Replikk
Ja visst - faktum er at utviklingslæren er
en teori
Allan Krill
Professor i geologi, NTNU
I sitt debattinnlegg «Utviklingslæren - teori eller
fakta?» i forrige nummer av Universitetsavisa synes Tomas
Løvbukten at det er «på tide at også
vitenskapelig ansatte ved NTNU gir uttrykk for at utviklingslæren
kun er en svakt underbygget teori».
Kanskje mitt uttrykk her vil være av interesse:
Utviklingslæren er nok kun teori. Og jeg også synes
at den skulle helst presenteres slikt i barneskolen. Men det tar
mer tid å presentere vitenskap som teorier enn som fakta,
og skolene må også ha tid til undervisning av andre
fag, som kristendomslære. Om utviklingsteorien er «svakt»
eller sterkt underbygget, er ganske subjektivt: også forskerne
som søker forskningsmidler, vil gjerne understreke at en
teori er for svakt underbygget og må granskes videre. Men
evolusjonslæren er blitt testet, småjustert, og forsterket
av mengdevis av fossilfunn og biologiske observasjoner og eksperimenter
gjennom 140 år, og det er rett og slett ingen annen vitenskapelig
teori om «hvor vi kommer fra» som er verdt å
presentere i dagens barneskole.
Den fysiske utviklingslæren, med en verden i kontinuerlig
endring som er 4,6 milliarder år gammel (og ikke maksimalt
20 000 år), er en helt annen vitenskapelig teori. Den er
ikke basert på biologi, som evolusjonslæren, men på
uorganisk kjemi, isotopkjemi, og fysikk. Begge teorier kan testes
på utallige måter, og er uavhengige av hverandre.
Hypotesen «om at Gud hadde skapt universet med alt dets
liv» er også testet, men får ingen vitenskapelige
støtte og er fullstendig avkreftet. Hypotesen at Gud eksisterer,
er noe som ikke kan testes og dermed ikke er tatt med i vitenskapelige
teoriene. På samme måte som plassering av et piano
på en fotballbane vil hindre effektivt fotballspill, vil
plassering av Gud-hypotesen i vitenskapelige teorier bare hindre
deres fremgang. Den slags passer bedre på andre arenaer.
|