Universitetsavisa -
Nyheter:

Ledelsen har ordet: Et nytt akademisk år har begynt med opptak av rundt 4000 nye studenter. Da vi ikke hadde stort nok lokale tilgjengelig, måtte vi foreta immatrikuleringen i det fri. Værgudene var med oss. La oss ta det som et godt tegn for NTNU og for det året som kommer...

Universitetsavisas lederartikkel: Mål og strategi for NTNU. Etter alt og dømme kommer NTNU til å få et nytt strategidokument denne høsten.

Kathrine Skretting er prorektorkandidat: I forbindelse med høstens valg er professor Kathrine Skretting lansert som prorektorkandidat. Dermed har de frie fagene på Dragvoll fått sin kandidat. Men det spørs om de største Orgutmotstanderne - som befinner seg i de frie fag - er fornøyde.

Praksisjobb i næringslivet: Oslo-gutten Ingar Pedersen hadde ingen erfaring med data før han begynte på NTNU for to år siden. Nå har den 25 år gamle datastudenten hatt åtte ukers praksis i Kristiansundbedriften Oddstøl Elektronikk A/S.

NTNU-ere tause om egen forskning: Forskere ved NTNU er svært lite flinke til å fortelle omverdenen hva de driver med, hvis man skal dømme etter universitetets årsrapport for 1997.

- Studenter er de beste formidlere: Engasjerte studenter vil få fart i samfunnsdebatten og gjøre NTNU til "Formidlingsuniversitetet".

Formidling som kriterium: I strateginotatet fra Formidlingsutvalget ved NTNU foreslås at formidlingskompetanse blir et tellende kriterium ved ansettelser.

"Jakten på det nordiske": Hva kjennetegner Nordens musikk, litteratur, billedkunst og andre kulturuttrykk? Dette skal det handle om når NTNUs nettverk for kunst og estetikk blåser åpningsfanfaren til biennalen "Jakten på det nordiske" den 9. september.

Marmorskulptur i gave: I løpet av høsten vil en tre og en halv meter høy skulptur i hvit marmor bli plassert i Elektrobygget på Gløshaugen. Skulpturen er en gave fra elektrostudentene som gikk ut fra NTH i 1962.

Nytt idrettsbygg: Den 6. september åpner det nye idrettsbygget på Dragvoll. Bygget er på 8500 kvadratmeter og rommer blant annet to håndballbaner, klatrevegg, 3 squashbaner, aerobicrom og treningsstudio.

Røykfritt på NTNU: Fra 1. september er NTNU er røykfritt universitet. Men hvem skal håndheve forbudet?

Forskningsdagene i Trondheim: Byens yngre garde inviteres til et forskningsdagsarrangement med klar teknologiprofil den siste uka i september.

forsida  nyheter  kronikk  innspill  kultur  debatt