Ledelsen
har ordet
Emil Spjøtvolll
Realfagbygget
Siste uke foretok Kong Harald den offisielle
åpning av det nye Realfagbygget. Datoen 31. mai var valgt
med omhu, for på denne datoen for 100 år siden vedtok
Stortinget at Norges tekniske høgskole skulle plasseres
i Trondheim. De første studenter ble immatrikulert i 1910
i den nye hovedbygningen, en praktbygning i tidens stil - mot
nord. Nå har vi fått en ny praktbygning i vår
tids stil - mot sør. Gløshaugen har fått en
verdig avslutning - eller begynnelse, alt etter som man ser det.
I en viss forstand representerer Realfagbygget en begynnelse eller
et fundament. I den første perioden, etter at NTH var etablert,
var det en debatt om sivilingeniørutdanningens faglige
fundament. Hvor teoretisk eller praktisk skulle den være.
Det syn vant, som ville ha en utdanning basert på et solid
vitenskapelig grunnlag, med basis i naturvitenskap og matematikk.
Med Realfagbygget har dette fundament fått en fysisk manifestasjon.
Men realfagene er her, ikke som hjelpefag,
men for sin egen verdi, som de disipliner som gir oss vår
kunnskap om naturen og naturlovene. Med Realfagbygget har vi også
realisert en gammel drøm om å samle miljøene
fra de to tidligere institusjonene AVH og NTH, og de har blitt
plassert midt i de teknologiske miljøene. En fenomenal
løsning, når vi ser på sammenhengen mellom
naturvitenskap og teknologi. Det er ingeniørkunstens bruk
av naturvitenskapelige nyvinninger som har gitt vår enorme
materielle velstandsvekst de siste 100 år.
I siste nummer av Universitetsavisa skrev
jeg om å være stolt av NTNU. Åpningsforestillingen
med studenter i sentrale roller, fra Studentersamfundets Interne
Teater og NTNUIs dansegruppe til TrondheimSolistene - og som nå
er tilgjengelig på våre hjemmesider - viser den energi
og fantasi våre studenter har. Studenter var også
hovedaktører på ett av de seminarene som fulgte etter
åpningsseremonien, hvor de presenterte sitt syn på
den fremtidige utvikling innenfor temaer som energi og miljø,
transport og logistikk, medisinsk teknologi, og fremtidens kunnskapsutvikling.
Vi opplevde kreative presentasjonsformer og engasjement i samarbeid
mellom folk fra ulike deler av vårt universitet. Vi kan
med god grunn være stolte av våre studenter.
Ikke alle realfagsmiljøene kunne
få plass i Realfagbygget. Forsinkelsen av bevilgningen til
Restprosjektet for å realisere hele Realfagprosjektet, gjør
at vi må leve med midlertidige løsninger noen tid.
Og «noen tid» bør ikke bli lang, for statsråd
Giske ga uttrykk for at han så dette som en prioritert oppgave.
|