Uholdbare arbeidsforhold
Verkstedet i Vollabakken er alt for lite. Helt katastrofalt, spør
du Are Risto Øyasæter, som opplever det som svært upraktisk
at verkstedet er delt inn i to nivå, hvorav store deler av første
etasje også er en romlab.
Han skammer seg når han tar imot nye studenter på arkitekt.
Are Risto Øyasæter mener arbeidsforholdene på arkitektstudiet
er uholdbare.
Universitetslektoren ved Insti-tutt for byggekunst er dyktig lei av
plassmangel og dårlige romløsninger. Det er arbeidsforholdene
på arkitektstudiet han snakker om. I ett og et halvt år har
han slitt med mangel på plass og upraktiske løsninger i forbindelse
med sitt ansvar for førsteklassingenes prosjektarbeid.
- Prosjekter gjennomføres på tross av begredelige arbeidsforhold.
Det er en veldig viktig erfaring for studentene å jobbe i fullskala,
noe som nærmest ikke er mulig ved dagens arkitektstudie her i Trondheim,
sier Are Risto Øyasæter.
Dårlig tilrettelagte lokaliteter gjør undervisningsjobben,
som han for øvrig egentlig er veldig glad i, til en hverdag som
er unødvendig trist og tung.
Farlig fullt
Øyasæter mener at den nye studieplanen som førsteklassingene
begynte på i høst er god, blant annet fordi den vektlegger
at studentene skal jobbe i fullskala. Øyasæter mener imidlertid
at dette ikke er praktisk mulig på grunn av konkrete mangler med
hensyn til lokaler.
- Verkstedet hvor vi skal arbeide i 1:1-forhold, er alt for lite. Helt
katastrofalt tatt i betrakning antall studenter som går på
dette studiet.
Verkstedet i Vollabakken (Lucas) har flere rom, blant annet ett for
maling, ett for metallverksted og ett verksted for tre-arbeid. På
et av rommene står to sløydbenker, ment å dekke bruksbehovet
for 600 studenter. Rommene er til tider overfylt av studenter. Da blir
snekkermester og avdelingsleder Sverre Halvorsen nervøs og stresset.
Når sirkelsagene og båndsagene går i ett og køene
blir lange, springer han i mellom for å påse at arkitektfingrene
beholdes på.
- Det er rett og slett plassmangel. Bygging i fullskala må skje
utendørs, her er det kun plass til modellbygging og knapt nok det.
Verkstedet er egentlig en provosorisk løsning som både er
upraktisk og farlig, sier mesteren, som er glad for at HMS-seksjonen (Helse,
miljø og sikkerhet) ikke til daglig stikker innom.
Mangler utstillingslokaler
Det fins heller ikke tilfredsstillende utstillingslokaler hvor arkitektstudentene
kan stille ut arbeidene sine, sier Øyasæter. Han mener NTNU
må være mer ambisiøse, og henviser til Oslo Arkitekthøyskole
som har sin diplomutstilling på Kunstnernes Hus. En noe mer verdig
utstilling enn hva tilfellet var i høst da diplomstudentene her
i Trondheim måtte stille ut i dårlige lokaler i Ilsvika.
- Det er for eksempel ikke romkapasitet i det hele tatt for å
kunne stille ut materialprøver som studentene har laget. Prøvene
er ment til å brukes i undervisningen. I stedet må materialprøvene
stables ned i en kjeller. Vi mangler også gode møterom, grupperom
og plass til å undervise effektivt på tegnesalen. Når
alt dette mangler, blir den praktiske hverdagen tungvint og trasig. Det
er klart situasjonen sliter, sier Øyasæter.
Manglende identitet
Øyasæter opplever at studentenes skaperevne og utfoldelse
hindres av de fysiske omgivelsene. Han mener at universitetet og fakultetet
har et ansvar i å gi studentene rom og arbeidsforhold som gjør
det mulig for studentene å få prøvd seg i ulike medier
for å forstå og utvikle sitt eget talent.
- Det er et paradoks at et studium som legger vekt på form, estetikk
og funksjonelle løsninger, har en så begredelig og lite funksjonelt
samordnet lokalitet som her på Gløshaugen. Identiteten er
usynlig i de fysiske omgivelsene. Dette skaper et unødig stort skille
mellom lærerne og studentene.
Nytt verksted i kjømda
I forbindelse med at Realfagbygget skal tas i bruk, vil det bli frigjort
plass i lokaler på Gløshaugen. Hva som skjer, hvem som får
tildelt hvilken plass, er ennå ikke avklart.
Arne Rønning, eiendomssjef ved teknisk stab, forteller at det
er en stor kabal som skal gå opp, og at planene endres hele tiden.
- Vi er i gang med å diskutere med arkitekt, og det er klart at
vi må finne en løsning for et nytt verksted. Hvor det blir,
vet vi ikke helt ennå, sier Rønning. Det er bare å vente
å se.
Hit og dit
Arkitektstudiet ved NTNU har ikke én stor, men mange små
lokaliteter. Studenten må springe imellom.
På arkitektstudiet på Gløshaugen må studentene
forflytte seg fra sine egne arbeidsplasser og ned til verkstedet i Vollabakken
for å lage modellene sine.
Hit og dit
Tredjeklassingene Cathrine Hval og Live Melhus sitter på Lucas
og lager modeller til sin prosjektinnlevering før jul. De er lei
av at de må stå i kø på verkstedet når det
røyner på som verst. De klager imidlertid ikke på oppfølgingen
de får når verkstedet er åpent, men skulle gjerne ønske
seg at verkstedet var betjent også på kveldstid og på
sommeren. Da kunne man kanskje sluppet noe av kø-dannelsen, sier
de.
De er på vegne av sine medstudenter mindre fornøyde med
at studenter i fjerde og femte klasse har arbeidsplassene sine på
Stentofonbygget. De må «pendle» mellom Innherredsveien
og Gløshaugen hvor de har forelesninger.
- Det er tungvint å skulle forflytte seg hele tiden. Det ideelle
hadde vært å samle alt på ett sted. De tenker seg hvor
lettvint og fint det hadde vært om alt, både verksted, arbeidsrom,
forelesningssal, datasal, fakultetskontoret og en avdeling på Tapir,
kunne vært samlet i én og samme bygning.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: SISSEL MYKLEBUST
|