Tverrfaglighetens århundre
Forsiden av Encyclopédie (1751-80) - den
store franske encyklopedi - opplysningsfilosofiens hovedverk. Med Diderot
og D'Alembert som redaktører og med blant annet Voltaire og Rousseau
som filosofiske bidragsytere, søkte de å systematisere all
viten som fantes - altomfattende framstillinger av menneskets aktuelle
viten - i én bok.
Naturvitenskapen og humaniora eksisterte i skjønn
og fruktbar forening og var ikke atskilt i 1700-tallets åndsliv.
For å forstå tankene bak NTNUs charter må man gå
tilbake til den epoken mange har kalt «Frihetens århundre».
I 1700-tallets Frankrike var man ukjent med dagens faggrenser.
Dette århundres viktigste intellektuelle aktører - Rousseau,
Diderot, Sade, Voltaire, Perrault, og Fontenelle, bare for å nevne
noen - var ikke fagidioter, men søkte å forstå verden
og mennesket ut fra utallige fag og perspektiver. Vitenskapen ble inspirert
av litteraturen og kunsten, og litteraturen og filosofien er sterkt preget
av tidens innsikter i biologi, anatomi, filosofi og økonomi. For
et moderne blikk fremstår tiden slik som et tverrfaglighetens århundre,
og som sådan som en slags ideell begynnelse til NTNU.
Om å gripe muligheten
I stedet for å sette seg til å surmule i en
krok da AVH forsvant med UNIT og NTNU så dagens lys, tok tre vitenskapelig
ansatte på det historisk-filosofiske fakultet initiativ til å
sette i gang et forskningsprosjekt, nettopp med sikte på å
virkeliggjøre noen av NTNUcharterets visjoner om å overskride
faggrenser.
Knut Ove Eliassen, førsteamanuensis ved Institutt
for nordistikk og litteraturvitenskap, forteller at det hele begynte
spontant som en reaksjon på etableringen av NTNU. Ettersom det hurtig
ble klart at kampen om å beholde AVHs autonomi var tapt, var det
et spørsmål om det ikke var bedre å tenke muligheter,
enn å fortsette med en avvisende innstilling. Knut Stene-Johansen,
senere professor i Litteraturvitenskap og professor Svein Eirik Fauskevåg,
Romansk
institutt, startet derfor sammen med Eliassen prosjektet «Frihetens
århundre - filosofi, estetikk og litteratur i fransk åndsliv
på 1700-tallet». I forhold til etableringen av NTNU kan man
si at prosjektet hadde et treleddet siktemål: For det første
å innfri det ideal om tverrfaglighet som charteret hadde satt på
dagsorden; for det andre å komme frem til en historisk reflektert
erkjennelse av forholdet mellom 'de to kulturer' ved å vende tilbake
til den periode hvor det moderne kunnskapsbegrep etableres; og for det
tredje markerer den humanistiske forskningen innenfor NTNU.
Siden oppstarten i 1996 har de hatt en rekke seminarer.
Nå til helgen får prosjektet sitt crescendo når yngre
og mer erfarne forskere, her til lands og kjente 1700-tallsforskere utenfra,
deltar på den første store nasjonale konferanse om temaet.
NTNU i 1700-tallets ånd
Frankrikets intellektuelle kultur på 1700-tallet
var ukjent med splittelsen mellom humaniora og naturvitenskapen. For opplysningsmennene
beveget tenkningen seg ubesværlig over flere felter og sfærer,
de hentet inspirasjon fra forskjellige fagområder - og lot fagene
gjensidig befrukte hverandre. Den inndelingen av vitenskapene vi anvender
i dag, er langt yngre enn 1700-tallet. Samtidig er det viktig å se
at den sekulariseringsprosessen som begynte på 1700-tallet, og den
frihetstanken som sprang ut av den, er absolutt grunnleggende for å
forstå samfunnet i dag. I det attende århundret fødes
den moderne verden med dens verdier. Slik kan man med rette hevde at for
at man i det hele tatt skal forstå idealene bak NTNU må man
gripe til 1700-tallet, forteller Eliassen og Fauskevåg, og påpeker
hundreårets evne til å smelte sammen natur, samfunn og estetikk.
Det er i dette århundret at ideen om individet,
frihetsideen og den nye subjektiviteten framstår; subjektets krav
på selvutfoldelse begynner her, og med det den vesentlige starten
for utvikling og framskritt. Man kastet av seg tradisjonen, og lot sin
egen individuelle fornuft styre og sanse, man søkte naturvitenskapens
lovmessighet, og var optimistiske når det gjaldt de muligheter fremskrittet
ville bringe. De ville forbedre og utvikle menneskets praktiske livsvilkår
og hadde et bejaende forhold til teknikken og fremskrittet. Århundret
var gjennomsyret av en entusiastisk erkjennelseshunger, sier Eliassen.
Litteraturen som rekonstruksjon
Naturvitenskapelig og humanistisk forskning sprang i det
attende århundret ut fra en felles kultur; skillet mellom skjønnlitteratur
og vitenskapelig litteratur var mindre strengt. Dette skyldtes ikke uklarhet,
men at den vitenskapelige refleksjon alltid sprang ut av en helhetlig refleksjon
over den totale menneskelige virkelighet. I 1700-tallets åndsliv
finner man en ny konstruksjon av den totale menneskelige virkelighet utfra
andre premisser enn de teologiske og metafysiske, sier Fauskevåg.
Samvirket mellom følelse og refleksjon i fransk
litteratur og filosofi gjør det altså mulig å rekonstruere
virkeligheten på en ny måte, etter at den tradisjonelle teologiske
forståelsen ikke lenger var tilstrekkelig. Men i samvirket mellom
fornuft og følelse, er det alltid fornuften, intellektet, som har
overtaket. Dette forandres med Rousseau. Hos ham må den intellektuelle
erkjennelse vike for det emosjonelle. Rent generelt kan man si at på
1700-tallet eksisterte ikke skillet mellom fornuft og følelser,
en slik tvedeling kom mer mot slutten av århundret, sier Fauskevåg,
og mener at det kan være lærerikt å se hvordan 1700-tallets
intellektuelle forstod begreper som fornuft og frihet, og slik få
innsikt i hvordan begreper forandrer innhold og funksjon i tråd med
de kulturelle prosessene.
Sektoriserings-kritikk
I vårt tverrfaglige prosjekt ligger det implisitt
en problematiserende holdning til grenseryttere. I dag synes det til tider
å være flere linjedommere og grensevoktere, enn spillere. For
bare et par tiår siden var man mindre opptatt av disse grensene.
Tenk bare på strukturalismen og marxismen, begge metoder som ble
brukt på tvers av disiplinene. De siste tiårene har man imidlertid
merket en langt strengere håndheving av faggrensene, hevder Eliassen
og fremholder at det er en viss etisk dimensjon i prosjektet. Det er en
veldig god ting om folk var mer interessert i å engasjere seg for
det som foregår utenfor; være nysgjerrig på det som faller
utenfor sitt eget fagområde, og oppleve det som en berikelse, til
tross for at prisen for å bevege seg utenfor sitt spesialfelt kan
av og til være dilettantismen.
For øvrig er nettopp en av prosjektets utfordringer
å komme i kontakt med andre fagfelt, fortrinnsvis naturvitenskapelige,
for å se om «Frihetens århundre» kan tjene som
en plattform for faglig utveksling og refleksjon.
Frihetens ukrenkelighet
Hydro-direktør og tidligere styremedlem i Kollegiet
Dag Flaa, har uttalt at «den frie forskningen må finne en ny
form» og at «det snart er slutt på den tid da enhver
kan sysle med sin lille forskning». Fauskevåg mener på
sin side at man ikke må gjøre den feilen som direktøren
i Norsk Hydro gjør, nemlig å se på universitetet som
en bedrift. Fauskevåg understreker at den akademiske friheten har
en uløselig forbindelse til kritisk funksjon: Til nå har samfunnet
vært villig til å betale for et slikt forum som universitetet
er - en kritisk institusjon. Man har hatt, og tatt seg, råd til det.
Det ligger en stor fare i det at et universitet bare skal ta oppdragsforskning
utenfra - fra samfunnet og næringslivet. Da vil den kritiske funksjonen
forsvinne samtidig med at universitetets funksjon som dannelsesinstitusjon
blir svekket, og den akademiske frihetsdimensjonen vil bli sterkt redusert.
Hvis det skulle skje, vil man kunne spørre seg om man har en sivilisasjon
her i landet. Når man ikke har kritikk, har man ikke refleksjon,
sier Fauskevåg.
KAREN ANNE OKSTAD
Internasjonal 1700-tallskonferanse
Til helgen bæres fruktene av over fire års
forskningssamarbeid tilknyttet Norsk selskap for 1700-tallsstudier.
Selskapet arrangerer i samarbeid med forskningsprogrammet «Frihetens
århundre» en tverrfaglig konferanse i Trondheim 4.- 6. november
1999 på Suhmhuset på Kalvskinnet. Både yngre og mer etablerte
norske 1700-tallsforskere deltar på konferansen, som er organisert
rundt syv paneler under titlene; fransk litteratur, nordisk litteratur,
språk, teater og drama, idéhistorie, musikk, britisk litteratur.
I tillegg til panelene vil tre internasjonalt anerkjente 1700-tallsforskere
gjeste konferansen med innlegg: Jørn Schøsler, Odense
Universitet, Jochen Schlobach, Universität des Saarlandes
og Thomas A. Bauman, North Western University. |
Frihetsidéen
Norsk Selskap for 1700-tallsstudier ble dannet høsten
1998 i Trondheim, etter initiativ fra deltagere på forskningsprosjektet
«Frihetens århundre - filosofi, estetikk og litteratur i fransk
åndsliv på 1700-tallet» som startet opp i 1996 ved NTNU.
Prosjektet fokuserer på frihetsidéen, en av den moderne vestlige
verdens sentrale forestillinger, og undersøker på hvilken
måte forestillinger som frihet og frigjøring er uløselig
knyttet til de kulturelle uttrykk på det franske 1700-tallet.
Prosjektet har så langt resultert i bøkene
Libertinske
strategier og Forførelsens historie av Knut Stene-Johansen,
samt i to artikkelsamlinger med navnet Frihetens århundre
redigert av Eliassen, Fauskevåg og Stene-Johansen, samt i flere mindre
artikler og kronikker. |
|