Ny ingeniørutdanning for jenter?

En ingeniørutdanning, basert på kvinners erfaringer og ønsker, er det ambisiøse målet for et europeisk prosjekt som nettverksorganisasjonen WITEC ­ Women in Technology ­ har satt i gang.

I spissen for det EU-finansierte prosjektet står Janne Oddaker, koordinator for WITEC Norge.

Prosjektet ligger under EU-programmet Leonardo da Vinci. Den forutseende kunstneren, ingeniøren og vitenskapsmannen Leonardo kunne godt ha vært forbilde for CuWaT-prosjektet. ­ Vi vil lage en ingeniørutdanning basert på en holistisk tankegang. Dette er helt uvant for tekniske utdanninger, hvor man ellers lærer ett og ett fag, og hvor samfunnsfag og humanistiske fag stiller på sidelinjen, forteller Oddaker. Aalborg Universitet, Technische Universität Berlin, Leeds Metropolitan University, Fontys/Pedagogisch Technische Hogeschool i Nederland, Universitetet i Karlstad og det greske forbundet for kvinnelige ingeniører er NTNUs partnere i CuWaT. Målet er å utvikle en treårig europeisk Bachelor-grad innen prosjektet avsluttes ved utgangen av året.

Fleksibelt og solid

­ På sikt ønsker vi å skape et virtuelt europeisk universitet, forteller Janne Oddaker. ­ Vil det si at opplegget skal baseres på fjernundervisning? ­ Det vil være en del av det hele. Både fjernundervisning og oppsøkende undervisning skal inngå, slik at vi får utnyttet lærerkreftene best mulig. ­ «Employability» ­ det å utdanne folk som er attraktive for arbeidsmarkedet til enhver tid ­ blir stadig viktigere. I Norge har det så langt ikke vært noe problem å sysselsette ingeniører, mens man for eksempel i Tyskland opplever en enorm arbeidsledighet. Da er fleksibilitet et viktig stikkord, slik vi håper å få til med denne utdanningen. ­ Hva med faren for at man ikke lærer et fag til bunns, men bare sneier innom mange felt? ­ Vi må være klar over at innholdet ikke må raseres. Det tekniske fundamentet må være solid, men beslutningsdyktighet, kommunikasjons- og samarbeidsevne, strategisk tankegang og språkferdigheter er like viktige egenskaper. Kommersielle, miljømessige, kulturelle og etiske aspekter skal integreres med teknologiske aspekter. I rammene for forslaget vil vi peke på egenskaper som næringslivet ønsker, men vi må være klar over at universitetet sjøl kan plukke ut biter av utdanningen. Det viktigste for oss er å finne fram til temaer og modeller for læring.

Mer attraktiv utdanning

­ Det vil ikke være noe problem for universitetet å plukke deler av pilotprosjektet inn i en allerede eksisterende utdanning. Vi håper tvert imot at det kan bidra til å forbedre de tekniske utdanningene vi allerede har, også her ved NTNU. ­ Til tross for at mange virkemidler er tatt i bruk for å få jenter til å søke ingeniørstudiet, blir det bare færre og færre av oss. I stedet for å få jentene til å tenke annerledes ved valg av fag, går det kanskje an å endre selve studiet med sikte på å gjøre det mer attraktivt ­ kanskje også for gutter? undrer koordinatoren. ­ Det er et tankekors at kvinnelige studenter ofte får høre at de må stå på. Jeg lurer på hvorfor ­ jenter har gjennomgående like gode karakterer som guttene, og de gjør det ofte bedre på hovedoppgaven! ­ I Athen er halvparten av de teknisk studerende jenter, mens det på landsbasis i Hellas er 20-30 prosent kvinnelige studenter som tar teknisk utdanning. Utdanningen i Athen virker altså som en magnet på jenter. Det er interessant å finne ut hva de gjør for å få dette til. ­ Gjennom prosjektet får vi samlet forskningsmateriale fra forskjellige land, og kan holde oss orientert om hva som foregår ellers i Europa, gjennom deltakerne fra England, Sverige, Danmark, Tyskland, Hellas og Nederland. WITEC har det faglige ansvaret for prosjektet, mens NITO er adminstrativt ansvarlig. Prosjektet administreres altså fra Norge, noe som ellers ikke er så vanlig i EU-sammenheng.

Aalborg i bresjen

Janne Oddaker er den yngste av deltakerne i CuWaT-samarbeidet, og er koordinator for det europeiske prosjektet. Hun er sivilingeniør fra marinteknisk linje, men har i en periode valgt å jobbe med å rekruttere studenter, spesielt jenter. ­ Dette pilotprosjektet vil vise hvilke fag det bør undervises i og på hvilken måte dersom tekniske fag skal bli mer attraktive for kvinnelige studenter. Vi vil finne ut hvordan det ideelle universitet bør være, sett fra kvinners synspunkt. Prosjektet avsluttes ved årsskiftet, men dermed er det ikke sagt at en alternativ ingeniørutdanning vil kunne tilbys. Ingen vil trolig sette i gang for fullt fra 98. I første omgang vil Aalborg kjøre ett år av opplegget, noe Janne Oddaker er godt fornøyd med. ­ Forslaget skal ut på høring, så får vi se hva som kommer ut av det, avslutter prosjektlederen.

Helén Eliassen

Teknologi-nettverk for damer

* NTNU
*  *  *  *  Info.avd.
----
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: aina.berg@adm.ntnu.no
Oppdatert: 27. Feb 1997

----
ntnu