Data som dagligvare



Data er en del av hverdagen, noe vi må innstille oss på, enten vi liker det eller ikke. Mange barn og ungdommer har allerede et fortrolig forhold til datamaskina. Gjennom Internett - systemet som gjør at man kan klikke seg verden rundt - kan brukerne kommunisere med andre brukere i alle verdenshjørner og skaffe seg informasjon om alt tenkelig og utenkelig.
Likevel - de fleste unge databrukerne er mest opptatt av underholdningsverdien datamaskina kan tilby i form av ulike spill. At både barn og voksne bruker datamaskina til spill, ser ikke IT-sjefen noe betenkelig i.
- Å starte sin datakarriere med spill, er en fin måte å bli fortrolig med maskina på. Dessuten vil man stadig føle behov for å vite mer, lære mer, og dermed får man stadig større innsikt i den "nye verden".

På kjøpesenteret


Fra å være arbeidsredskap for arkitekter, ingeniører, planleggere og bankfolk, er data nå langt på vei allemannseie. Datamaskiner er tilgjengelige overalt, og har også gjort sitt inntog blant vaskepulver og kjøttdeig på ulike kjøpesentre. Prisen varierer naturligvis voldsomt etter hva man velger å kjøpe, men Stig Ole Johnsen tror det bare er et tidsspørsmål før du får skreddesydde maskiner til spesielle formål.

- Ønsker man seg en ren Internettmaskin, vil man om kort tid kunne få det. Den vil ikke kunne gjøre andre oppgaver enn å hente inn Internettet, men den vil i pris antakelig ligger på omlag 20 prosent av det en alminnelig maskin koster i dag - det vil si fra 3000 til 4000 kroner over disk, mener IT-sjef Stig Ole Johnsen.