Stort løft for myke trafikanter

Bilene får det trangere mens syklistene kan glede seg over 800 nye parkeringsplasser for tohjulinger når Realfagbygget står ferdig. Gang- og sykkelveiene skal også rustes opp.



- Et under at det ikke går liv! Slik har mange stønnet over hasardiøse manøvreringer på tohjuling i rushtrafikken til og fra Gløshaugen. Og politiets sykkelaksjoner i området har blitt et like sikkert vårtegn som hestehoven. Men nå går både syklister og fotgjengere tryggere tider i møte. Snart kommer flere kilometer nye og bedre gang- og sykkelveier.

Fjerner trafikkfelle

Tilkomsten fra øst skal bedres med ny sykkelvei langs Strindveien fra Rich. Birkelands veg, med undergang før rundkjøringa og tilknytning til Dybdals veg. Undergangen eliminerer en av de verste trafikkfellene for myke trafikanter i området.

Eksisterende gang/- sykkelvei langs søndre side av Høgskoleringen skal forlenges til Hans Osnes vei. Høgskoleringen fra Eidsvolds gate til krysset med Rich. Birkelands vei skal bygges ut med 1,6 meter bredt sykkelfelt på hver side av kjørebanen. På samme strekning kommer også nye fortau og ei ny busslomme. Det vil også bli forbud mot bilparkering i Høgskoleringen.

Rich. Birkelands vei får sykkelfelt på hver side av veien, fra Høgskoleringen til Strindveien. Videre skal det anlegges separat gangvei på begge sider og bussholdeplassen foran Verkstedteknisk institutt. Den østligste avkjørselen til parkeringsplassene øst for Materialteknisk institutt skal stenges. Avkjørselen til Lerkendalsveien fra Rich. Birkelands vei vil bli stengt for biltrafikk, men skal være åpen for gang- og sykkeltrafikk.

Gløshaugveien skal utbedres og asfalteres fra Klæbuveien og til vest for Bygningsingeniøravdelinga. I Klæbuveien skal det anlegges fortau langs østsida av veien, fra krysset mot Gløshaugveien og nordover, til ny avkjørsel og parkeringsplass i Hesthagen. I krysset Klæbuveien/ Gløshaugveien skal det lages fotgjengerfelt. I tillegg blir det også mange forbedringer av den interne gang- og sykkelforbindelsen.

Bjarne Aasen ved Oslofirmaet 13,3 Landskapsarkitekter har vært konsulent ved planleggingen av det nye gang-sykkelveinettet mens Statsbygg står ansvarlig for gjennomførelsen.



Synnøve Ressem
og Kjetil Jakobsen (Foto)