Bil når du trenger det

Flere miljøorganisasjoner i Trondheim har nå tatt initiativet til å organisere et bilkollektiv.
Ordningen betyr at flere familier eller enkeltpersoner skal gå sammen om å dele på bruken av bilen.


Bak initiativet står Jon Halvard Halleraker og Ottar Michelsen, biologistudent ved Rosenborg, sammen med organisasjonene Fremtiden i våre hender, Miljøheimevernet og Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag. Foreløpig er initiativet avhengig av minimum ti personer for å lykkes, noe Halleraker og Michelsen har tro på at det vil gjøre.

- Meningen er at interesserte betaler et innskudd til et andelslag, for eksempel 5000 kroner, i tillegg til at man betaler en leie hver gang man låner bilen. Bilen leases fra en bilforhandler, slik at man til enhver tid er sikret en ny og problemfri bil, forteller Halleraker.

Positive erfaringer

Ordningen med bildeling er ikke ukjent i utlandet, og i Oslo og Bergen har systemet vært i drift henholdsvis ett år og et halvt år. Også i Stavanger foreligger det konkrete planer. I Oslo startet andelslaget BA opp i juni 1995 med 20 personer i ryggen. Siden har det kommet til mange flere, og i dag har bilkollektivet 61 andelshavere som deler sju biler. Disse er parkert på tre bensinstasjoner i Osloområdet, og andelslaget holder seg også med en egen forretningsfører som holder regnskapene i orden.

- Undersøkelser viser at en privatbil står i ro 23 av døgnets timer. Det er altså svært dårlig økonomi å ha en doning til mange titusener stående parkert. Er det en nybil det er snakk om, taper man også store penger på verdifall. Er det en bruktbil, følger ofte reparasjoner og annet prakk i kjølvannet. I tillegg vil dårligere tilgjengelighet gjøre at man kjører mindre, noe som gjør at andelshaverne sparer penger, og at naturen og omgivelsene ellers spares for bilens skadelige sider. Men - om man må ha bil, er det bare å plukke den opp på avtalt sted og betale leia. I tillegg kan denne ordningen bety - hvis det blir en suksess - at andelshaverne får flere biltyper å velge blant, alt etter hvilket behov man har, sier Ottar Michelsen.

Billig og praktisk

For å spe på inntektene til andelslaget, planlegger initiativtakerne også å leie ut bilen eller bilene på komersiell basis - men da til høyere priser enn det andelshaverne får. I Bergen har andelslaget en avtale med Bergen kommune som leier bilene på dagtid - en tid på døgnet hvor det erfaringsmessig er liten etterspørsel etter bil.

- Derimot tror vi at behovet er til stede på kveldstid, i helger og til ferieturer. Prisen hver enkelt andelshaver skal betale, ligger på omlag 20 prosent av det vanlige utleiefirma tar. I tillegg får man tilbake «innskuddet» om man velger å trekke seg ut, sier Jo Halvard Halleraker.

For å finne ut om interessen er tilstrekkelig til å starte opp, arrangerer initiativtakerne et åpent møte i Lademoen bydelshus torsdag den 6. juni klokka 19.00. Melder det seg mange nok interesserte, er ordningen en realitet allerede i sommer.

av einar myrenget
Kjetil jakobsen (foto)