Ledelse ved NTNU
Det årlige lederseminaret for NTNU ble holdt på Røros
i begynnelsen av denne uken, med hovedtema «Ledelse i akademia»,
og med særlig vekt på instituttledernes rolle. På seminaret
deltok Kollegiet, valgt og administrativ ledelse på fakultets- og
sentralnivå samt instituttlederne. Hovedfokus på seminaret
var de prinsipper Orgut har lagt for styring og ledelse ved NTNU. Som organisasjon
skal vi arbeide gjennom de valgte ledere og den administrative linje, og
mindre gjennom høringer og utvalg. For å få til en helhetstenkning,
blir det lagt sterk vekt på samhandling mellom valgt og administrativ
ledelse, både innen nivåer og mellom nivåer. Styrene
skal konsentrere seg om å gi overordnede prinsipper og retningslinjer
som skal være førende for ledelsens arbeid. Det løpende
arbeid, saksbehandling og avgjørelser er de valgte lederes og de
administrative lederes ansvar.
Vi legger altså mye større vekt på ledelsens ansvar
og handlekraft enn tidligere. En viktig grunn for dette er de ytre endringer
vi ser i samfunnet. Vi har fått en masseutdanning hvor også
etterutdanning kommer som en stor virksomhet, og det kommer til stadig
flere tilbydere på utdanningssektoren. Utviklingen i informasjons-
og kommunikasjonsteknologien vil føre til store endringer i undervisningsformer
og utdanningstilbud. Vi har sett - og dette er også myndighetenes
forventning - at vi blir mer avhengig av andre finansieringskilder enn
statsbudsjettet. Den faglige satsing og utvikling av instituttene og fagmiljøene
må skje i forhold til en skiftende omverden med mange medspillere
og konkurrenter. Det krever en aktiv instituttleder som er opptatt av utvikling
av personalet og den faglige profil, rekruttering av studenter, av å
sikre ressurser og disponere disse for å skape livskraftige fagmiljøer.
En viktig problemstilling som ble tatt opp på møtet, var
spørsmålet om lojalitet. Skal lederens lojalitet være
mot overordnet nivå, eller skal den utelukkende være til hans
eller hennes fagmiljø. Det siste ville i realiteten bety at lederen
ikke var leder, men tillitsmann valgt til å representere sitt fagmiljø.
Ut fra en slik modell ville det ikke finnes ledere ved NTNU, bare styrer.
Men styrene egner seg ikke for å ta løpende avgjørelser
eller som fora for å utvikle ideer og holdninger. Orgut legger vekt
på at dette skal være et lederansvar. En leder skal utøve
ansvar på fellesskapets vegne - og fellesskapet er hele NTNU, både
nærmiljøet og øverste nivå. Men lederskap må
utøves med klokskap, lederen må som grunnlag for sine avgjørelser
ta hensyn både til overordnede føringer, ytre rammebetingelser
og fagmiljøenes behov og muligheter. Dette krever åpenhet
og informasjon. Ledergruppene på alle nivåer blir svært
viktige. Vi skal ha en løpende drøfting av viktige spørsmål
med utvikling av ideer og holdninger. Alle skal ha muligheter til å
bli hørt, men noen må ta avgjørelsene.
Emil Spjøtvoll
rektor
|