1 av 3 studenter slutter for tidlig
Hver tredje student ved NTNU slutter for tidlig. Det betyr at rundt
3000 studenter ved allmennfaglige studieretninger slutter uten å
fullføre.
Dette viser en faglig-sosial undersøkelse gjennomført
av forsker Wenche Rønning på oppdrag av NTNU og Studentsamskipnaden
i Trondheim. Rønning intervjuet studenter som begynte på studier
ved NTNU i 1995.
Hva er grunnen til at i overkant av 30 prosent av studentene ved de
frie fagene avbryter studieløpet? Er det mulig å finne tiltak
for å holde på studentene - og er det ønskelig å
holde på dem? Etter som universitetsutdanning i stadig større
grad blir allmennutdanning, så er det viktig å få svar
på hvorfor så mange slutter å studere, mener initiativtakerne
til denne undersøkelsen. Er de for svake faglig til å henge
med i undervisningen eller er de for dårlig motiverte? Er velferdstilbudet
til studenter for dårlig eller er det kanskje noe galt med undervisningen?
Åtte av ti studenter var fortsatt utdanningsmotivert. Halvparten
hadde valgt kortere profesjonsstudier (høgskoler). Mange av dem
tar lærerutdanning. Et av spørsmålene man her stiller
seg, er hvorfor NTNU ikke makter å holde på dem.
Kultursjokk
En hovedårsak til at mange slutter, er kultursjokket ved å
bli overlatt til seg selv. Studentene makter ikke selv å ta det hele
og fulle ansvar for egen utdanning. Man savnet vegledning. Identifikasjonen
med fagmiljøet er liten. Den store friheten er også en stor
fare, mange skulker unna.
Dette er hovedfunnene til Wenche Rønning. Mange studenter som
gikk over til høgskolen, trivdes godt der, men savner det høye
faglige nivået. Et uventet funn var at tilbydere av høyere
utdanning - NTNU og høgskolene - kommer i konkurranse med hverandre.
Utfordringer:
* Hva vil det bety for universitetene at mange bruker utdanning her
som forskole, eller etterutdanning?
* Hvordan takle konkurransen med høgskolene?
* Bør man gjøre alt for å holde på studentene?
* Hvilken strategi har man for å lokke studentene tilbake?
Dette er noen av hovedutfordringene Rønning mener NTNU står
ovenfor.
Søken etter trygghet
- Det som overrasket meg mest, var at mange studenter legger stor vekt
på utdanningsmessig trygghet, sier Wenche Rønning.
- Mange opplever det tydeligvis som trygt å bli for eksempel førskolelærer,
selv om yrket ikke er spesielt godt betalt og mange er overarbeidet, heller
enn å bli akademiker: Det sistnevnte oppfattes som mindre trygt,
sier hun.
- Uventet konkurranse
Studiedirektør Odd Lauritzen kommenterte at konkurransen mellom
utdanningsinstitusjoner er ganske hard, og at slik vil det fortsette å
være.
- At mange har problemer ved studiestart, var ventet. Det at så
mange sier dette, trass i at akkurat denne gruppen respondenter fikk spesiell
oppfølging, er skremmende, sier han.
Lauritzen merket seg også spesielt frihetens skyggesider ved studielivet.
- Muligens bør vi vurdere mer strukturerte studieløp.
Ikke for å ta bort friheten, men skape mer samhørighet for
eksempel gjennom klassetilhørighet, sa studiedirektøren,
som varsler at her vil det komme tiltak. Det første som skjer, er
at det fra årsskiftet blir innført en ordning med faddere
for ferske studenter.
- Manglende rammer rundt undervisningen, samt fravær av et sosialt
miljø som også kan virke faglig stimulerende, oppfattes tydeligvis
som et problem for mange studenter. Er du misfornøyd med kvaliteten
på læremiljøet ved NTNU?
- Det vil jeg svare ja på. Det vil bli et kraftig fokus på
studiekvaliteten i tiden framover, sier studiedirektøren.
TORE OKSHOLEN
|