I glasshuset
De sitter i glassbygningene på Dragvoll, og noen av
dem kaster
av og til stein.
Det grådige
universitetet
Noen samfunnsforskere
er begynt å beskrive det moderne arbeidslivet som
grådig. Jobbene blir mer og mer krevende, mer og mer
utfordrende, slik at det blir lite tid igjen til aktiviteter
utenom arbeidet. Universitetet ser ut til å være
en slik arbeidsplass. Blant det vitenskapelige personalet
er det vanligere med 50-60 timers arbeidsuke, enn med 37,5.
Hva er det som kjennetegner denne situasjonen?
Vi kan bruke Mjøs-utvalget
som utgangspunkt for å føre en debatt om dette.
Innstillingen demonstrerer hvordan universitetenes vitenskapelige
ansatte blir møtt med krav om mer innsats fra mange
kanter. Studentene, i hvert fall de populistiske studentlederne,
synes under-
visningsinnsatsen er for liten. Forskningspolitikerne
synes vi forsker for lite og publiserer for dårlig.
KUF synes at vi trekker inn for lite eksterne forskningsmidler,
og øker forventningene til slike inntekter hvert
år i statsbudsjettet. Journalister og andre informasjonsfolk
synes universitetsansatte bruker for lite tid på formidling.
Forskningsrådet, departementer, kommuner og organisasjoner
forventer at vi skal ta oss tid til å sitte i komiteer
og utvalg. Og kolleger ved andre universiteter trenger sensorer
og medlemmer av kommisjoner og bedømmelsesutvalg.
Omgivelsene er umettelige. Og vi er vel ikke helt fornøyd
selv heller.
I ett av de mest kjente
sosiologiske verkene i Norge, «Arbeiderkollektivet»,
viser Sverre Lysgaard hvordan industriarbeidere møter
umettelige omgivelser med felles ytelsesnormer. Disse normene
håndheves, til dels strengt og brutalt, av fellesskapet.
Den som bryter dem, blir møtt med sanksjoner. Slik
blir arbeidssituasjonen til å leve med.
Universitetet har ingen
slike normer. Tvert imot, de fleste som representerer universitetet
i offentligheten, samtykker i at de ansatte ikke gjør
nok eller gjør det bra nok. Selvsagt skal vi gi bedre
undervisning. Selvsagt skal vi formidle mer, selvsagt skal
vi forske mer og bedre. Kanskje koster det litt mer penger,
men den delen av budskapet blir sjelden oppfattet. Studentpolitikerne
og informasjonsfolkene mener at vi kan forske mindre, mens
Forskningsrådet mener at vi bør bruke mindre
tid på undervisning.
Fordelen med så
motsetningsfylte signaler er selvsagt at man kan la være
å høre på dem. Friheten til å utforme
egen arbeidssituasjon er uten tvil også en viktig
faktor i overlevelsen i et system med så grådige
omgivelser. Men kanskje har utviklingen nå gått
så langt at det er på tide å si fra. Universitetet
er ingen studentfabrikk med undervisning som hovedmål.
Det er heller ikke et rent prosjektverksted med forskning
og utviklingsarbeid som viktigste funksjon. Vi er satt til
å gjøre en helhet av oppgaver som vi tror er
produktiv og viktig. Men denne helheten krever kompromisser,
og vi må ha lov til å innrette arbeidet vårt
slik. Hver for seg er verken undervisning eller forskning
perfekt, men universitetene hevder seg likevel bra i konkurransen
både med rene undervisningsinstitusjoner og med rene
forskningsinstitusjoner.
Kjære studentpolitikere,
journalister og forskningsadministratorer. La oss av og
til få leve i troen på at vi gjør en
god jobb. Ellers blir jobben ikke til å holde ut.
Knut
H. Sørensen