NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet  
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes  

Teknisk ansvarlig:  
Erik Prytz Reitan

 
IT Fornebu  
   
Som tidligere NTNU-student av den berømte 68-generasjonen er det med stor glede jeg har fulgt vekst og utvikling av studietilbudene i Trondheim. Den gang het det riktignok Norges Lærerhøyskole for meg som studerte filologi, og vi hadde lokaler på Rosenborg, mens kjæresten min, som jeg nå for lengst har feiret sølvbryllup med, gikk på NTH. 
Det var for så vidt det viktigste «samspillet» mellom fagdisiplinene den gang - med møtested «Samfundet». 

I 1991 la Stortinget grunnlaget for det såkalte Norgesnettet for høyere utdanning og forskning. Norgesnettet skulle sikre en klar arbeids- og funksjonsfordeling mellom lærestedene. For å sikre solide fagmiljøer, skulle hoveddelen av grunnforskningen foregå ved de fire universitetene og de eksisterende vitenskapelige høyskolene. Hovedansvaret for teknologisk utdanning på et høyere nivå for sivilingeniørutdanning og for teknologisk forskning, ble lagt til Trondheim. Det ble samtidig understreket at det er viktig med et godt organisert samarbeid mellom universitetene og de statlige høyskolene og at kompetente forskningsmiljøer i det regionale høyskolesystemet skal spille en viktig rolle.  

I 1995 opprettet Stortinget NTNU - med en særskilt forpliktelse til å fremme samspillet mellom teknologi, naturfag, humanistiske fag, samfunnsvitenskap og medisin. Jeg vet at NTNU har laget en strategi for å sikre et slikt samspill, og jeg synes det skal bli spennende å se om en lykkes med dette. I det såkalte nye kunnskapssamfunnet har NTNU et stort og overordnet vitenskapelig ansvar for den offentlige IT-utdanningen i Norge, inkludert sivilingeniørutdanningen.  
NTNU skal selvfølgelig samarbeide med de øvrige universitetene og høyskolene i tillegg til å bidra til økt teknologisk kompetanse i næringslivet. Dette dreier seg også om et samspill. Bedriftene utvikler i dag både egen kompetanse, forskning og produktutvikling. 
Internasjonal konkurranse og økende globalisering krever industrielle samarbeidsstrukturer som styrker nyskapingsprosessen. Universitetene kan og må her spille en vesentlig rolle - i et samspill med industri og regionale forskningsmiljøer.  

Stortinget har nettopp behandlet IT-Fornebusaken. Jeg har selv fulgt saken med særlig henblikk på den betydning den kan få også for utviklingen i vårt eget fylke, og de tunge teknologisk-vitenskapelige miljøer, i Trondheim. IT-Fornebu skal utvikles i et samspill mellom IT-bedrifter og et kunnskapssenter som gir etter- og videreutdanning. 
IT-senteret på Fornebu vil gi NTNU et ekstra løft, og det vil være svært interessant å ha kontakt med bedrifter som jobber i front i datateknologien. Muligheten for studenter fra Trondheim til å avslutte sine studier med hovedfag eller doktorgrad ved IT-Fornebu, vil styrke Trondheims posisjon som nasjonalt tyngdepunkt. SINTEF og NTNU gjør klokt i å etterstrebe en sterk posisjon innen forskning og utdanning ved IT-Fornebu og dermed styrke sin konkurransekraft. Ledelsen ser heldigvis mulighetene, de forstår den sterke veksten vi vil få på dette fagområdet, og de har forlengst forstått at næringen og konkurransen er internasjonal. 

La det være sagt, IT-Fornebu skal ikke bli noe nytt universitet, og selvsagt ikke noe privat universitet. Arbeiderpartiet har presisert at utdanningsdelen av IT- og kunnskapssenteret på Fornebu skal styres og organiseres gjennom et samarbeid mellom eksisterende offentlige utdanningsinstitusjoner. Den offentlige styringen er viktig - fordi det må være like vilkår i konkurranse om lærerkrefter når det gjelder bl.a. lønnsbetingelser. Og ikke minst må det være lik tilgang til studium for hele befolkningen. 

Dette er en utdanningspolitikk det heldigvis er bred enighet om i Norge Mulighetene til å nå frem til alle regioner styrkes sterkt, nettopp gjennom IT og fjernundervisning. Jeg har presisert og fått bekreftet at NTNU og SINTEF skal være sentrale premissleverandører for kunnskapssenteret på Fornebu. Dette betyr at det teknologisk-vitenskapelige miljøet i Trondheim ikke skal svekkes, men derimot styrkes. Verden blir større, NTNU vil fortsatt være i vekst og utvikling, og det er nesten like morsomt å være med å legge premissene i Stortinget som det var å være student i Trondheim. 
   

Gunhild Øyangen
stortingsrepresntant Ap