NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør
Anne Katharine Dahl

Teknisk ansvarlig: 
Kenneth Aar

 
Kutter kollokviene
Over nyttår vil seminarer erstatte kollokviegruppene på Examen philosophicum, Modul 1. Dermed forsvinner et viktig diskusjonsforum for studentene.
- Når kollokvietilbudet fjernes over jul er et viktig møtested for diskusjon og refleksjon av faget tatt bort.ARKIVFOTO
 

For de kommende studentene som følger Modul 1 i regi av Ex.phil.-senteret blir det ikke lenger organisert kollokvieundervisning. Dette mener ex.phil.-studentene Mariann Bjelle og Cecilie Bjerk Olsen er dumt. Selv om de har ulike erfaringer med høstens kollokvietilbud mener de denne undervisningsformen gir studentene en fin mulighet til å diskutere faget med sine medstudenter.

- I en kollokviegruppe forplikter du deg til dine medstudenter. Du får dermed presset deg til å lese og løse oppgaver ukentlig. Det er faglig fruktbart å få diskutert problemstillinger i forhold til stoffet vi hver for oss leser på. Her er det lett å ta ordet, sier Bjelle. Hun tror at hun ikke ville ha vært så muntlig delaktig på et seminar med 30 ? 50 studenter.

For stor arbeidsmengde?

Ett av argumentene for den nye innstillingen om det formmessig nye studietilbudet på Ex.- phil., er at arbeidsmengden for studentene er for stor. Når skal de få tid til å lese? spør instituttleder Rune Hansen. Verken Bjelle eller Bjerk Olsen har forståelse for dette. De synes ikke at det var for mange forelesninger på Modul 1.

- Forelesningene på Modul 1 har vært nødvendige for at jeg skulle komme gjennom pensum, og har vært viktige for å få en forståelse av stoffet. Derimot forelesningene på Modul 2 kunne jeg ha klart meg uten, sier Bjerk Olsen, som ikke opplevde disse forelesningene som relevante til oppgaven som de først fikk langt ut i semesteret.

Høy terskel

Mariann Bjelle mener de to seminarene som er blitt arrangert på Modul 1 har vært faglig gode. Men påpeker at siden det er mange som deltar er terskelen høy for å ta ordet.

- På seminarene tar jeg ikke ordet, tør ikke å resonnere høyt, slik som det er vanlig at vi gjør i kollokviene. Jeg vil på et slikt seminar være mer tilbakeholden for det jeg lurer på, sier hun, og mener det er synd at et godt diskusjonsforum blir tatt bort.

- Slik høstens seminar var lagt opp fikk vi fem minutter til å løse oppgaver som faglæreren like etter på forklarte løsningen av, sier Bjerk Olsen. Hun mener det er lett for studentene å falle fra siden man ikke føler seg forpliktet til å være med.

Bjerk Olsen var imidlertid mer fornøyd med seminarløsningen enn kollokviegruppa si. Den gikk i oppløsning i løpet av høsten. I stedet hoppet hun like godt over til Mariann Bjelle sin kollokviegruppe som fungerte mye bedre.

- En kollokviegruppe har en sosial funksjon som er veldig viktig. Når man begynner på Ex.phil. er man førstesemesterstudent og kanskje til og med ny i byen. Kollokviegruppa kan da bli et viktig sted å bli kjent med sine medstudenter, sier Bjelle som ikke legger skjul på at hun er skuffet over at kollokvieundervisningen går bort.

- Vi har møttes på kveldstid og skal ha vår siste kollokvie nå like før eksamen. Det har vært en fin måte å bli kjent på, sier Bjelle. 

Nytt seminarbasert Ex.phil.

Ex.phil. er fortsatt i støpeskjeen. Fra januar vil det bli færre forelesninger og ingen kollokvier på Modul 1.I stedet vil man satse på ukentlige seminarer.

Den nye ordningen på Examen philosophicum, Modul 1, er under planlegging og blir trolig realisert over jul. Det er snakk om å redusere forelesningstimene på modul 1 fra fire til tre timer i uka, og erstatte den store kollokvievirksomheten med seminarer ledet av faglærere.

Man ønsker fra instituttets side å styrke faglærerens rolle i forhold til studentene og samtidig minske undervisningsbyrden til førstesemesterstudentene. De vil nemlig få færre forelesninger med innføringen av den nye undervisningsplanen for Modul 1.

Bedre faglig tilbud

- Endringene går på det strukturelle og ikke på det faglig innholdsmessige. En komite nedsatt av instituttstyret ved Filosofisk institutt har fremmet et forslag som går ut på å redusere antall forelesningstimer på Modul 1 fra fire til tre timer per uke, forutsatt at man også får et totimers seminar ukentlig. Disse seminarene skal blant annet inneholde problemløsning av oppgaver, og vil da være en erstatning for kollokviegruppene, forteller kontorsjef Rune Hansen ved Ex.phil.-senteret, sekretær i komiteen som har utarbeidet forslaget til ny underviningsplan.

- Målet er å gi studentene et bedre tilbud. Slik det er i dag er studentene nedlesset med forelesninger og timer. På Modul 1 er det fire forelesningstimer og to øvingstimer/kollokvietimer i uka. I tillegg kommer undervisningen i Modul 2 og undervisningen i Examen facultatum. Når skal studentene få tid til å lese?, spør Hansen.

Student-representantene enige

Selv om tap av stud.ass.-stillinger betyr en tapt inntektskilde for filosofistudentene og at Ex.phil.-studentene i mindre grad får løse problemer sammen i små grupper, mener studentrepresentantene Berit Lien og Ronny Selbæk Myhre at et nytt undervisningstilbud vil være positivt for studentene.

- Det er riktig at den intime kollokvieundervisningen med rundt åtte personer faller bort. I stedet vil en faglærer og én studentassistent stå ansvarlig for ukentlige seminarvirksomhet med ca. 30 ? 50 studenter på hvert seminar, sier Berit Lien.

- Dette vil si at de mange studentassistentene ikke lenger får jobbe som kollokvieveiledere?

- Ja, det vil bli en betydelig reduksjon med hensyn til stud.ass.-stillinger, sier Ronny Selbæk Myhre.

- Ordningen vil først og fremst gå ut over de student-assistentene som har studert filosofi på lavere grad, sier Lien.

Begge mener at med det nye opplegget vil det faglige perspektivet bli styrket siden faglærere blir dratt mer aktivt inn i løsningen av oppgaver. Studentrepresentantene som begge går på hovedfag, innrømmer likevel begge at det kanskje er et viktig sosialt aspekt som forsvinner, men at dette kan muligens erstattes av den nye fadderordningen.
 


KAREN ANNE OKSTAD