innspill 

Austgulen

Matematisk, naturvitenskapelig og teknologisk (MNT) kompetanse er sentrale elementer for verdiskapning og sysselsetting. Og betydningen av slik kompetanse er økende. Samtidig fordrer gode løsninger på dagens miljøproblemer teknologisk og naturvitenskapelig innsikt.

Teknologiske nyvinninger vil være bestemmende for en rekke strukturelle og kulturelle endringer i samfunnet. Noen endringer kan være uproblematiske, andre reiser alvorlige etiske spørsmål. Deltagelse i samfunnsdebatten forutsetter basiskunnskaper på disse områdene, manglende innsikt i befolkningen generelt setter demokratiet i fare.

I en slik situasjon gir den sviktende rekruttering til matematiske, naturvitenskapelige og teknologiske fag i vårt utdanningssystem grunn til bekymring. I løpet av den siste tiden er rekrutteringssvikten dokumentert og belyst i en rekke rapporter. «Tveitereid-utvalget» har levert det siste bidrag i rekken av utredninger. Utvalget fikk i oppgave av KUF å vurdere tiltak for å bedre situasjonen i matematikk, naturvitenskap og teknologi i norsk utdanning, og den enstemmige rapporten er under utsending til relevante fagmiljøer ved NTNU for kommentarer.

«Drep meg konge, men ikke med krav om en endeløs rekke av høringsuttalelser.....» Fakultetene har ved en rekke anledninger fremført «hjertesukk» over de mange høringsuttalelser som etterspørres fra sentralt hold. I disse ORGUT-tider kan «sukket» være høyst berettiget. Når vi denne gangen likevel velger å innhente kommentarer fra fagmiljøene før NTNU som universitet gir KUF tilbakemelding i saken, er det etter anbefaling fra Kollegierådet. Begrunnelsen er betinget i følgende forhold:

? NTNU har fått tildelt et nasjonalt ansvar innenfor teknisk, naturvitenskapelige fag. Når status for MNT fag svekkes, vil det kunne få sentral betydning for NTNUs virksomheter innenfor hovedprofilen.

? Rekrutteringssituasjonen innenfor MNT fag er såpass bekymringsfull at det er grunn til å reise spørsmål om fagmiljøene ved NTNU bør mobiliseres til et nasjonalt krafttak. Ved å sende rapporten til høring, håper vi å blåse liv i en konstruktiv debatt.

? Innstillingen inneholder en rekke konkrete forslag til kort- og langsiktige tiltak. Vi ønsker fagmiljøenes reaksjoner på disse. Og, innspill som forteller hvordan NTNU kan tenkes å bidra til en positiv utvikling.

«I have seen the future, and it works», uttalte Gudmund Hernes en gang. Han må ha unnlatt å ta inn over seg MNT fagenes svekkede posisjon hos utdanningssøkende ungdom ......

Rigmor Austgulen
Prorektor ved NTNU.
Forsida