Debatt
Sigmonds nøyaktighet
Som vitenskapsmann er Svein Sigmond vant til å uttrykke seg presist.
Selv om en universitetspolitisk debatt neppe krever samme grad av presisjon,
kan en viss respekt for relevant empiri være fordelaktig.
For Sigmond er Ex. phil. roten til mye ondt. Det virker som han i fullt
alvor (Universitetsavisa 14.99) mener at rimelig lettfattelige innføringskurs
i vestlig filosofi- og vitenskapshistorie (Modul 1), samt drypp fra ulike
samfunnsfag (Modul 2), i den grad er krevende for siv.ing.-studenter at
vi vil oppleve en drastisk nivåsenkning hos sivilingenører
med Ex. phil. i fagkretsen.
Et eller annet synes å svikte i Sigmonds logikk. Først
bør vi likevel ta tak i empirien hans. Denne er, «retorisk»
beskrevet: «For å lære studentene om tverrfaglighetens
velsignelser og gjøre dem kulturelt stuerene, søler man bort
i alt nesten et år på hva jeg samlet kaller holdningsskapende
fag» (Sigmond, Universitetsavisa, 14.99). Sannsynligvis snakker Sigmond
her om Ex. phil. Sistnevnte studium er imidlertid normert til fem vekttall,
hvilket tilsvarer et halvt semester effektiv studietid. Siden realfagsstudenter
generelt er teoretisk sterke, og siden graden av forståelse av filosofiske
problemstillinger som kreves til Ex. phil. er beskjeden, er det videre
urimelig å tro at en siv.ing.- student bruker mer enn normert
studietid på å tilegne seg faget. Så hvordan kan Ex.
phil. ha de enorme skadevirkningene Sigmond innbilder seg?
Ifølge Sigmond er Ex. phil. kun et «holdningsskapende fag».
Påstanden faller i grunn på egen urimelighet, i hvert fall
hvis vi tar i betrakning mannens eget krav om at man ikke bør uttale
seg om kurs man ikke kjenner innholdet til. Mer interessant er hans påstand
om at sivilingenører var bedre rustet til tverrfaglig samarbeid
før
innføring av Ex. phil; og at selv om Ex. phil kanskje for noen øker
lysten til tverrfaglig samarbeid, fjerner det evnen.
Kanskje er Sigmonds poeng at de samfunnsfaglige emnene ved det tidligere
NTH-studiet gjorde ingeniører bedre egnet til tverrfaglig samarbeid,
og at de derfor bør gjeninnføres. Mer sannsynlig er likevel
at han mener at ingeniører blir bedre rustet til tverrfaglig samarbeid
helt
uten humanistiske, vitenskapshistoriske eller samfunnsfaglige emner
i fagkretsen. I og med at slike emner nødvendigvis stjeler tid vil
de som sag vil fjerne evnen til tverrfaglig samarbeid.
Sigmonds konklusjoner er imidlertid uholdbare, av to ganske enkle grunner.
De fattige månedene Ex. phil. stjeler av et femårs ingeniørstudium
vil ikke fjerne noe som helst, aller minst evnen til tverrfaglig samarbeid.
Muligens har Sigmond rett i at hans studenter er mindre kunnskapsrike,
og teoretisk svakere nå enn tidligere. Synderen her er imidlertid
ikke Ex. phil., og situasjonen vil ikke kunne rettes opp ved å fjerne
studiet. For det andre, det å ha en viss kjennskap til sentrale filosofiske
og samfunnsvitenskapelige problemstillinger vil kunne komme til nytte,
også for siv.ing.- studenter. Naturlig nok vil dette spesielt gjelde
dem som blir formidlere eller forskere i sine respektive fag. Sigmond vil
selvsagt kunne innvende at kun en brøkdel av nåværende
siv.ing.-studenter kommer til å bli forskere, enda færre i
tverrfaglige prosjekter. NTNU bør likevel også ha rom for
disse.
Kjetil Audsen
Universitetsstipendiat,
Filosofisk institutt
|