Kantiner går dukken
To kantiner for ansatte ved NTNU legges ned fra nyttår, den
ene i Hovedbygget på Gløshaugen og den andre ved Museet.
Driften av de to kantinene er de siste to årene tatt hånd
om av samskipnaden, til tross for at det formelt sett ikke er en samskipnadsoppgave
å opprettholde et tilbud for de ansatte. Utgiftene ved denne driften
har til nå blitt dekket av teknisk avdeling, men nå er det
altså stopp. Teknisk avdeling har varslet samskipnaden om at kostnadsdekningen
vil opphøre fra 1. januar, og dermed trekker samskipnaden seg ut.
- De to ansatte i kantinene (deltidsstillinger) overføres til
annet arbeid i vår regi, opplyser kantinedirektør Ivar Gundersen,
som forklarer at det vil være uholdbart at samskipnaden skal drive
underskuddsforetak for å opprettholde tilbud som utelukkende er en
service overfor ansatte.
Enkelte av de som i dag benytter personalkantinene har reagert negativt
på at driften opphører, og de stiller seg uforstående
til at det drives med underskudd i dag når det for bare et par år
siden var overskudd.
Direktør i kantinene, Ivar Gundersen, ønsker ikke å
kommentere driftsresultater fra årene før samskipnaden overtok,
siden han ikke kjenner dem, men konstaterer at det vil bli uråd å
drive videre når teknisk avdeling ikke lenger dekker utgiftene.
Omsetningen ved de to kantinene er ikke den helt store. For personalkantina
i Hovedbygget er gjennomsnittlig dagsomsetning på 700 kroner, mens
Museumskantina har et gjennomsnitt på ca. 1000 kroner. Antall driftsdager
i året ligger på rundt regnet 220.
Det ligger trolig flere motiver bak det som nå skjer. Kilder som
ikke ønsker å bli navngitt antyder at teknisk avdeling ikke
har vært særlig begeistret for den forskjellsbehandling av
ansatte som finner sted ved støtten til to personalkantiner - mens
mange andre ansatte overhodet ikke har samme mulighet til å handle
for subsidierte priser.
Det foregår dessuten en omfattende omstrukturering og utgiftskutt
ved NTNU, og det knipes der det knipes kan. En nedlegging av sponsede personalkantiner
vil trolig også til en viss grad kanalisere en del nye gjester til
samskipnadens primære kantinetilbud: De nye, store enhetene utviklet
primært for studenter, men med adgang for alle ansatte. |