Eksperter i team
Morgendagens sivilingeniører vil få tverrfaglighet inn
med morsmelka. Ett semester skal brukes til samarbeid utover fagets grenser.
«Tverrfaglig» er for lengst utpekt som et strategisk mål
for NTNU, innenfor forskning, så vel som undervisning. At tverrfaglighet
er noe mer enn pene ord til bruk i festtaler, beviser en gruppe studenter
på Gløshaugen. Der er prosjektorganisert undervisning på
tvers av faggrenser testet ut i praksis i vårsemesteret. Studentene
Jørund Fonneland (fysikalsk metallurgi), Jostein Berge (materialteknikk/maskin)
og Stian M. Tangen (fysikk) er enige om at dette har fungert svært
bra.
- Vi har lært mye mer enn hva vi ellers ville ha gjort. Vi har
også jobbet langt mer. Det har vært svært motiverende,
du vet dessuten at dersom du selv ikke anstrenger deg for å gjøre
din del av jobben skikkelig så går det ut over de andre, sier
de tre studentene.
De tre har deltatt i et pilotprosjekt som er satt i gang av Gradsutvalget
for Sivilingeniørutdanningen, GUS. Bakgrunnen er at siv.ing-studentenes
totale utdanningstid øker fra fire og et halvt til fem år.
Tverrfaglig prosjekt kommer i åttende semester, i år 2001.
Noe av det ekstra halvåret skal brukes til prosjektorganisert undervisning
over faggrensene. Dette har man valgt å teste ut i praksis i lite
format i første omgang, forteller pedagogisk koordinator Margrete
Fuglem.
- Innføring av «Eksperter i team» som obligatorisk
fag for alle, er en så stor både organisatorisk og pedagogisk
utfordring at man innser at pilotprosjekter er nødvendig, sier hun.
- Å få skapt gode, tverrfaglige prosjektoppgaver for studentteamene
er et første viktig punkt. Dette må være oppgaver som
skaper behov for å se ting i sammenheng. Gjennom oppgavene bør
studentene oppleve behov for å skue over sine faggrenser, behov for
å kunne formidle sin kunnskap til samarbeidspartnerne og til å
se nødvendigheten av integrerte løsninger, sier Fuglem. Sammen
med professor Christian Thaulow og GUS-leder, professor Kjell Malvig, har
hun vært sentral i tilretteleggingen av det tverrfaglige undervisningsopplegget.
For å skape slike prosjektoppgaver trengs samarbeid mellom faglærer
fra ulike fagmiljøer og kontakt med eksterne samarbeidspartnere.
Alle faglærere ved sivilingeniørstudiet er nå invitert
til å delta i prosjektoppgave-skapingen. Prosjektleder for disse
studentene har vært professor Jan Ketil Solberg. Også han sitter
igjen med i altoverveiende positive erfaringer. Prosjektledere for de tre
andre pionerteamene som har vært i gang i vårsemesteret -99,
har vært førsteamanuensis Bjørn Baggerud, førsteamanuensis
Olav Bolland og professor Helge Brattebø.
Store krav
Alt i alt stiller tverrfaglig prosjekt/«Eksperter i team»
store krav til nytenkning og vilje til omstilling. Første runde
utprøving gir grunn til optimisme, men fortsatt står mange
spørsmål åpne. Flere profesjonsutdanninger ser nå
behovet for å supplere studentenes kompetanse med et tverrfaglig
perspektiv. Til tross for de problemer som dette reiser, har NTNU gjort
tverrfaglighet til et nøkkelbegrep for sin virksomhet.
- Dersom man lykkes, vil NTNU plassere seg som et nyskapende universitet,
ikke bare nasjonalt, men internasjonalt, sier Margrete Fuglem.
Sjøsettingen av det nye studiet er planlagt å gå
via flere faser. Fase en er man i ferd med å avslutte: 16 studenter,
fordelt på fire samarbeidsteam, har vært prøvekaniner
dette semesteret. Neste fase er våren år 2000, da er testgruppen
utvidet til 120 studenter og 30 grupper. Den endelige sjøsettingen
skjer våren år 2001. Det totale antall team vil bli på
rundt 300.
Poenget med disse teamene er at hvert enkelt medlem besitter unik kompetanse.
Dermed reduseres faren for å få med 'gratispassasjerer.' Det
fins ingen andre i teamet som kan det du kan, dermed blir unnaluring lettere
gjennomskuet.
Teamene får felles karakter. Dette har det vært litt murring
over, forteller de tre studentene. Hvordan hensynet til individuell og
kollektiv evaluering skal balanseres, er ikke endeligg avklart.
Det gjelder også problemet med hva man skal gjøre dersom
et medlem i et team dropper ut. Hvordan unngå at resten av teamet
får sitt arbeid spolert, og dermed ødelagt hele semesteret?
Ansvaret for at slike situasjoner unngås, vil langt på vei
hvile på faglærernes skuldre.
- Uansett har dette vært morsomt. Ikke minst har vi opplevd det
som priviligerende å få såpass mye oppmerksomhet fra
veilederne: Vi har hatt flere møter i månededen, hvor også
alle teammedlemmenes veiledere har vært med, forteller de tre studentene.
TEKST: TORE OKSHOLEN
Les
også: Tverrfaglig studieplan |