasjon.

Han er enig i at enkelte teknologiutvekslinger vil kunne gjennomføres uavhengig av om Norge velger franske eller amerikanske fly, men han mener dette er Norges mulighet til å knytte seg nærmere det teknologiske samarbeidet i Europa.

Det handler om å få satt slike konkrete planer ut i livet, og bygge opp en tillit landene i mellom, forklarer Paskoff. Han innrømmer at han og de to andre medarbeiderne fra DAC som deltar på seminaret, er her fordi dette er en svært viktig kontrakt for firmaet. De søker innpass hos alle som har teknologisk kompetanse på området. Paskoff spør derfor for å forsikre seg: - Dette er det universitetet i Norge som er mest betydelig innen teknologiske fag, ikke sant? For firmaet er også ute etter å knytte til seg studenter og forskere til utviklingen av fremtidens flytyper. Norsk industri, forskningsinstitusjoner og universitet er interessante i så måte.

"Multimission" fly

- Rafaele-flyene er bedre enn de andre alternativene Norge har, argumenterer han videre. - De amerikanske flyene har lenge vært i produksjon, og vil bli tidligere utrangert enn våre fly. Dessuten er Rafaele et "multimission" fly, som ikke trenger å lande før det kan gjøre andre oppdrag, fra for eksempel luftforsvar til rekognosering. Andre flytyper krever i dag montering av tilleggsutstyr, sier han. Det er et av argumentene for at Norge ikke trenger like mange nye fly som de 80 som skal byttes ut.

Paskoff kan leksen sin når det gjelder å fortelle hvilke fordeler flytypen har. - Norge bruker i dag Amraam raketter til sine fly, vi har gjort våre fly NATO-kompatible, slik at de samme rakettene kan installeres i Rafaele-flyene. Og sammenlignet med Eurofighter-flyene som Norge også vurderer, så er våre fly langt mer utprøvd i antall flygninger, sier Paskoff.

Hva som skjer hvis Norge ikke velger fransk, vil han ikke spekulere i. De neste tre årene vil han og firmaet bruke på å vise at de er verdt å satse på, og at Norge på lang sikt vil tjene på å gi Frankrike 15 milliarders-kontrakten.



Kjersti T. Morstøl