Ung moden videokunst
Elisabeth Hansen (bildet over) trekker fram to av videofilmene
som vises på «Magic North» som eksempler på kontrollert
og selvbevisst videokunst. Hans Christian Giljes KiT-student - viser et
modent grep om mediet med sin storbysymfoni HK mk. 1.
Videokunsten har eksistert i femti år. Kunstakademiets intermedialinje
i 10 år. Har det unge mediet blitt modent?
Til tider har videoarbeidene ved intermedialinja ved Kunstakademiet
i Trondheim(KiT) vært navlebeskuende og meningsløse. Linja
har også bidratt med flere små storheter som for eksempel Torbjørn
Skårilds «All as nothing as all». Hvor står videokunsten
i dag?
Global orientering
I forbindelse med TrondheimBiennalen blir fortsatt film- og videokunst
fra Kunstakademiet ved NTNU og Storbritannia vist på storskjerm på
Kunstforeningen.
Visningen blir kalt «Magnetic North» - men bør neppe
gi for sterke assosiasjoner til en antropologisk samlebetegnelse for nord-europeisk
videokunst.
- Videokunsten er en type urban kunstform - en kunstart som relaterer
seg mer til tiden vi lever i, og ikke til et geografisk område, sier
Elisabeth Hansen, kortfilmskaper og hovedfagsstudent ved Institutt for
kunst og mediavitenskap. Hun mener at videokunsten som nå vises på
«Magnetic North» er et uttrykk for hvordan urbane og tidsbevisste
unge fortolker verden.
Utnyttelse av filmmediet
Filmvisningen på «Magnetic North» åpnet med
Simon Starlings «Short Story/Brief History». Det er en lydløs
film med en sakte rytme bestående av horisontale panoreringer. Filmen
viser flere metallgjenstander som forandrer seg - som om metallet smelter
i det vi iakttar. Filmen har ingen voiceover, men likevel har den en taus
stemme som materialiserer seg som ord på skjermen. Filmen har en
fragmentert tekst som stimulerer tilskueren til å skape en fortelling.
Elisabeth Hansen trekker fram denne filmen som et godt eksempel på
utnyttelse av filmmediet.
- Her har kunstneren jobbet med tid - noe som spesielt godt lar seg
uttrykke på film. Filmen formidler forgjengelighet og forandring,
samtidig som den er estetisk i sitt uttrykk. Bildene er poetisk erindrende,
det fortelles om noe som har skjedd for lenge siden - og slik knytter den
seg til vårt minne, sier hun og mener det er et viktig kvalitetsstempel
at filmene reflekterer over sine egne premisser.
Skape refleksjon
Mye av det som blir laget på KiT - og i vår tids kunstverden
for øvrig - søker ikke nødvendigvis å formidle
et konkret budskap. Filmen forholder seg mer til form og estetikk og virkningen
av dette, enn å søke å skape en konkret fortelling,
levere et presist budskap.
Hansen har spesielt sansen for Hans Christian Gilje sin storbysymfoni
- «HK mk. 1». Den har blitt vist tidligere på en av KiTs
avgangsutstillinger og tar for seg storbyen Hong Kong på en filmisk
god måte. Hansen mener Gilje tilfører storbysymfoni-genren
noe nytt.
- Hans Christian Gilje har hatt et ønske om å si noe, og
han gjør det med kontrollert klipping og bevisst veksling mellom
lyd og bilde. Han løser opp byen og bildene - setter dem sammen.
Han er bevisst en genre, bevisst teknikker som er prøvd ut før,
og som sådan er det en selvbevisst film. Gilje har midt i et travelt
bybilde funnet fram til en buddhistisk munk som han spoler tilbake til.
Munkens blikk rettes mot kamera. Det er det eneste blikket vi ser. Øyeblikket
er magisk - et punkt i filmen som genererer refleksjon, sier Hansen imponert.
Hun opplever gjentakelsen av bildet, blikket, som en tilføring av
ny mening.
Ute av fokus
Elisabeth Hansen som har fulgt en del av KiTs produksjon på nittitallet,
innrømmer at det er enkelte KiT-bidrag som hun ikke har forstått
poenget med å lage - noen er tematisk ute av fokus.
- Jeg mener man må ha noe å formidle - ha noe på hjertet.
Det å lage kunst er ikke bare lek, det innebærer refleksjon
og ansvar også, sier Elisabeth Hansen som en direkte kommentar til
enkelte av bidragene på «Magnetic North».
- Som publikumer skal man være fordomsfri og åpen, men man
må få lov til å være kravstor. Jeg vil si at en
del videokunst som jeg har sett fra KiT ikke alltid er selvbevisst nok.
Jeg tror de mangler en del kunnskaper om mediet og tanker om at videokunst
også er film, sier Hansen.
- Dette vil ikke si at kunstverket må ha et budskap. Både
H. C. Gilje og Simon Starling gir mulighet til tilskueren, åpner
opp for tilskuerens refleksjoner i stedet for å lukke den. Begge
filmene spiller også på mediets egenart - noe Hansen anser
som en viktig kvalitet ved en film.
- Blant de mange filmene som ikke klarer å stille skarpt, viser
disse to filmskaperne at de har et modent grep om mediet, sier Hansen
KAREN ANNE OKSTAD
SISSEL MYKLEBUST (FOTO)
|