innspill 

I den siste tiden har det vært mange oppslag om Fornebuplanene og om IT. Overskriftene i Adresseavisen har kanskje ikke hele tiden reflektert innholdet i intervjuer og kommentarer. Holdningen i NTNUs ledelse har vært at hvis det blir plassert avanserte IT-bedrifter på Fornebu, da er det interessant for NTNU å være der med studenter i den avsluttende del av studiet. En forutsetning fra vår side er imidlertid at vi selv har fått muligheten til å øke antall IT-studieplasser. En utredning foretatt av det nasjonale fakultetsmøte for realfag, konkluderte med at det var behov for minst en dobling av utdanningskapasiteten innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). I utredningen var ikke inkludert elektronikk, telekommunikasjoner og kybernetikk. En studie som blir ferdig i disse dager, antyder minst en dobling også for disse områdene.

Totalt tilsier dette et kraftig løft og dreining av utdanningsprofilen i retning IKT-fagene. Internt har det i Universitetsavisa vært en diskusjon om hvorledes vi satser på IT-utdanning. Etter min oppfatning er det klart at vi får en sterk økning i behovet av kandidater til den grunnleggende IT-industri. Det er på samme måte som vi må ha mange som arbeider med transportsystemer som veier og jernbane osv. for å sikre nødvendig infrastruktur for transport. Selv om det er det som transporteres og de mulighetene det gir som er viktig, må likevel mange arbeide med infrastrukturen. Men vi har også en oppgave i å utdanne kandidater som integrerer IT-kunnskap i ulike applikasjoner. For Norge som nasjon er det sannsynligvis på det siste området vi kan ha størst sjanse til å konkurrere internasjonalt, som f.eks. IT i maritim virksomhet.

Vi klarer neppe å få full finansiering med friske penger av den satsingen som må gjøres. Noe må tas ved interne omdisponeringer. Det er bestandig smertefullt. Hittil har vi vært vant til at endringer skjer ved at fagområder har ulike veksthastigheter. I den interne omprioriteringen må vi ta hensyn til søkning av studenter, antatt behov og de tilbud som finnes andre steder i Norge. Vår faglige satsing må reflektere den rolle vi mener NTNU skal ha nasjonalt som internasjonalt.

Emil Spjøtvold  Rektor Ved NTNU


forsida  nyheter  kronikk  innspill  kultur  debatt