Nyttår med
gullfisk og båltenning
23. mars 2000
Iran feirer i disse dager nyttår. Det nye året
er 1379. Feiringen er spekket med symboler og ritualer - men ikke
fra islam. Innholdet i feiringen skriver seg hovedsakelig fra
den gammelpersiske religionen zoroastrismen, stiftet av Zarathustra.
Under den sortkledde overflaten er iransk kultur spekket med
fargerik symbolbruk og kulturutfoldelse. Nyttårsfeiringen
viser et konsentrat av nettopp dette: På denne tiden hvert
år finner man baljer med myldrende gullfisker til salgs
i de iranske gater. Millioner av iranere sørger for å
skaffe seg en gullfisk til hver familie dagen før nyttår
- noe som for mange symboliserer det motsatte av det man gjerne
forbinder med et strengt regime; nemlig liv og glede.
Hopper over bålet
Gullfisk på nyttårsbordet er like viktig for
iranere som juletreet er for oss. Gullfisk selges hos grønnsaks
handlerne i Iran. |
Feiringen av det nye året starter faktisk noen kvelder
før selve nyttårsaften - med at det tennes bål
i gatene. Både voksne, barn, slektninger og venner deltar
i bålritualet i Teheran. De tar fart og hopper over flammene.
Henvendt til bålet synger de en strofe på persisk,
som betyr: «Rødheten din til meg, gulheten min til
deg». Rødhet symboliserer friskhet, i tråd
med at blodet man er avhengig av, er rødt. Gulhet står
for sykdom, og ved å hoppe over bålet bytter man dermed
bort sykdom med god helse. Dette er også en årsak
til at det er ufint å gi bort gule blomster i iransk kultur.
Bålene tennes for å markere at lysere tider er i vente.
Denne tradisjonen er før-islamsk og stammer fra den gammelpersiske
religionsstifteren Zarathustra, som levde for snart 3 000 år
siden. Ilden er et sentralt element i religionen, og symboliserer
hovedsakelig renhet. I Zarathustra-templene finner man - også
i dag - en ild som holdes kontinuerlig i live.
I det øyeblikk det gamle året
går over i det nye, gjør fisken en markant
helomvending i bollen sin.
|
Under feiringen kan man treffe på skikkelser med svartmalte
ansikter, som ringler med bjeller. Dette er også en «overlevning»
fra Zarathustra-tiden. I gammel tid var nemlig deres oppgave å
holde liv i den hellige ilden. Ved å oppholde seg nær
bålet, ble de svarte av sot i ansiktene. Bjellene ringlet
de med for å annonsere starten på det nye året.
Dagens svartmalte gjøglere bryter iransk lov, siden gjøgleri
forbindes med lettsindighet, noe som kan lede til ugudelighet.
Men på linje med båltenningen er denne tradisjonen
av så stor betydning for folk flest at patruljerende politi
kan ha problemer med å argumentere bort denne gleden.
I Iran starter man det nye året når våren tar
til og nytt liv skapes, ikke midtvinters slik vår tradisjon
er. Det nye iranske året er 1379. Islam, som er den yngste
av verdensreligionene, startet sin tidsregning i år 622
e. Kr. da profeten Mohammad utvandret til Medina.
Gullfisk på bordet
Gullfisk på et vakkert dekorert nyttårsbord er like
viktig for iranere som juletreet er for oss. Det heter seg at
i det øyeblikk det gamle året går over i det
nye, gjør fisken en markant helomvending i bollen sin.
Nyttårsbordet er dekket med mer symbolikk; det skal inneholde
syv skåler med ulikt innhold. Hos min vertsfamilie var skålene
fylt med: plantet gress som symboliserer nytt liv, mynter for
på symbolsk vis å sikre fremtiden, og nøtter
som er harde utenpå, men myke inni - slik menneskene ofte
må være. De fire siste skålene inneholdt epler,
hvitløk, et rødt krydder og eddik. Før alkoholforbudet
kom med islam, var det vin - en viktig ingrediens i gammelpersisk
kultur - og ikke eddik, i den siste skålen.
Hva man fyller de syv skålene med, kan imidlertid variere
noe. Likeså tolkningene av symbolene. Men innholdet i skålene
må begynne på s (på persisk), og vesentlige
sider ved livet skal være representert gjennom symbolikken.
Vakre vårblomster og et speil med to lys hører også
med til nyttårsbordet, samt den hellige skrift, som i dagens
Iran hovedsakelig er Koranen.
Jul og nyttår
Den iranske nyttårsfeiringen kan sammenliknes med vår
julefeiring, i den forstand at det er den store og gledesfylte
feiringen i løpet av året. Dessuten utveksler man
gaver på iransk nyttårsaften, slik vi gjør
på julaften. Det vil si, ikke helt på samme måte,
for i iransk kultur har man tatt avstand fra den materielle overflodsbølgen
som etter hvert er blitt en viktig side ved vår kultur.
Den vestlige kulturs bruk-og-kast-mentalitet er noe man også
fra offentlighetens side forkaster i Iran, spesielt etter Revolusjonen
i 1979. Man hevder at materiell fokus er usunt for menneskene
og jorden. En gave til hver er nok. Med et kyss på hvert
kinn ønsker man hverandre godt nytt år.
Som hos oss er det også tradisjon at man besøker
familie og venner under den tretten dager lange feiringen, men
alder har stor betydning i iransk kultur; de eldste vises respekt
ved at man besøker dem først.
Den trettende dagen
På den trettende og siste dagen av feiringen kastes gresset
fra nyttårsbordet, enten i en elv eller ut på gaten.
Unge og ugifte jenter knytter gjerne en knute på gresstråene
for at det på magisk vis skal dukke opp en ektemann i det
kommende år.
På denne dagen reiser mange av Teherans beboere til ett
av de mange vakkert anlagte parkanleggene i byen. Blant sprutende
vannfontener nytes iskrem eller bagetter fra medbrakte piknik-kurver.
Jenter og gutter sparker ofte fotball i parkene - jentene godt
tildekket med lang frakk og sjal over håret.
Som et punktum for feiringen, spiser man grønne salatblader
som dyppes i sur eller søt eddik. Fornyelse og friskhet
er nemlig et fremtredende aspekt ved iransk kultur, og i dette
symbolske grønt-måltidet ligger det et ønske
om et friskt og fornyende liv i det kommende år.
ASTRID TVETER (TEKST OG FOTO)
|