Etterspurte P-lapper
Når Hallfrid Sunde kommer på jobb i hovedbygget på
Gløshaugen klokka 7.30, står det allerede en lang kø
og venter på å få parkeringstillatelse.
Den nye parkeringsordningen på Gløshaugen og tilliggende
områder trådte i kraft den 1. februar. Kampen om de 1500 parkeringsplassene
er knallhard, det er utdelt 2200 tillatelser. Den som ikke har en slik
tillatelse, vil i alle fall fra neste uke av stå i fare for å
få parkeringsbot av Parkeringsseksjonen i Trond-heim kommune.
For den som bare skal på besøk på Gløshaugen
og må bruke bil, finnes det imidlertid en løsning. I vakta
i hovedbygget på Gløshaugen skrives det ut dagparkeringssedler
som travle bilister med gode grunner kan be om å få. De første
dagene etter 1. februar har trafikken i vakta vært større
enn stor.
- Jeg rekker ikke annet enn å skrive ut parkeringssedler, forteller
Hallfrid Sunde i en kort pustepause. - Det er de færreste som har
oppdaget at det er mulig å søke om mer enn én dag om
gangen. Har folk gode grunner, kan vi innvilge flere dager og opptil ei
uke, sier Hallfrid Sunde.
- Det er mest håndverkere og fagfolk som skal gjøre en
jobb på Gløshaugen, som kommer hit, men det er også
en god del studenter som behøver parkering, ikke minst fordi det
har blitt mer vanlig for studenter å ha bil. Når studenter
har familie og småbarn, hender det at ungene må til lege eller
annet som gjør at de trenger bilen, forklarer Geir Magne Rotabakk,
avdelingsleder i Sikkerhets- og serviceseksjonen. I dag skriver Hallfrid
Sunde ut om lag 150 parkeringssedler hver dag. Det er imidlertid håp
om at antallet etter hvert stabiliserer seg på det halve.
TEKST: EINAR MYRENGET
Les også: Reglement for tildeling
av parkeringstillatelse
|