Allmenndannelse og respekt
I siste nummer av Universitetsavisa, nr
3 1999, har tidligere siv. ing. student Geir Evensen ført i
pennen refleksjoner rundt sivilingeniørstudiet ved NTNU i
artikkelen «Sivilingeniører og allmenndannelse».
Han skiver blant annet: «Av folk flest blir ingeniører
ofte sett på som trauste, uspennende og ensporete. Det er
derfor trist å fastslå at mange av mytene og
fordommene mot ingeniører og ingeniørmiljøer
i overraskende stor grad stemmer med virkeligheten. Først
og fremst gjelder det den generelle interessen for og kunnskapen
om politikk og samfunnsspørsmål, som med enkelte
unntak er nærmest totalt fraværende.»
I samme nummer av Universitetsavisa får en til en viss
grad demonstrert utsagnet m.m. i flere artikler skrevet av
professorer knyttet til sivilingeniørstudiet ved NTNU. Jeg
sikter her til at de nå synes å gå opp i
limingen ved at NTNU vil pålegge også sivilingeniørstudiet
å følge norske lover og regler ved skriving av
eksamensoppgaver. For framstående embetsmenn burde det være
en hederssak å vise at de er i stand til utføre sin
jobb innenfor regelverket de er tilsatt etter og oppfylle respekt
for sine medmennesker, i dette tilfellet sine studenter.
Ved de frie studier har en fulgt regelverket i mange, mange år
og gitt eksamensoppgaver på bokmål og nynorsk - og på
engelsk som en ekstra tjeneste. Dette gjelder også innenfor
det matematisk- naturvitenskapelige området, og
arbeidsbelastningen for de tilsatte er ikke mindre ved de frie
studier enn ved sivilingeniørstudiet. Det er snakk om noen
få timers ekstra arbeid i året, arbeidet er å
lage oppgavene - ikke oversettingen. Til alt overmål
så framføres protestene for studentenes beste. Som
han skriver, den ene professoren; «Det beste (også for
studenten) er vel nemlig at eksamen gis på den målform
som foreleser benytter
» Nå kan en lure på
hvilke studenter han tenker på siden de ikke sjøl er
i stand til å vite hvilket språk de foretrekker. De
skal jo ikke tvinges.
Men etter å ha opplevd time etter time, møte etter
møte, år etter år med diskusjon om detaljer i
studieopplegg ved sivilingeniørstudiet, så kan en
forstå at det hersker mangel på tillit til
egenvurdering hos sivilingeniørstudentene. Diskusjoner om
punktum og komma, om ditt skal komme før, samtidig eller
etter datt osv. Her gies nesten ikke rom for noen frihet til
egendesign av studieopplegg. «Friheten» går ut på
å velge den ene eller andre bås. Sjøl har jeg
stor tillit til at så vel sivilingeniørstudenter som
studentene ved de frie studier har stor evne til sjøl å
vite seg eget beste, og jeg tror en trygt kunne imøtekomme
noe av den frihet for fagopplegg i sivilingeniørstudiet som
Geir Evensen synes å etterlyse.
Arvid Staupe |