Når forskning blir kunst
Flere og flere av våre opplevelser er enten simulerte eller
syntetiske. Femtitallets sciencefiction-filmer er blitt virkelige.
|
Kunstnerne Ellen Røed
og Jens Nilsson ved KiT henter inspirasjon fra forskning. De skaper science-fictionstemning
i Stentofonbygget
- kunstakademiets nye galleri. |
Simulering og syntetiske opplevelser er tema for kunstprosjektet «til
fornøyelse og rekreasjon» som nylig ble vist i anledning nyåpningen
av Kunstakademiets galleri i Stentofonbygget. Kunstnerne Jens Nilsson og
Ellen Røed har hentet inspirasjon fra nyere forskning for å
framstille nåtidsmenneskets forhold til naturen.
Levendegjort sciencefiction
Med denne utstillingen reflekterer kunstnerne over hvordan mennesket
i større og større grad kan få alt det de behøver
gjennom syntetiske produkter. Man kan faktisk leve på en flyplass;
gamle sciencefiction-filmers lek med kolonier på andre planeter er
i ferd med å bli virkelighet her nede på jorda. Dette påpeker
de ved å la publikum oppleve kunstig dagslys, syntetisk natur og
ren, nyrenset luft. Det hele er plassert inn i en klaustrofobisk smal labyrint
i plastikk.
- Ved hjelp av kunstig dagslys og syntetisk natur kan man rent teoretisk
få både fornøyelse og rekreasjon, sier Ellen Røed
og Jens Nilsson.
Konstruert naturopplevelse
Kunstnerne har laget en labyrint i plastikk med tre «lunger»
formet som åttekantede lysthus. Det blå lyset som møter
oss i det første lysthuset er høyteknologisk dagslys som
kommer fra to lysputer med flere millioner optiske fibre. I neste lysthus
står fire skjermer som viser oss en bevegelig grønn kløvereng.
Denne konstruerte naturopplevelsen blir supplert med en luftrenser, to
ozongeneratorer og et apparat som tilfører ioner. Ozongeneratoren
tilfører oksygen og dreper aktivt bakteriene i lufta. Luftrenseren
fjerner bakterier og alt støv. Her produseres det med andre ord
superfrisk luft.
Dette er produkter som hvem som helst kan kjøpe på markedet
I tredje og siste «lunge» står tre plastikkstoler fra
femtitallet plassert foran tre lamper. Disse lampene har et kraftig lys
som brukes til behandling av blant annet vinterdepresjoner. Lampene gir
en terapeutisk effekt på plager som oppstår i mørketiden,
som for eksempel søvnforstyrrelser og depresjoner.
Inspirasjon fra forskning
Røed og Nilsson forteller at de har hentet inspirasjon fra forskning.
Det høyteknologiske blå dagslyset er en type lys som for tiden
brukes i forskning ved Institutt for psykologi for å se hvordan hjernen
oppfatter lys overført gjennom huden. Dette kan for eksempel brukes
til å behandle døgnrytmeforstyrrelser hos blinde eller jetlag.
Ved Sintef Bygg og miljøteknikk har man jobbet med et prosjekt
som gjør tunnelkjøring mer trygt for bilførerne. Lys,
rom og luft er viktige virkemidler for å skape denne tryggheten,
og de tenker seg virtuelle oaser midt i tunnelen for dermed å redusere
ubehaget og utryggheten ved tunnelkjøring.
- Det er noe absurd i å gjenskape kunstige naturopplevelser. Jeg
tenker da også på amfetamin og kosttilskudd, clubbing, teknologi
og dataspill. Vi tydeliggjør med dette prosjektet at mennesket har
et behov for å se, føle, høre og lukte, og at det er
et ekstremt fokus på rekreasjon og sunnhet, forteller Ellen Røed
som sammen med Jens Nilsson går tredje året på Kunstakademiet.
- Kunst er for oss først og fremst en måte å arbeide
på ? en måte å tenke på. Å være kunstner
er å gå inn i en problemstilling på en måte som
er veldig åpen og fri, forfølge problemstillingen som en undersøkelse,
og så se hvor man ender ? hvilket uttrykk man ender opp med. Det
handler også om et behov for å fortelle, si noe om hvordan
det er å være menneske i dag. Man kan si at det å være
kunstner er en måte å ta ordet på, sier Røed som
tidligere blant annet har jobbet med internett, installasjoner og video.
Jens Nilsson har tidligere jobbet med med installasjoner som dreier rundt
natur, skog, og nåtidsmenneskets forhold til naturen.
KAREN ANNE OKSTAD
FOTO: SISSEL MYKLEBUST
|