Bildeling ved NTNU
Med adgangskortet som bilnøkkel og internett som bookingbyrå,
vil ansatte ved NTNU i løpet av neste år trolig kunne dele
bil med sine kollegaer.
Et nettbasert bildelingssystem ved NTNU er under planlegging. Dette
er et pilotprosjekt man håper skal kunne iverksettes før 2001
er omme.
- Et slikt bildelingssystem vil gi fordeler for den enkelte og har viktig
symbolverdi for NTNU, mener en av initiativtakerne Stig Larssæther,
koordinator ved Program for industriell økologi. Prosjektgruppa
inkluderer foruten Larssæther også blant annet kollegierepresentant
Trond Andresen og direktør Gunnar Beck i Student-samskipnaden i
Trondheim.
Sjur Kolberg er koordinator for Bilringen i Trondheim.
Den teller ca. 50 medlemmer og disponerer fire biler: To Nissan Micra,
en Nissan Almera og en Nissan Primera stasjonsvogn. Bilene er plassert
på Moholt og ved Gløshaugen. Utgiftene dekkes ved at medlemmene
betaler en leiesum hver gang de bruker en av bilene. Bilringen i Trondheim
har ikke noen direkte forbindelse med den planlagte bildelingsordningen
ved NTNU.
Internett gir muligheter
Ny teknologi og internett vil gjøre det lettere å organisere
bildelingssystemer. I dag eksisterer det et bilkollektiv i Trondheim som
teller ca. 50 medlemmer og 5 biler. Denne ordningen fungerer for et mindre
antall brukere, men vil bli tungvint i større skala. Med ny teknologi
vil et bildelingssystem bli enklere. Med et studiekort eller adgangskort
til universitetet vil man for eksempel kunne legge inn en bilbrukskonto
på kortet som man kan stappe inn i en liten datamaskin i bilen, og
bli fakturert automatisk etter kjøreturen.
- Meningen er å effektivisere og gjøre bildelingsordningen
mer tilgjengelig for den enkelte bruker. Et internett-basert bestillingssystem,
med over 500 medlemmer og antall biler som tilsvarer dette, vil gjøre
bildelingen mer effektiv og funksjonell, mener Stig Larssæther.
Han ser for seg at man lager en ordning med A-medlemmer og B-medlemmer
hvor A-medlemmene primært har bilen til hverdags - fra klokka åtte
til fire hver dag - mens de på kveldstid og i helgene konkurrerer
på like vilkår med B-medlemmene som betaler en mindre avgift
for primær bruk utenfor arbeidstid.
Fins viljen?
Larssæther tror ikke at bildelingssystemet vil strande på
grunn av latskap. Han mener at folk ikke absolutt trenger å ha bilen
rett utenfor husdøra si.
- Bilene vil bli plassert på sentralt oppstilte plasser rundt
de forskjellige campusene på NTNU. Dessuten vil en differensiering
mellom A-medlemmer og B-medlemmer gjøre det mulig at de med størst
bilbehov kan ha bilen ved huset sitt og benytte seg av bilen til og fra
jobb. B-medlemmer som bor rimelig nært et A-medlem, kan benytte seg
av bilen på kveldstid og i helgene.
- Et slikt system er naturligvis avhengig av at det fins en vilje blant
folk. Men jeg tror at når folk får med seg at de faktisk sparer
penger og minst like viktig; sparer tid på å slippe vedlikehold,
vil det kanskje bli mer attraktivt å bruke bil som et kollektivt
transportmiddel.
Når en bil gjennomsnittlig står i garasjen 23 timer i døgnet,
er det en stor ressurssløsing, sier Larssæther som tror på
en framtidig holdningsendring.
Hvorfor NTNU?
Bildelingssystemet er fortsatt på planleggingsstadiet, og Studentsamskipnaden
i Trondheim er trukket inn som en viktig samarbeidspartner. Bildelingen
kan på sikt utgjøre et eget firma og inngå som en del
av driften ved samskipnaden.
- NTNU er en stor institusjon i Trondheim. Hvis universitetet greier
å effektivisere sin transportvirksomhet, vil byen som helhet nyte
godt av dette. Et vellykket prosjekt ved NTNU kan gi en spredningseffekt
til andre store institusjoner som for eksempel RiT, mener Larssæther
som påpeker at ordningen med A- og B-medlemmer er skreddersydd for
ansatte og studenter som i utgangspunktet vil ha nokså ulike bilbruksmønstre.
- På NTNU har vi kunnskap om de tekniske løsningene som
gjør dette mulig. Dessuten kan bildeling også sees på
som et pilotprosjekt innen Lokal Agenda 21 ved institusjonene NTNU og samskipnaden
som begge jobber med å systematisere sitt miljøarbeid. I tillegg
til akutte parkeringsproblemer har NTNU campuser på forskjellige
steder, og når vi skal bli landets beste på tverrfaglighet
vil dette nødvendigvis generere stor transportaktivitet.
Larssæther håper virkelig at NTNU vil gå inn for å
legge til rette for dette nettbaserte bildelingsprosjektet.
- I stedet for at hver enkelt person skal ha sin egen privateide bil
som statussymbol, kan NTNU med dette pilotprosjektet selv skaffe seg positiv
status som et universitet som produserer løsninger for framtidens
moderne bysamfunn, sier Larssæther.
Bilen - fra produkt til tjeneste
I framtidens bysamfunn vil mitt-og-ditt-holdningen måtte vike
for en mer kollektiv bevissthet.
En av initiativtakerne, kollegierepresentant Trond Andresen, mener en
bildelingsordning ved NTNU/Sintef, for ansatte og studenter, vil bidra
til betydelig å endre holdningene til bil blant hundrevis, og med
tiden kanskje tusenvis av personer.
- På grunn av høyere terskel for bruk enn ved egen bil
i garasjen, vil man planlegge bruken av bilen. Dette blir det mindre spontan-kjøring
av. Bilen blir med en slik ordning betraktet som en bruksgjenstand som
man deler med andre, og ikke som ens private fetisj som man investerer
store midler og mye fritid i. På denne måten vil man på
lengre sikt svekke privatbilismen som ideologi og livsstil, noe som er
helt nødvendig for å gjøre noe effektivt med miljøproblem
nummer en i de største byene, sier Andresen.
Dematerialisering
Gjennomsnittlig står bilen i garasjen 23 timer i døgnet.
En vanvittig dårlig ressursutnyttelse, mener Stig Larsæther,
koordinator ved Program for industriell økologi. Han framholder
at det både er tidsbesparende og økonomiske fordeler ved å
gi slipp på sitt eieforhold til bilen.
- I Sveits har man sett at en bildelebil erstatter fem private biler.
For byfellesskapet vil dette selvfølgelig innebære mindre
utslipp av farlige gasser, mindre parkeringsbehov og en triveligere by
med mindre trafikkproblemer.
Det å avvikle sitt eget eieforhold til bilen og i stedet dele
bil med andre kan beskrives som å bytte ut et fysisk produkt med
en tjeneste. Dette er en forståelse som man innenfor faget industriell
økologi kaller dematerialisering; i stedet for å eie kan man
leie eller kjøpe tjenester. Dette frigjør verdifull tid for
enkeltmenneskene og reduserer ressursbelastningene, sier Larssæther
som i likhet med Andresen mener at det er viktig å bidra til en holdningsendring
med hensyn til bilbruken.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: KENNETH AAR
|