NTNUs festmøte 28. mai 1999
Rektor Emil Spjøtvolls tale (noe forkortet):
Foto: Sissel Myklebust
Gjester og kolleger, nyuteksaminerte doktorer.
Universitetets virksomhet og idé er et tema som står på
dagsorden, ikke bare her i Norge, men også internasjonalt. Tendensen
er nå at mer enn halvparten av de unge gjennomgår en eller
annen form for høyere studier. De høyere utdanningsinstitusjonene
er blitt masseutdanningsinstitusjoner. Delen som studerer, er nå
langt høyere enn delen som gikk i videregående skole for noen
år siden. På en måte har universiteter og høgskoler
blitt en slags avanserte videregående skoler. Med den store økningen
i studenttall har det vært en sterk vekst i samfunnets bruk av ressurser
til høyere utdanning, selv om den ikke har fulgt opp studentveksten.
Vi har sett en sterk nedgang i bevilgninger pr. studieplass. Men våre
myndigheter ser at sektoren krever store midler, og de vil derfor være
sikre på å få resultater. Det stilles derfor sterkere
krav om å dokumentere at det skapes resultater i form av utdannede
kandidater, forskning, og bidrag til å løse samfunnets problemer,
for eksempel ved å skape nye arbeidsplasser, bidra i etterutdanning
osv. Mange ved universitetene liker ikke utviklingen og ønsker seg
tilbake til de tider hvor universitetene var samlingsstedet for de dedikerte
få. Men vi kan ikke snu denne utviklingen, hvor flesteparten av de
unge studerer, og med større oppmerksomhet og nye forventninger
fra samfunnets side. Universitetene må redefinere sin samfunnsrolle.
Vi må ivareta de verdier vi har stått for, samtidig som vi
må møte nye samfunnsbehov.
Selv om universitetene har helt spesielle oppgaver, er de også
store bedrifter. Universitetene som organisasjon står overfor lignende
problemstillinger som andre organisasjoner. Vi er i et samfunn og i en
verden hvor vi må markere oss og kjempe for våre interesser
på linje med mange andre aktører. Internt vil problemstillinger
knyttet til relasjoner mellom personer og mellom grupper ikke adskille
seg mye fra andre virksomheter. Våre administrative prosesser og
tekniske løsninger vil måtte fylle samme funksjoner som i
andre bedrifter.
For en tid siden kom en utredning fra det svenske industriforbundet
om medlemsbedriftenes situasjon og kompetansebehov.
Bedriftenes hverdag ble karakterisert ved dynamisk fornyelse, internasjonal
konkurranse og økt avhengighet av kunnskap.
Enkelte av dere vil mene at det ikke er relevant eller riktig for oss
å sammenligne oss med industribedrifter. Jeg føler ikke den
form for pietet, og tror faktisk det er mulig å lære av andres
erfaringer og tanker. I det minste vil det være et grunnlag for å
starte en tankeprosess rundt egen virkelighet.
Universitetene må fornye seg for å tilpasse seg den nye
situasjon med langt flere studenter og med usikrere, og ikke minst mer
variert økonomisk fundament for virksomheten. Ved NTNU tar vi dette
alvorlig. På den administrative og den organisatoriske siden er vi
i gang med vårt organisasjonsutviklingsprosjekt ORGUT. Ved dette
prosjektet har vi redusert våre administrative kostnader for å
frigjøre midler til våre primæroppgaver: utdanning og
forskning. Samtidig har vi gjennomført nye ledelsesformer som vil
gi mer direkte beslutningsprosesser og med klarere ansvar på fakulteter,
institutter og valgte ledere. Instituttlederne vil ha en hovedoppgave i
å sette viktige tema på dagsorden, og arbeide for å styrke
fellesskapets interesser. Fagmiljøene vil ha flere finansieringskilder
for å sikre sin faglige virksomhet: statsbudsjettet, Norges forskningsråd,
EUs rammeprogrammer, bedrifter og organisasjoner, etterutdanning. Man vil
få bedre gjennomslagskraft i forhold til både interne og eksterne
finansieringskilder, hvis fagmiljøene konsentrerer sin virksomhet
og har en gjennomtenkt plan for den faglige utvikling. Med dette må
det arbeides aktivt på instituttene.
Universitetene og deres ansatte har bestandig vært internasjonalt
orientert. Det har alltid vært internasjonal konkurranse i forskningen.
Så det er ikke noe nytt. Det nye vi ser, er at bedriftene, de som
ansetter våre kandidater, blir mer internasjonale, hvor de har sin
virksomhet og hvor de henter sin kompetanse. Så hvis vi ikke er minst
like gode som universitetene i andre land hvor bedriftene holder til, risikerer
vi at det vil være liten etterspørsel etter de vi utdanner.
Dette har både en utdanningspolitisk og en næringspolitisk
dimensjon, som våre myndigheter ikke helt har tatt inn over seg.
De har ikke vært opptatt av å se på våre rammevilkår
og sikre at de er like gode som ved sammenlignbare institusjoner i andre
land. Og det er vel ikke bare på sportens område vi ønsker
å være blant de beste?
En annen form for internasjonal konkurranse i universitetssektoren,
er etableringen av universitetsfilialer i andre land. Særlig amerikanske
universiteter er aktive i dette. En av tilbyderne for utbyggingen av Fornebu
har tegnet intensjonsavtaler med fire amerikanske universiteter med sikte
på aktivitet i Norge. Dette kan bli en ulik konkurranse, da disse
universitetene har en langt større økonomisk og politisk
handlefrihet enn vi har. Erfaringen er ikke at slike filialer brukes til
å styrke den lokale kompetanseoppbygging, men snarere at man trekker
på den lokale kompetanse i gjennomføring av undervisning,
på timelærer- eller kontraktbasis. USA har høstet fra
de beste hjerner over hele verden ved at folk har måttet flykte fra
repressive regimer, eller ved at de har studert der på grunn av dårlige
utdanningstilbud i hjemlandet. Nå ser det ut til at det er en viss
tilbakegang i antall utenlandsstudenter i USA. Amerikanske universiteter
kan derfor sikre seg tilgang på ny kompetanse og kunnskap om forskning
og utvikling i andre deler av verden ved å opprette filiallignende
virksomhet. Det blir en ulik konkurranse. Både økonomiske
ressurser og styringsmessig handlefrihet er langt større enn det
våre universiteter har.
Jeg refererte til bedriftene og deres behov for tilgang på kompetanse.
Vi ved universitetene er i en særstilling der. Landets mest kunnskapsrike
ungdom kommer til oss. I prinsippet har vi muligheten til å sikre
oss de beste. I praksis er det nok vanskeligere.
Vi ser vi har vanskelig for å kunne tilby tilfredsstillende lønnsmessige
vilkår på områder hvor næringslivet har stort behov
for folk. Det kan på lengre sikt svekke både næringsliv
og forvaltning og oss hvis ikke de mest kompetente fagfolk søker
til våre universiteter.
For å gjøre en god jobb for samfunnet, må tre hovedkomponenter
være på plass: de beste individuelle kompetanser, tilstrekkelige
fysiske og finansielle ressurser, samt gode organisasjons- og arbeidsformer.
Igjen for å se på vår egen virkelighet, er vi stolte
av våre medarbeideres kompetanse og den anledning vi har til å
rekruttere de beste folk. Vi har nettopp gjennomgått deler av vår
organisasjon og spesielt våre arbeidsformer. Hva så med de
fysiske og finansielle ressurser? Det ligger vel i sakens natur at der
blir vi aldri helt fornøyd. Det finnes heller ikke noe objektivt
mål for hva som er et riktig nivå. Det er som i idretten:
For å ha sjanse til å vinne, må man ligge på
samme prestasjonsnivå som de andre. Og prestasjonene er avhengig
av - i tillegg til naturlig talent - den tid og de ressurser en setter
inn. Når det gjelder universitetssektoren, har våre myndigheter
en umåtelig tiltro til vårt talent. Her ved NTNU hadde vi nettopp
besøk av det tekniske universitetet i Delft. Deres budsjett var
det dobbelte av vårt, med bare to tredeler så mange studenter.
De tekniske høgskolene i vårt nærmeste naboland har
budsjetter som er 50 prosent større enn det vi kan sette inn i den
teknologiske delen av vårt universitet. Og studenttallene er omtrent
de samme. Det er selvfølgelig flatterende at våre myndigheter
tror vi kan kompensere sviktende ressurser med intelligens og dyktighet,
men jeg er redd det ikke er helt realistisk.
Analyser som er gjort, viser at når virksomheten i Nordsjøen
nå flater ut, må det i løpet av de neste 20 år
skapes 200 000 nye bedrifter i fastlands-Norge. Det er også enighet
om at de må være kunnskapsbaserte og mange med basis i den
nyutvikling som skjer, spesielt innenfor bioteknologi, informasjonsteknologi
og materialteknologi. Men skal vi lykkes i å skape det kunnskapsmessige
grunnlaget for dette, må det satses like mye som i våre naboland
og i Europa ellers. Her roper vi et høyt og tydelig varsko til våre
myndigheter.
Det gjøres herved!
Takk for oppmerksomheten.
Emil Spjøtvoll
rektor ved NTNU
|